Βάζει πλώρη για Χανιά η Minoan Lines

30/5/2018
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς της HSW από την Attica αποτελεί καταλύτη για τη διαμόρφωση του ακτοπλοϊκού χάρτη στο Αιγαίο καθώς δημιουργεί ένα βασικό επιχειρηματικό πυλώνα για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς. Παράλληλα όμως με οδηγό τις αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού (αποσύρσεις πλοίων Attica – HSW, δημιουργία χώρου σε ισάξια πλοία σε επιλεγμένες γραμμές) αλλά και τη διάθεση άλλων ακτοπλοϊκών εταιριών να «πιάσουν» στασίδι σε καλές γραμμές ξεκινά μια παρτίδα σκάκι μεταξύ των εταιριών.

Η πρώτη κίνηση ήλθε από τις Μινωικές Γραμμές του Ομίλου Grimaldi και τη Golden Star Ferries που θέλησαν να μπουν σφήνα στις Κυκλάδες. Η μεν πρώτη δεν έλαβε άδεια για γραμμή προς τις κεντρικές Κυκλάδες με συμβατικό πλοίο, η δε δεύτερη έλαβε αλλά με εκκίνηση δρομολογίου μια άκρως αντι – οικονομική ώρα (10 το πρωί αναχώρηση από Πειραιά για Σύρο μέσω πολλών νησιών) και τώρα φέρεται να «ψάχνεται» για δρομολόγηση πλοίου στο Β. Αιγαίο.

Η δεύτερη κίνηση έρχεται και πάλι από τις Μινωϊκές, που επιδιώκουν να δρομολογήσουν το πλοίο Μύκονος Palace στη γραμμή Πειραιάς Σούδα. Είναι το πλοίο που δεν έλαβε άδεια για τις Κυκλάδες στο τελευταία Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και φαίνεται να μπαίνει στο χώρο που κινείται μόνη της η Κοινοπραξία ΑΝΕΚ - Blue Star. Σημειώνεται ότι μπορεί το δρομολόγιο Πειραιά – Σούδα να μην έχει την αξία του Πειραιάς – Ηράκλειο όμως αποτελεί ένα από τα «φιλέτα» καθώς διακινεί (στοιχεία του 2017) 760.000 επιβάτες, 130.000 ΙΧ και 66.000 ετησίως.

Παράλληλα τα Χανιά και η Δυτική Κρήτη που εξυπηρετείται από τη Σούδα αποτελεί τον πλέον ανερχόμενο τουριστικό προορισμό με αυξανόμενη διαρκώς κίνηση. Ένα άλλο στοιχείο, έστω και με χαρακτήρα εφήμερο, είναι το γεγονός ότι έχει δημιουργηθεί χώρος για μεταφορικό έργο λόγω της αποχώρησης της Ryanair από τις γραμμές Αθήνα – Χανιά και Θεσσαλονίκη – Χανιά. Αυτή η αποχώρηση έχει δώσει ώθηση στην ακτοπλοϊκή κίνηση, που κατέγραψε, σύμφωνα με εκτιμήσεις, μια άνοδο της τάξης του 20% κατά τους πρώτους μήνες που η Ιρλανδική εταιρία χαμηλού κόστους επέλεξε να φύγει από τις εσωτερικές γραμμές.

Η γραμμή όμως Πειραιάς – Χανιά έχει κι ένα συμβολικό περιεχόμενο. Είναι εκεί που από την ίδρυσή της η ΑΝΕΚ τη δεκαετία του ’70 κυριαρχεί. Κανείς μέχρι σήμερα δεν κατάφερε να την αμφισβητήσει, έστω κι αν στο παρελθόν τόσο οι Μινωϊκές Γραμμές όσο και η Blue star, HSW είχαν βάλει πλοία. Οι μεν Μινωϊκές είχαν δρομολόγιο πριν από δεκαετίες, που όμως δε συνεχίστηκε, ενώ η Blue Star τη δεκαετία του 2000 είχε για λίγα χρόνια δρομολογήσει το Blue Star 2 με πολύ μεγάλη επιτυχία, ειδικά στο επιβατικό κοινό καθώς έκανε το ταξίδι σε 6 ώρες. Ωστόσο δεν κράτησε το βαπόρι στη γραμμή αφήνοντας χώρο για το High Speed 5 της HSW που κάλυπτε σε 5.30 ώρες την απόσταση, όμως κι αυτό στη συνέχεια αποσύρθηκε.

Τώρα οι Μινωϊκές έρχονται να ζητήσουν και πάλι άδεια για γραμμή, κάτι που είχαν κάνει και στο πρόσφατο παρελθόν, με την «πιάτσα» όμως τώρα να θεωρεί ότι θα δρομολογήσει τελικά πλοίο. Πλέον μπαίνουν απέναντι και πάλι στην ΑΝΕΚ όπως στο παρελθόν με την υπόθεση εξαγοράς της HSW .

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπ. Ναυτιλίας, πάντως, το Mykonos Palace θα φέρει ελληνική σημαία αντί της ιταλικής που είχε υψώσει αρχικά.

Το αίτημα για την εκπρόθεσμη ετήσια δρομολόγηση του πλοίου στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά θα συζητηθεί στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 11 Ιουνίου.

Σε κάθε περίπτωση η ενοποίηση των Attica – HSW έχει αποδειχτεί καταλύτης καθώς έχει αποφέρει σημαντικό οικονομικό όφελος σε πολλούς μεμονωμένους πρώην μετόχους της HSW, που πλέον μπορεί να αναζητήσουν επιχειρηματική διέξοδο σε διάφορες γραμμές π.χ Αργοσαρωνικός κτλ.

Πηγή: Reporter.gr