"Πρωτογενές έλλειμμα" πόρων στην κάλυψη των άγονων γραμμών - ανάγκη για νέο σχεδιασμό

26/5/2017
Πενιχρά είναι τα ποσά που δίνονται για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας στο Αιγαίο και Ιόνιο. Τα 80 εκ € που διατίθενται ως μισθώματα για την εξυπηρέτηση 44 νησιών είναι αστείο ποσό όταν σε άλλες χώρες δίνονται μόνο για την εξυπηρέτηση ενός. Κι αυτό την ώρα που οι ελληνικές θάλασσες αποτελούν το ζωτικό χώρο και οικονομικό πνεύμονα της χώρας. Ιδιαίτερα στην ανάγκη αναθεώρησης της δικτύωσης των νησιών και της αύξησης των διαθέσιμων πόρων για τις θαλάσσιες μεταφορές στάθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας χτες στη Νάξο σε ημερίδα με θέμα «η ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων-Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας και παράγοντες ανάπτυξης της Νησιωτικότητας» για την ανάπτυξη ενός ακτοπλοϊκού δικτύου με ανταποκρίσεις.
Ο κ. Σακέλλης στάθηκε πέρα από το θέμα των πόρων στην ανάγκη εκπόνησης μελετών για την καλύτερη συνδεσιμότητα κάθε νησιού ξεχωριστά και τη διαμόρφωση ενός ακτοπλοϊκού δικτύου με κάποιες απευθείας συνδέσεις με το κέντρο αλλά και κάποιες ανταποκρίσεις.
«Η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις είναι βέβαιο ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα αλλά δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει την μοναδική λύση για όλες τις γραμμές» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σακέλλης.
«Πιστεύω συνέχισε ότι εάν μελετήσουμε κάθε γραμμή ξεχωριστά θα καταλήξουμε σε ένα μικτό σύστημα, δηλαδή κάποια νησιά θα εξυπηρετούνται με απευθείας συνδέσεις και κάποια με ανταποκρίσεις ή και τα δύο, όπως εξάλλου συμβαίνει σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις, όπως π.χ. στην εξυπηρέτηση των μικρών Κυκλάδων, της Σύμης, της Σικίνου, της Φολεγάνδρου, του Αη Στράτη, των Ψαρών, των Λειψών αλλά και σε πολλά νησιά των Δωδεκανήσων με τα πολύ σημαντικά δρομολόγια που εκτελεί η «Δωδεκάνησος SEAWAYS», κλπ.
Προτάσεις
Αναφερόμενος στην ανάγκη για καλύτερη εξυπηρέτηση των Ανατολικών και Δυτικών Κυκλάδων, σημείωσε δυο πλοία θα απαιτηθούν για την ανάπτυξη του συστήματος δρομολογίων. Όπως είπε σε μια τέτοια περίπτωση θα υπάρξει μεταξύ άλλων μία επιπλέον σύνδεση της Σίκινου, Φολέγανδρου με τον Πειραιά, αλλά και καθημερινή σύνδεση των μικρών Κυκλάδων και της Πάρου - Νάξου με τη Σύρο, όπως και σύνδεση τέσσερις φορές τη βδομάδα των δυτικών Κυκλάδων με τη Σύρο και τις Ανατολικές Κυκλάδες.
Ωστόσο με το σενάριο αυτό οι συνδέσεις από και προς τον Πειραιά με ανταποκρίσεις θα έχουν δυο επιπλέον ώρες καθυστέρηση, όπως και τη σχετικά μεγάλη διάρκεια ταξιδιού σε ορισμένες περιπτώσεις κυρίως στη σύνδεση Ανατολικών και Δυτικών Κυκλάδων π.χ. Πάρος-Σίφνος 4 ώρες και Μήλος-Νάξος επτά ώρες.
Τα απαραίτητα για την κάλυψη του κόστους
Σύμφωνα με τον Μιχάλη Σακέλλη η έλλειψη λιμενικών υποδομών παραμένει πρόβλημα ενώ τόνισε την ανάγκη να συγχρονιστούν τα δρομολόγια από και προς Πειραιά. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ σημείωσε ότι για την κάλυψη των εξόδων των δρομολογίων αλλά και των χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων και μικρού περιθωρίου κέρδους απαιτούνται ανά πλοίο € 13.337.000. «Για τη διαμόρφωση του απαιτούμενου μισθώματος πρέπει να υπολογίσουμε και τον ΦΠΑ - 24%, δηλαδή το συνολικό μίσθωμα ανά πλοίο υπολογίζεται σε 16.500.000 ή σε 33.000.000 και για τα δύο πλοία έναντι 19.000.000 που καταβάλλονται σήμερα για τις ίδιες περίπου υπηρεσίες. Δηλαδή το κόστος των υπηρεσιών θα αυξηθεί κατά 14.000.000 περίπου» τόνισε και συμπλήρωσε ότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες μελέτες γιατί σε άλλε περιπτώσεις μπορεί να παρατηρηθεί μείωση του κόστους και την ταυτόχρονη βελτίωση των υπηρεσιών.
Χαιρετίζοντας την ημερίδα ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι σύντομα θα ολοκληρώσει το έργο τη η επιτροπή για την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Αναφερόμενος στην ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η διαδικασία με τη γενική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή το σχετικό νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει τη λειτουργία του κάθε υδατοδρομίου. Προανήγγειλε την δημιουργία Συμβούλιου Επιβατηγών Μεταφορών και Νήσων προκειμένου να εξετάζει τις συνδυασμένες μεταφορές.
Επίσης υπογράμμισε ότι πρέπει να αναπτυχθεί και η κρουαζιέρας με τρόπο όμως συμβατό με την εικόνα και το χαρακτήρα των νησιών μας για να μην έχουμε αρνητικά αποτελέσματα.
Λιμενικές υποδομές
Μιλώντας για την κρουαζιέρα ο πρόεδρος της ένωσης Εφοπλιστών κρουαζιερόπλοιων και Φορέων ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες, πρότεινε ορισμένα νέα προγράμματα κρουαζιέρας που επεκτείνονται σε όλο το Αιγαίο ενώ σημείωσε ακόμη ότι μπορεί να βελτιωθούν σε πολλές περιπτώσεις οι λιμενικές υποδομές για κρουαζιερόπλοια με ναύδετα.
Ο εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) κ. Μιχάλης Σαρλής πρότεινε μεταξύ άλλων την επίσπευση της επέκτασης του προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο, ώστε να χρησιμοποιηθεί ο Λιμένας του Λαυρίου για ένα τμήμα της ακτοπλοΐας ενώ ζήτησε ακόμη τις επιχειρηματικές συνέργειες μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών και να αναθεωρηθούν άμεσα οι τρεις ηλιακές κατηγορίες πλοίων, στους διαγωνισμούς για τις «άγονες γραμμές» ώστε η 1η να αφορά πλοία έως 14 έτη, η 2η μεταξύ 14-24 έτη και η 3η να αφορά πλοία άνω των 25 ετών.
Λύσεις για τις απεργίες
Ο Αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγίου Ιωάννης Μαργαρίτης επεσήμανε ότι μπορούν να γίνουν μικρές κινήσεις που θα λύσουν προβλήματα. Ο αντιδήμαρχος Νάξου Δημήτρης Λιανός ζήτησε να ανακοινώνονται όσο το δυνατόν νωρίτερα τα δρομολόγια ενώ τάχθηκε ακόμη υπέρ της ύπαρξης ενός εμπορικού πλοίου ασφαλείας ώστε να δρομολογείται σε περίπτωση απεργιών. Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κ. Ιωάννης Ρούσος ο οποίος πρότεινε να υπάρξει συνάντηση με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) προκειμένου να συζητηθεί το θέμα με στόχο όχι την δημιουργία απεργοσπαστικού μηχανισμού αλλά να υπάρχει μία στοιχειώδη υπηρεσία ασφαλείας.
Στην ημερίδα μίλησαν ακόμη η διευθύντρια ναυτιλιακών επενδύσεων και θαλάσσιου τουρισμού του υπουργείου ναυτιλίας κα. Αιμιλία Χριστοδουλοπούλου, η καθηγήτρια του πανεπιστημίου Αιγαίου Μαρία Λεκκάκου, ο Ιωάννης Μπράς project manager του δικτύου υδατοδρομίων και ο Αρχιπλοίαρχος Λιμενικού Γρηγόρης Γραβάνης διευθυντής διεύθυνσης θαλάσσιων συγκοινωνιών. Την ημερίδα συντόνισαν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου ναυτιλίας Χαράλαμπος καλαματιανός και Ιωάννης Γιαννέλλης γενικός γραμματέας Νησιωτικής πολιτικής.