Αρχή του τέλους για τα μπλακ άουτ στις Κυκλάδες

26/1/2018
Προς ολοκλήρωση βαδίζει η ηλεκτρική διασύνδεση της Σύρου, της Πάρου, της Τήνου και της Μυκόνου με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ, περί τα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται να γίνει «ηλέκτριση» του καλωδίου διασύνδεσης της Σύρου, της Πάρου και της Τήνου και μέσα στο Φεβρουάριο της Μυκόνου.

Πρόκειται για την πρώτη φάση της διασύνδεσης των συγκεκριμένων νησιών που διασφαλίζει τη διακίνηση ισχύος μέχρι 170 MW, μέγεθος που μπορεί να καλύψει τη ζήτηση των νησιών για τα επόμενα 30-40 χρόνια.

Με την έναρξη της λειτουργίας της διασύνδεσης, οι αυτόνομοι πετρελαϊκοί σταθμοί στους οποίους στηρίζεται σήμερα η ηλεκτροδότηση των τεσσάρων νησιών, θα τεθούν σε κατάσταση ψυχρής εφεδρείας.

Η διασύνδεση των Κυκλάδων ξεκινάει από το ΚΥΤ του Λαυρίου μέσω ενός υποβρύχιου τριπολικού καλωδίου μήκους 108 χλμ. που καταλήγει στη Σύρο. Από εκεί ένα υποβρύχιο καλώδιο μήκους 33 χλμ. καταλήγει στο βόρειο άκρο της Τήνου. Ένα δεύτερο καλώδιο μήκους 46 χλμ συνδέει τη Σύρο με την Πάρο και ένα τρίτο μήκους 35 χλμ. τη Σύρο με τη Μύκονο.

Η δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα περιλαμβάνει τη σύνδεση της Πάρου με τη Νάξο και τη σύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο, καθώς και την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρου-Λιβαδίου (Ν. Εύβοια) και Άνδρου-Τήνου με την εγκατάσταση νέων υποβρύχιων καλωδίων και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019.

Η τρίτη φάση περιλαμβάνει την πόντιση και δεύτερου καλωδίου Λαυρίου-Σύρου και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2022.

Εκτός από τις παραπάνω συνδέσεις, ο μέχρι σήμερα προγραμματισμός για τα νησιά, ενταγμένος στο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης τα εξής:

Την τρίτη φάση για τις Κυκλάδες, που έχει εγκριθεί, συνίσταται στην πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου - Σύρου με προοπτική λειτουργίας το 2022.

Ειλημμένη είναι επίσης η απόφαση για διασύνδεση της Κρήτης, η οποία (λόγω μεγέθους) θα αφαιρέσει σημαντικό βάρος από τους ώμους των καταναλωτών που σήμερα πληρώνουν αδρά για τις λεγόμενες ΥΚΩ, δηλαδή τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας. Θα προηγηθεί η λεγόμενη "μικρή" διασύνδεση ικανότητας 2x140 μεγαβάτ από την Πελοπόννησο με προοπτική ολοκλήρωσης το 2020, και η "μεγάλη", ικανότητας 2x500 MW, μέσω Αττικής, για την οποία ο προγραμματισμός του ΑΔΜΗΕ αναφέρει ότι θα ολοκληρωθεί το 2023.

Υπάρχουν όμως και τα έργα που έχουν μεν μελετηθεί, δεν έχουν όμως μπεί ακόμα στον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ. Τα νέα έργα που εισηγείται η Επιτροπή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ως ώριμα και βιώσιμα περιλαμβάνουν την τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων στην οποία εντάσσονται οι εξής διασυνδέσεις:

· Πάρος - Σαντορίνη - Φολέγανδρος - Μήλος - Σίφνος - Σύρος,

· Νάξος - Δονούσα, Νάξος - Σχοινούσα - Αμοργός και Κουφονήσι- Σχοινούσα - Ηρακλειά,

· Πάρος - Ίος - Σίκινος - Φολέγανδρος,

· Σίφνος - Σέριφος - Κύθνος

· Λαύριο - Κέα,

· Σαντορίνη - Ανάφη - Αστυπάλαια.

Εξετάζονται, επίσης, εναλλακτικά σενάρια όπως η διασύνδεση Σύρου - Σερίφου - Μήλου, αντί για Σύρο - Σίφνο - Μήλο, περίπτωση κατά την οποία η Σίφνος θα διασυνδεθεί με τη Σέριφο και η τελευταία με το Λαύριο.

Για τα Δωδεκάνησα η εισήγηση προβλέπει την κατασκευή διασύνδεσης Λαυρίου - Κω και διακλάδωση από την Κω προς Κάλυμνο και Ρόδο. Εναλλακτικά εξετάζεται η διασύνδεση μέσω Κρήτης.

Για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αν και προκρίνεται ως οικονομικότερη η λύση της κατασκευής νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, εξετάζονται δύο εναλλακτικές διασυνδέσεων:

Αλιβέρι - Σκύρος - Μυτιλήνη, Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος και Μυτιλήνη - Λήμνος - Αγ. Ευστράτιος ή εναλλακτικά να γίνει απευθείας η διασύνδεση Αλιβέρι - Μυτιλήνη και ξεχωριστά Αλιβέρι - Σκύρος.

Πηγή: news247.gr