Ρέτσος: Εργασιακή ειρήνη και ρυθμισμένες σχέσεις στην αγορά προϋποθέσεις ανάπτυξης του τουρισμού

3/7/2017
Κλειδί για την επιτυχία του Ελληνικού τουρισμού είναι η εργασιακή ειρήνη και οι ρυθμισμένες σχέσεις εργασίας σύμφωνα με όσα αναφέρει σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος. Παράλληλα τονίζει την ανάγκη να λυθεί χωρίς εμμονές το θέμα του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές σημειώνοντας ότι δεν έχει σημασία να είναι ανοικτά σε περιφερειακές αγορές αλλά στο κέντρο.

«Να διαφυλάξουμε την εργασιακή ειρήνη· σ’ αυτό το θέμα έχω ιδιαίτερη ευαισθησία. Πιστεύω στην ανάγκη να είναι ρυθμισμένη η αγορά εργασίας με αμοιβαίες υποχωρήσεις, αυτή είναι βασική προϋπόθεση για την επιτυχία μας»
τονίζει και αναφέρεται στο ότι ο κλάδος κινείται αντίστροφα με την τάση στην
αγορά εργασίας.  «Μην ξεχνάτε ότι είμαστε ο πρώτος κλάδος που έδωσε αυξήσεις μέσα στην κρίση. Δεν άνοιξε μύτη μέσα στα ξενοδοχεία, οι υπηρεσίες μας ολοένα και βελτιώνονται, οι τουρίστες μένουν ευχαριστημένοι. Ζητούμενο είναι φυσικά και η στενή συνεργασία με τις κυβερνήσεις. Εμείς βλέπουμε τον τουρισμό ως εθνική υπόθεση, όχι ως πεδίο
κομματικής αντιπαράθεσης.» τονίζει.

Παράλληλα σημειώνει ότι στόχος του Συνδέσμου πέρα από την ανάπτυξη δράσεων για την επίλυση θεμάτων όπως το χωροταξικό, τα κόκκινα δάνεια, τη διασφάλιση της βιωσιμότητα είναι η σύνδεση του τουρισμού με την πρωτογενή
παραγωγή. «Σκοπεύουμε να επιδείξουμε ακόμα μεγαλύτερη εξωστρέφεια, δηλαδή να έρθουμε κοντά στις τοπικές κοινωνίες, να συνδεθεί ουσιαστικά ο πρωτογενής τομέας με τον τουρισμό. Είναι μια δραστηριότητα που αφορά όλους, εμπλέκει πολλούς κλάδους της οικονομίας. Αν στη διάρκεια της θητείας μου καταφέρουμε
έστω και ένα μέρος αυτών, θα είμαι ευχαριστημένος» αναφέρει.

Σε σχέση με τις «σειρήνες» που ακούγονται εσχάτως για επενδυτικό μονόδρομο στον τουρισμό επιλέγει ένα πιο χαμηλό τόνο. «Επιχειρηματικά, δεν είναι εύκολος ο τουρισμός. Ιδιαίτερα αν μιλάμε για τα ξενοδοχεία. Από τη
μία πλευρά απαιτεί μεγάλα κεφάλαια κι από την άλλη ο χρόνος απόσβεσης είναι μακρύς και αβέβαιος. Οπότε, η δυσπραγία σε σημαντικές τουριστικές επενδύσεις που παρατηρείται δεν έχει να κάνει μόνο με την οικονομική κατάσταση της χώρας μας και το ρίσκο που αυτή συνεπάγεται, αλλά και με το γεγονός ότι στα μάτια των επενδυτών αυτή η ενασχόληση δεν θεωρείται καθόλου ελκυστική. Διευκρινίζω, όμως, ότι αναφέρομαι κυρίως στα ξενοδοχεία, γιατί σε άλλους τομείς, όπως το Διαδίκτυο που τείνει να κυριεύσει τα πάντα, υπάρχουν κενά για startups, εφαρμογές και
υπηρεσίες που “κουμπώνουν” στον τουρισμό και δεν απαιτούν τόσο μεγάλα κεφάλαια όσο ανοιχτό μυαλό και ετοιμότητα: να δεις τι θέλει η αγορά και να της το προσφέρεις».

Αδιάφορα το  αν θα ανοίγουν τα καταστήματα την Κυριακή σε περιφερειακές αγορές

Τέλος για άλλη μια φορά αναφέρεται στη δυναμική της Αθήνας ως προορισμού.«Η Αθήνα έχει πάρα πολλά να δώσει στον επισκέπτη, αλλά έχουμε σε μεγάλο βαθμό αποτύχει να τα πακετάρουμε και να του δώσουμε την ευκαιρία να τα
επιλέξει. Κι αυτό έχει να κάνει και με δικές μας αδυναμίες, του ιδιωτικού τομέα, αλλά και με κρατικές αγκυλώσεις. Οταν ήμουν πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής είχαμε ξεκινήσει μια έρευνα ικανοποίησης των πελατών
μας. Από τα 2.000 και πλέον ερωτηματολόγια, το 60% των τουριστών δεν ήξερε ότι η Αθήνα έχει θάλασσα στα 7 χιλιόμετρα από το κέντρο της... Από την άλλη, ακόμα συζητάμε για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, ενώ αυτό έχει λυθεί σε όλη την Ευρώπη. Τι κάνουμε; Πότε θα το λύσουμε; Και δεν εννοώ νομοθετικά, με οριζόντιο τρόπο. Πρέπει να συζητήσουμε χωρίς συντεχνιακές προκαταλήψεις και εμμονές. Για τον τουρισμό είναι αδιάφορο αν θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα στο Κερατσίνι ή στη Νέα Ιωνία. Αλλά στο κέντρο; Πώς θα γίνει ελκυστικός city break
προορισμός η Αθήνα;».