Insete Intelligence: Το μοντέλο "Ήλιος και Θάλασσα" όλα τα λεφτά

27/7/2018
Μπορεί να ξορκίζουμε το μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα» όμως αυτό εξακολουθεί να δίνει τα μεγαλύτερα νούμερα στον ελληνικό τουρισμό. 
Σύμφωνα με σχετική ανάλυση του INSETE Intelligence από την ανάλυση των βασικών δεικτών: δαπάνη ανά επίσκεψη, δαπάνη ανά διανυκτέρευση και μέση διάρκεια παραμονής, προκύπτει ότι οι Περιφέρειες που κατά κύριο λόγω δέχονται τουρισμό «Ήλιος και Θάλασσα», δηλαδή το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά έχουν τις υψηλότερες τιμές και στους τρεις δείκτες. Αυτό αποδεικνύει ότι πολύ λίγα έχουν γίνει στην κατεύθυνση εμπλουτισμού του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
-Στις τρεις Περιφέρειες, ο δείκτης δαπάνης ανά επίσκεψη κυμάνθηκε υψηλότερα σε σχέση με το μέσο όρο 458 € της Ελλάδας.
-Η δαπάνη ανά επίσκεψη παρουσίασε αύξηση σε σχέση με το 2016 μόνο στο Νότιο Αιγαίο. --Στις Περιφέρειες που συνορεύουν με τις Βαλκανικές χώρες παρατηρούνται οι χαμηλότερες ή από τις χαμηλότερες τιμές και στους τρεις δείκτες παρουσιάζοντας μείωση σε σχέση με το 2016.
-Η Περιφέρεια Αττικής ενώ έχει χαμηλή δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με το μέσο όρο, έχει υψηλή δαπάνη ανά διανυκτέρευση λόγω της μικρής διάρκειας παραμονής των επισκεπτών.
-H δαπάνη ανά επίσκεψη παρουσίασε αύξηση +1,9%, η δαπάνη ανά διανυκτέρευση +1,1% και η μέση διάρκεια παραμονής +0,8%
Η μελέτη του ΙΝSΕΤΕ Intelligence με τίτλο “ Ποιος πάει πού; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει;” στην οποία αναλύεται ο εισερχόμενος τουρισμός ανά Περιφέρεια και ανά αγορά 2017 αναφέρει ακόμη ότι οι Περιφέρειες με τις μεγαλύτερες ροές εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης είναι η Κεντρική Μακεδονία, το Νότιο Αιγαίο, η Αττική, η Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά. Το προφίλ των επισκεπτών διαφοροποιείται ανά Περιφέρεια, με αποτέλεσμα η Κεντρική Μακεδονία να έχει το μεγαλύτερο αριθμό επισκέψεων, ενώ το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη να υπερτερούν σε αριθμό εισπράξεων. Στις εισπράξεις υπερτερεί και η Αττική, ενώ χαμηλότερα από την Κεντρική Μακεδονία βρίσκονται τα Ιόνια Νησιά. Ειδικότερα, οι 5 αυτές Περιφέρειες δέχονται το 84% των επισκέψεων (26,0 εκ. στο σύνολο της χώρας), το 87% των διανυκτερεύσεων (181 εκ.) και το 89% των εισπράξεων (12,6 δισ. €).

Στη παρούσα μελέτη γίνεται αναλυτική παρουσίαση του προφίλ των πέντε σημαντικότερων αγορών της Ελλάδας ανά Περιφέρεια, καθώς και της Ρωσίας λόγω της υψηλής δαπάνης των Ρώσων στις Περιφέρειες που επισκέπτονται. Εντυπωσιακή είναι η παρουσία της γερμανικής αγοράς σε όλες τις Περιφέρειες (πλην Βορείου Αιγαίου) ειδικά με όρους διανυκτερεύσεων και εισπράξεων, ακολουθούμενη από τη βρετανική αγορά που εμφανίζεται στη πλειοψηφία των Περιφερειών. Αξιοσημείωτο είναι, πως δεν υπάρχει ούτε μια Περιφέρεια που τουλάχιστον η μια από τις δύο χώρες να μην συγκαταλέγεται στο top-3 των αγορών της Περιφέρειας. Επισυνάπτονται οι χάρτες με το top-3 των αγορών ανά Περιφέρεια για τους τρεις κύριους δείκτες: επισκέψεις, διανυκτερεύσεις, εισπράξεις για το έτος 2017.
Επίσης σύμφωνα με την ίδια ανάλυση οι Περιφέρειες με τις μεγαλύτερες ροές εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης είναι η Κεντρική Μακεδονία, το Νότιο Αιγαίο, η Αττική, η Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά. Το προφίλ των επισκεπτών διαφοροποιείται ανά Περιφέρεια, με αποτέλεσμα η Κεντρική Μακεδονία να έχει τον μεγαλύτερο αριθμό επισκέψεων ενώ το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη να υπερτερούν σε αριθμό εισπράξεων. Στις εισπράξεις υπερτερεί και η Αττική, ενώ χαμηλότερα από την Κεντρική Μακεδονία βρίσκονται τα Ιόνια Νησιά. Ειδικότερα, οι 5 αυτές Περιφέρειες δέχονται το 84% των επισκέψεων (26,0 εκ. στο σύνολο της χώρας), το 87% των διανυκτερεύσεων (181 εκ.) και το 89% των εισπράξεων (12,6 δισ. €). Ο κάθε επισκέπτης της Ελλάδας (που αντιστοιχεί σε μια άφιξη) κατά μέσο όρο επισκέπτεται 1 έως 1,2 Περιφέρειες, με μέσο όρο 1,14 Περιφέρειες. Εξαίρεση αποτελούν οι επισκέπτες από ΗΠΑ (1,64 επισκέψεις ανά επισκέπτη) και οι Λοιπές Χώρες (1,24) –οι 2 αυτές αγορές είναι long haul και προφανώς προσπαθούν σε ένα ταξίδι τους στην Ελλάδα να επισκεφθούν το μέγιστο αριθμό προορισμών ενδιαφέροντος. Οριακά περισσότερες Περιφέρειες (1,21) επισκέπτονται οι Γάλλοι. Τον μικρότερο αριθμό επισκέψεων έχουν οι επισκέπτες από τις Βαλκανικές χώρες και τη Τουρκία. Ειδικότερα: ΠΓΔΜ (1,00), Βουλγαρία (1,02), Σερβία (1,03) και Ρουμανία (1,06), Τουρκία (1,14) και Αλβανία (1,15).
Εντυπωσιακή είναι η παρουσία της γερμανικής αγοράς σε όλες τις Περιφέρειες (πλην Βορείου Αιγαίου) ειδικά με όρους διανυκτερεύσεων και εισπράξεων, ακολουθούμενη από τη βρετανική αγορά που εμφανίζεται στη πλειοψηφία των Περιφερειών. Αξιοσημείωτο είναι, πως δεν υπάρχει ούτε μια Περιφέρεια που τουλάχιστον η μια από τις δύο χώρες να μην συγκαταλέγεται στο top-3 των αγορών της Περιφέρειας. Αρκετά μεγάλη διαφοροποίηση από τις υπόλοιπες Περιφέρειες έχει η Περιφέρεια Αττικής, όπου οι τρεις μεγαλύτερες αγορές και στους τρεις δείκτες είναι η αμερικάνικη, η βρετανική και η κυπριακή. Στις τρεις από τις τέσσερις Περιφέρειες που συνορεύουν με τις Βαλκανικές χώρες (Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία – Θράκη) τουλάχιστον δύο από τις τρεις αγορές με τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών είναι Βαλκανικές χώρες (συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας)– στην Κεντρική Μακεδονία και οι τρεις. Η εικόνα διαφοροποιείται σε όρους εισπράξεων, λόγω μειωμένης αγοραστικής δύναμης των Βαλκανικών αγορών, με την Γερμανική αγορά να καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις Περιφέρειες αυτές, πλην Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης όπου στην πρώτη θέση βρίσκεται η τουρκική αγορά, ακολουθεί η βουλγάρικη και στην τρίτη θέση είναι η γερμανική.
Η σημασία της γερμανικής αγοράς αναδεικνύεται από το γεγονός ότι σε 10 από τις 13 Περιφέρειες βάσει του αριθμού των επισκέψεων, και σε 11 Περιφέρειες βάσει του αριθμού των διανυκτερεύσεων και των εισπράξεων βρίσκεται στο top3. Η γερμανική αγορά είναι η σημαντικότερη αγορά ως προς τις εισπράξεις σε 6 Περιφέρειες. Έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (624 € έναντι 458 €), αν και έχει την ίδια ημερήσια δαπάνη με το μέσο όρο (68 €), λόγω της μεγαλύτερης παραμονής, αντικατοπτρίζοντας την μεγάλη συγκέντρωση τουριστών από την Γερμανία σε προορισμούς «Ήλιος και Θάλασσα» για τις θερινές διακοπές. Οι 3 δημοφιλέστερες Περιφέρειες για την γερμανική αγορά, ως προς τον αριθμό των διανυκτερεύσεων, είναι: η Kρήτη, η Κεντρική Μακεδονία και το Νότιο Αιγαίο. Η βρετανική αγορά είναι μια από τις 3 σημαντικότερες αγορές σε 8 Περιφέρειες, βάσει του αριθμού των επισκέψεων, σε 8 Περιφέρειες βάσει των εισπράξεων και σε 8 βάσει του αριθμού των διανυκτερεύσεων. Είναι η σημαντικότερη αγορά από πλευράς εισπράξεων στην Περιφέρεια Ιόνιων Νησιών, του Βορείου Αιγαίου και της Δυτικής Ελλάδας. Έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (637 € έναντι 458 €) καθώς και υψηλότερη ημερήσια δαπάνη (78 € έναντι 68 €). Οι 3 δημοφιλέστερες Περιφέρειες για την Βρετανική αγορά, ως προς τον αριθμό των Διανυκτερεύσεων, είναι: τα Ιόνια Νησιά, η Kρήτη και το Νότιο Αιγαίο. Η γαλλική αγορά είναι η τρίτη σημαντικότερη από πλευράς εισπράξεων. Εμφανίζεται σε 4 Περιφέρειες top-3, βάσει του αριθμού των επισκέψεων και εισπράξεων ενώ εμφανίζεται 5 φόρες βάσει αριθμού διανυκτερεύσεων. Πρώτη θέση κατέχει μόνο στον αριθμό επισκέψεων στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος. Έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (577 € έναντι 458 €) καθώς και υψηλότερη ημερήσια δαπάνη (81 € έναντι 68 €). Οι 3 δημοφιλέστερες Περιφέρειες για την Γαλλική αγορά, ως προς τον αριθμό των Διανυκτερεύσεων, είναι: η Kρήτη, το Νότιο Αιγαίο και η Aττική.