Ο κρυμμένος πλούτος της οικονομίας πολιτισμού

16/2/2017
Την ανάγκη για συγκροτημένη εθνική πολιτική για τη διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος επισημαίνουν τουριστικοί και πολιτικοί παράγοντες. Παίρνουν αποστάσεις από όσους κατέκριναν τη μη παραχώρηση της ακρόπολης στον οίκο Gucci αλλά ζητούν σωστή πολιτική διαχείριση των θεμάτων αξιοποίησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και υποψήφιος νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (σ.σ. μετά τη λήξη της θητείας του νύν προέδρου κ. Ανδρέα Ανδρεάδη τον ερχόμενο Μάϊο) κ. Γιάννης Ρέτσος σημείωσε με ανάρτησή του στο twiiter: «Με αφορμή την απόφαση του ΚΑΣ γεννιέται και πάλι το ερώτημα: Υπάρχει τελικά συγκροτημένη εθνική πολιτική για τη διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος της χώρας;».
Την ίδια ώρα διακομματική σύμπλευση καταγράφεται για το θέμα. Σε δηλώσεις του χτες ο Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης στο κανάλι «Ε» υπογράμμισε την ανάγκη αφενός να γίνει σεβαστός ο υψηλός συμβολισμός των μεγάλων τοπόσημων, αλλά και να χαραχτεί ένας οδικός χάρτης για την ανάπτυξη της οικονομίας πολιτισμού.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη. Η Όλγα Κεφαλογιάννη τονίζει ότι η όποια παραχώρηση θα πρέπει να γίνεται «με σύγχρονους όρους, που θα προσφέρουν στη χώρα την τεράστια υπεραξία του πολιτιστικού μας αποθέματος». Και συμπληρώνει: «Ο Παρθενώνας αποτελεί μοναδικό μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς με ισχυρούς, διαχρονικούς συμβολισμούς και ανεκτίμητη αξία. Αυτή η αξία ορίζει σε μεγάλο βαθμό και τα όρια της χρήσης του.»
Στο μεταξύ παλιότερη έρευνα για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων από πλευράς της εταιρείας συμβούλων McKinsey με τίτλο «Σχεδιασμός Στρατηγικής του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων- ΤΑΠΑ με στόχο την προβολή και αξιοποίηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς» αναφέρει ότι: Τα ετήσια έσοδα από την αξιοποίηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς θα μπορούσαν να ξεπεράσουν σε ορίζοντα πενταετίας τα 300 εκατ. ευρώ, έναντι των μόλις 40 εκατ. ευρώ που είναι ετησίως, μέσω της υλοποίησης 11 βασικών δράσεων και της ανάπτυξης κατάλληλων υποδομών σε τρεις άξονες στρατηγικής, με βάση το ευρωπαϊκό μοντέλο: τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, την προβολή και το δίκτυο και την εμπειρία επισκέπτη. Η υλοποίηση της νέας στρατηγικής έχει ως προαπαιτούμενο την αναδιάρθρωση και τον εμπλουτισμό της οργάνωσης του ΤΑΠΑ με νέες λειτουργίες, καθώς και την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (π.χ. ανάπτυξη προϊόντων, προώθηση, διαχείριση καναλιών πωλήσεων).