Ο τουρισμός "δίνει αέρα" στο οργανωμένο λιανεμπόριο στην Κρήτη

13/11/2017
Μπορεί στη Μεγαλόνησο να πραγματοποιείται μόλις το 5% του τζίρου του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων (σ.σ. ξεπερνά το 7% αν στην εικόνα συμπεριληφθεί και η Lidl), ωστόσο η συμβολή της στη μεγάλη εικόνα της αγοράς, η οποία μηδένισε τις απώλειες στο οκτάμηνο, ήταν σημαντική, αναφέρει η Αλεξάνδρα Γκίτση σε δημοσίευμά της στο Capital.gr

Όπως τονίζει, η Κρήτη είναι η μοναδική γεωγραφική περιοχή της χώρας που "είδε" υψηλό μονοψήψήφιο ποσοστό αύξησης του τζίρου, κάτι που αποδίδεται από παράγοντες της αγοράς και στο υψηλό τουριστικό ρεύμα (σ.σ. μόνο οι διεθνείς τουριστικές αεροπορικές αφίξεις στο 8μηνο άγγιξαν τα 3,2 εκατ.).

Με βάση τα τελευταία στοιχεία μέτρησης της κατανάλωσης οι πωλήσεις στο 8μηνο στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανήλθαν στα 260 εκατ. ευρώ. Ποσό το οποίο ξεπερνά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς τα 350 εκατ. ευρώ αν συμπεριληφθεί και ο τζίρος που κάνει η Lidl η οποία φέρεται να έχει μαζέψει το μεγαλύτερο κομμάτι από τον χαμένο τζίρο του πρώην δικτύου της Μαρινόπουλος.

Market leaders της περιοχής παραμένουν οι αλυσίδες Χαλκιαδάκης και ΣΥΝΚΑ (Προμηθευτικός & Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Π.Ε. Καταναλωτών Κρήτης), οι οποίες ελέγχουν πάνω από το 40% του τζίρου που πραγματοποιείται στο οργανωμένο λιανεμπόριο στο νησί. Το υπόλοιπο μοιράζεται μεταξύ των Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος, CRM Αριάδνη, η οποία ελέγχεται από την αλυσίδα Κρητικός, Bazaar και Σκλαβενίτη.

Με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία (2016), η αλυσίδα Χαλκιαδάκης (σ.σ. το 60% της οποίας ελέγχεται από τη Σκλαβενίτης) κατάφερε πέρυσι να ενισχύσει κατά σχεδόν 20 εκατ. ευρώ τον τζίρο της.

Συγκεκριμένα οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 155,368 εκατ. ευρώ από 134,155 εκατ. ευρώ το 2015, τα κέρδη μετά από φόρους άγγιξαν τα 7,531 εκατ. ευρώ από 5,8 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων τα 12,942 εκατ. ευρώ όταν το 2015 ήταν 10,371 εκατ. ευρώ.

Ο τζίρος του ΣΥΝΚΑ, ο οποίος διαθέτει δίκτυο 50 καταστημάτων στην Κρήτη και σε άλλα νησιά του Αιγαίου, ανήλθε σε 172,4 εκατ. ευρώ από 141 εκατ. ευρώ το 2015, και τα αποτελέσματα μετά από φόρους στα 1,316 εκατ. ευρώ έναντι 1,034 εκατ. ευρώ.

Τι συνέβη στην υπόλοιπη χώρα

Ο τουρισμός, εκτός από την αγορά της Κρήτης ωφέλησε και άλλες περιοχές, όπως την Αττική, όπου οι πωλήσεις το 8μηνο (τελευταία επίσημα στοιχεία από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης), σημείωσαν οριακή αύξηση 0,2%.

Στην Αττική πραγματοποιείται το 53,5% του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου, ενώ στην Πελοπόννησο, όπου πραγματοποιείται το 7,9%, οι πωλήσεις ενισχύθηκαν 2,9%.

Στον αντίποδα υπό πίεση συνέχισαν να βρίσκονται οι αγορές της Βορείου Ελλάδος. Πτώση 6,8% σημειώθηκε στην κατανάλωση στη Θεσσαλονίκη και 2% στη Μακεδονία – Θράκη, με τη συμβολή των συγκεκριμένων περιοχών στη συνολική πίτα να είναι 9,8% και 11,2% αντίστοιχα.