Διασκέδαση για τους Έλληνες, ταξίδια για τους Ευρωπαίους περιλαμβάνει το εορταστικό "μενού"

17/12/2017
Μπορεί το φαγητό να είναι πρώτο στις επιλογές των Ελλήνων και των Ευρωπαίων για τις εορταστικές δαπάνες αλλά στη δεύτερη θέση για τους Έλληνες είναι η διασκέδαση ενώ τα ταξίδια για τους Ευρωπαίους σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ.

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας κ. Βασίλης Κορκίδης μετά τα στοιχεία από τις πρώτες ημέρες του εορταστικού ωραρίου, ο τζίρος των Χριστουγέννων αναμένεται να κινηθεί στα ίδια και ίσως κατά 2% καλύτερα, από τα περυσινά επίπεδα.

Ο κ. Κορκίδης σημειώνει ότι «ο εορταστικός τζίρος του Δεκεμβρίου το 2017, θα κυμανθεί κοντά στα περυσινά 3,5 δις ευρώ, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,37 δις ευρώ τζίρου το 2009, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ. Η σωρευτική μείωση επταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), υπολογίζεται στο -35,2% με απώλειες 1,9 δις ευρώ. Σε ετήσια βάση μπορεί, τα στοιχεία του 2017, να δείχνουν σταθεροποίηση του επιπέδου τζίρου λιανικής στα 42 δις ευρώ σε σύγκριση με τα 41,4 δις ευρώ πέρυσι, εκτιμώντας μία αύξηση 1,5% και επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις. Βεβαίως ακόμα εκκρεμεί να διαπιστώσουμε τη διάρκεια και την ανθεκτικότητα της καταναλωτικής δαπάνης.»

Με δεδομένο μάλιστα ότι ο κύριος όγκος των αγορών γίνονται τις μέρες πριν τις 25/12 είναι προφανές ότι ο εμπορικός κόσμος περιμένει αυτές τις ημέρες για να «σηκώσει» το τζίρο του.
Όπως αναφέρει ο κ. Κορκίδης «πολλές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν εντός του Δεκεμβρίου ακόμα και το 20% του ετήσιου τζίρου τους, ενώ η πλειονότητα των καταναλωτών ξεκινά τις αγορές το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, συνεχίζει πολύ έντονα τη περίοδο 16-24 Δεκεμβρίου και μόνο το 11% κάνει τις αγορές της τελευταίας στιγμής τη περίοδο μετά τα Χριστούγεννα εως και τη 31η Δεκεμβρίου.»

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ ο Έλληνας προτιμά την κλασική αγορά παρά την ψηφιακή.
Όπως αναφέρει «η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών στρέφεται στα φυσικά καταστήματα και το παραδοσιακό εμπόριο, αφού το διαδίκτυο επιλέγεται μόνο για ιδέες και τιμές. Αναλυτικότερα, το που και πόσα θα επιλέξουμε να ξοδέψουμε φέτος από τα 450 ευρώ που μας αναλογούν, σύμφωνα πάντα με την πρόσφατη έρευνα της Deloitte, επιμερίζονται σε 157 ευρώ για φαγητό, 136 ευρώ για δώρα, 82 ευρώ για ταξίδια και 75 ευρώ για διασκέδαση. Αντίστοιχα ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλώνει 188 ευρώ για δώρα, 131 για φαγητό, 77 για ταξίδια και 49 ευρώ για διασκέδαση. Τα περισσότερα χρήματα τα Χριστούγεννα ξοδεύουν κατά σειρά οι Ισπανοί με 633 ευρώ, οι Βρετανοί με 614 ευρώ και οι Ιταλοί με 529 ευρώ, με τους Έλληνες στη 5η θέση. Η πρώτη καταναλωτική προτίμηση για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, η δεύτερη το φαγητό και το ποτό και η τρίτη κατηγορία κατά σειρά επιλογής, είναι τα βιβλία και τα παιχνίδια.»

Μειωμένος ο εορταστικός προϋπολογισμός των νοικοκυριών

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες όπως αυτή της Deloitte, που παραθέτει η ΕΣΕΕ, προβλέπεται ότι ο προϋπολογισμός των Έλληνών για τις αγορές των Χριστουγέννων θα είναι φέτος μειωμένος κατά 2% και στα 450 ευρώ, έναντι των 457 ευρώ πέρυσι, όταν ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι 455 ευρώ, έναντι 433 ευρώ πέρυσι.

«Επισημαίνω ότι η εν γένει πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής, επηρεάζεται εν πολλοίς από τη πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων, ύψους 4 δις ευρώ, που πρέπει να διευθετηθούν από 6 εκ. φορολογούμενους, έως το τέλος του έτους. Η φοροκαταιγίδα του Δεκεμβρίου περιλαμβάνει τη τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, τη μηνιαία δόση στο πλαίσιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, τη καταβολή παρακρατούμενων φόρων από τις επιχειρήσεις, τον ΦΠΑ και το ΦΜΥ, καθώς τη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας 2018. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ευτυχώς 1,6 δις ευρώ θα διοχετευθούν στην οικονομία από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων σε 1,9 εκ. εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, αλλά δυστυχώς λόγω της υπερφορολόγησης τα περισσότερα δεν θα πάνε στην εορταστική αγορά» σημειώνει ο κ. Κορκίδης και συμπληρώνει:

«Οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών μεταξύ 2010 και 2017, μειώθηκαν κατά 31 δις ευρώ και η ιδιωτική κατανάλωση από τα 152 δις ευρώ στα 121 δις ευρώ, όταν το εισόδημα των Ελλήνων, δεν υπερβαίνει ετησίως τα 114 δις ευρώ. Επειδή λοιπόν εισόδημα και κατανάλωση είναι συγκοινωνούντα δοχεία, αυτό σημαίνει ότι πολλές οικογενειακές υποχρεώσεις καλύπτονται από τις αποταμιεύσεις των νοικοκυριών στις τράπεζες και αλλού. Ετήσια αύξηση 40% παρατηρείται επίσης στη χρήση πλαστικού χρήματος, αφού σχεδόν το 60% χρησιμοποιεί χρεωστικές κάρτες, ενώ μετά από αρκετό καιρό παρατηρείται και αύξηση 15% στη χρήση πιστωτικών καρτών.»

Στο μισό σχεδόν η κατανάλωση στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με τα άλλα κράτη μέλη σε καταναλωτική δαπάνη, κάτι που πλήττει το εμπόριο.

«Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ευρώπη σήμερα η ετήσια ονομαστική κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη είναι 20.000 € στην ΕΕ 27 και 21.413 € στην Ευρωζώνη, ενώ στην Ελλάδα 12.940 €. Από τα επίσημα στοιχεία συνάγεται το συμπέρασμα πως η εγχώρια καταναλωτική δαπάνη αντιστοιχεί στο 65% του κοινοτικού μέσου όρου των 27 χωρών και στο 60% των κρατών της ευρωζώνης. Απόκλιση υπάρχει και στο δείκτη πραγματικής κατά κεφαλήν κατανάλωσης της Eurostat στο σύνολο κατανάλωσης/οικονομίας με την Ελλάδα στο 77 έναντι 100 της ΕΕ 27 και 105 της ευρωζώνης.

Όμως τη περίοδο των Χριστουγέννων, μπορώ να πω, πως οι Έλληνες καταφέρνουμε να ανατρέπουμε πολλά στατιστικά και οικονομικά δεδομένα. Παρά το γεγονός ότι 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές φοβούνται να μην υπερβούν το διαθέσιμο οικογενειακό μπάτζετ και οι 2 στους 10 αισθάνονται άγχος και πίεση να καλύψουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια, εντούτοις η πλειοψηφία του 51% των Ελλήνων εστιάζει στην εύρεση όμορφων δώρων για τα συγγενικά και φιλικά τους πρόσωπα από μικρούς εμπόρους που διαθέτουν ασυνήθιστα και ξεχωριστά είδη, με τη συνολική δαπάνη να φθάνει ακόμα και τα 240 ευρώ, έναντι του ευρωπαϊκού μ.ο. των 340 €.»

«Παρά τη παρατεταμένη οικονομική κρίση, και όσων έχουμε υποστεί τα τελευταία οκτώ χρόνια, οι γιορτές πάντα αλλάζουν τη ψυχολογία μας προς το καλύτερο. Δυστυχώς όμως στη χώρα μας, το 15% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα, γιαυτό όσοι μπορούμε, ας μη τους ξεχάσουμε» καταλήγει ο πρόεδρος της Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης.