Εντείνεται ο ανταγωνισμός στην ακτοπλοϊα σε Κυκλάδες και Βόρειο Αιγαίο

19/4/2017
Τις συνθήκες έντονου ανταγωνισμού που διαμορφώνονται στην ακτοπλοΐα περιγράφει ο Λάμπρος Καραγεώργος στην Ναυτεμπορική. Στις Κυκλάδες και το Αν. Αιγαίο διασταυρώσουν τις ρότες τους δύο μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, η Blue Star Ferries του ομίλου Attica και η Hellenic Seaways. Η δεύτερη, αναζητώντας νέες αγορές, έριξε στη μάχη το «Νήσος Σάμος» στη γραμμή Πάρος - Νάξος - Σαντορίνη.
Από την πλευρά της, η Blue Star δρομολογεί το «Blue Star 2» σε μία νέα γραμμή που συνδέει τον Πειραιά απευθείας με τη Σάμο και επεκτείνεται στη συνέχεια προς Κω, Ρόδο και Κάρπαθο, με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των προαναφερόμενων νησιών στη σύνδεσή τους με τον Πειραιά και μεταξύ τους.
H Hellenic Seaways συνδέει τον Πειραιά με τη Σάμο κυρίως μέσω της Σύρου και της Μυκόνου. Επίσης, οι δυο εταιρείες ανταγωνίζονται έντονα και στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου (Χίο και Μυτιλήνη). H ζωηρότητα στη μάχη για την κατάκτηση μεριδίων αγοράς σε διάφορες γραμμές ενέσκηψε φέτος σε μεγαλύτερη έκταση, καθώς η πτώση των τιμών των καυσίμων τα προηγούμενα χρόνια δίνει περιθώρια εμπορικών κινήσεων από την πλευρά των εταιρειών (αν και φέτος παρατηρείται μία έξαρση των τιμών σε σχέση με πέρυσι).
Η επόμενη μέρα στη HSW
Οι εξελίξεις αυτές λαμβάνουν χώρα ενόσω υπογείως μαίνονται οι διεργασίες και οργιάζουν τα σενάρια αναφορικά με την επόμενη μέρα στη Hellenic Seaways. Αφορμή η υποχρέωση της Τράπεζας Πειραιώς να απεγκλωβισθεί σταδιακά από συμμετοχές που δεν αφορούν την κύρια δραστηριότητά της ως τράπεζα.
Έτσι έχει ξεκινήσει μία διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 40% που κατέχει στη Hellenic Seaways. Διεκδικητής του ποσοστού αυτού είναι ο όμιλος Grimaldi και η θυγατρική του Μινωικές Γραμμές, η οποία έχει συγκεντρώσει ήδη το 48,53% του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways. Προσφορά έχει καταθέσει και επενδυτικό σχήμα που συνδέεται με τον Έλληνα εφοπλιστή και ιδρυτή της Seajets Μάριο Ηλιόπουλο.

Ανεξάρτητα, όμως, από την προσφορά που κατέθεσε για την απόκτηση του 40%, για το ύψος της οποίας πολλά ακούγονται αλλά τίποτα δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί επισήμως, το σημαντικότερο θέμα που εκ των πραγμάτων εξετάζει η διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς είναι τι σημαίνει για τα αποτελέσματα της τράπεζας και τις θέσεις που κατέχει στην υπόλοιπη ακτοπλοΐα (ΑΝΕΚ, Attica Group μέσω MIG) μία πιθανή απόκτηση της Hellenic Seaways από τις Μινωικές Γραμμές και τον όμιλο Grimaldi. Προς το παρόν, πάντως, οι ενδιαφερόμενοι για τη Hellenic Seaways δεν έχουν λάβει ακόμη καμία περαιτέρω ενημέρωση για το αποτέλεσμα της διαδικασίας.
Παράλληλα, οι διοικήσεις των τεσσάρων μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών ετοιμάζονται για τη νέα θερινή περίοδο με «όπλο» τα θετικά αποτελέσματα της χρήσης του 2016, αλλά και υπό τον φόβο μίας νέας σημαντικής ανόδου της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μέση τιμή στο α’ τρίμηνο του έτους για το καύσιμο IFO 380, το οποίο χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία, κυμαίνεται στα 365 ευρώ ο τόνος και είναι αυξημένο κατά περίπου 85% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, οπότε και κυμαινόταν στα 197 ευρώ ο τόνος. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι εταιρείες, μία αύξηση ή μείωση στην τιμή των καυσίμων κατά 10% σε ετήσια βάση έχει μία επίδραση στα αποτελέσματα από 3,4 έως 6 εκατ. ευρώ.
Το επόμενο διάστημα, πάντως, και εν όψει της απόφασης της Τράπεζας Πειραιώς, με ενδιαφέρον αναμένεται η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Hellenic Seaways η οποία θα πραγματοποιηθεί αύριο Πέμπτη 20 Απρίλιου. Μία συνέλευση που έχουν ζητήσει οι Μινωικές Γραμμές, με στόχο να επιτύχουν αλλαγή διοίκησης στην εταιρεία, πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο με τα μέχρι τώρα δεδομένα.
Η συνέλευση της ΑΝΕΚ
Με ενδιαφέρον αναμένεται, επίσης, η ιδιαίτερη γενική συνέλευση των μετόχων της ΑΝΕΚ που κατέχουν προνομιούχες μετοχές καθώς και αυτοί θα πρέπει να δώσουν την έγκρισή τους για την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου μέχρι του ποσού των 22 εκατ. ευρώ. Όπως επισημαίνει η χανιώτικη εταιρεία, εντός του πλαισίου της αναδιάρθρωσης του τραπεζικού δανεισμού της συνεφωνήθη, μεταξύ άλλων, η έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου μέχρι ποσού 22 εκατ. ευρώ το οποίο θα αναχρηματοδοτήσει μερικώς τον τραπεζικό δανεισμό της εταιρείας.
Η κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης των παλαιών μετόχων είναι επιβεβλημένη αφού αποτελεί μέρος της ευρύτερης συμφωνίας για την πλήρη αναδιάρθρωση του υφιστάμενου δανεισμού της εταιρείας. Σύμφωνα με την ΑΝΕΚ, στις 29 Μαρτίου ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία η αναδιάρθρωση του μακροπρόθεσμου δανεισμού της μητρικής.
Σύμφωνα με τους όρους των νέων συμβάσεων, η αποπληρωμή έχει συμφωνηθεί σταδιακά έως το 2023, η επιτοκιακή επιβάρυνση είναι σημαντικά χαμηλότερη, ενώ προβλέπεται και διαγραφή μέρους των κεφαλαιοποιημένων τόκων. Με την αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού επιτυγχάνεται η διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας του ομίλου, η αποκατάσταση του κεφαλαίου κίνησης και η ενίσχυση της κεφαλαιακής διάρθρωσης. Η διαγραφή των κεφαλαιοποιημένων τόκων, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη λειτουργική κερδοφορία για τη χρήση 2017, εκτιμάται ότι μπορούν να οδηγήσουν στην αποκατάσταση της σχέσης των ιδίων κεφαλαίων προς το μετοχικό κεφάλαιο, προσθέτει η ΑΝΕΚ.
Attica και Μινωικές
Στην Attica Group για το επόμενο διάστημα, εκτός του ότι παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις, ασχολούνται και με την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στις γραμμές της Δυτικής Μεσογείου και σύντομα αναμένεται να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις.
Στις Μινωικές Γραμμές, τέλος, αναμένουν τις αποφάσεις της Τράπεζας Πειραιώς αναφορικά με τη Hellenic Seaways, προετοιμάζονται για την αυριανή συνέλευσή της και, όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση προκειμένου να εκμεταλλευτεί τις επιχειρηματικές ευκαιρίες και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις ώστε να διασφαλιστεί η κερδοφορία της εταιρείας.

Πηγή: Ναυτεμπορική