Ρέτσος: Τα μηνύματα που στέλνει εν όψει της "προσγείωσης" του ελληνικού τουρισμού

18/2/2019
Προβληματισμό εκφράζουν σε δημόσιες τοποθετήσεις τους κορυφαίοι παράγοντες του τουρισμού για την πορεία αναγκαίων παρεμβάσεων στον κλάδο που θα δώσουν στήριγμα στη βασική πηγή ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας σε μια περίοδο διαφαινόμενης σταθεροποίησης των εδώ και 6 χρόνια έντονα αυξητικών τάσεων.

«Καιρό τώρα λέμε πως μεγάλη πρόκληση αποτελεί η θωράκιση του τουρισμού, όταν αναστραφεί η ανοδική τάση. Δυστυχώς, η υπερφορολόγηση, οι γηρασμένες υποδομές, η ελλειμματική διαχείριση προορισμών, δημιουργεί ανησυχία για το πώς θα παραμείνουμε ανταγωνιστικοί» αναφέρει σε ανάρτησή του στο twitter ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, με αφορμή την έκδοση του ενημερωτικού δελτίου του Ινστιτούτου Ερευνών του ΣΕΤΕ για το Φεβρουάριο με τίτλο «Οι προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019».

«Απεύχομαι την πτωτική πορεία, εάν όμως συμβεί, ελπίζω να μην ακούσουμε φίλε πρόεδρε @YARetsos ότι ευθύνεται ο ιδιωτικός τομέας γιατί ανέβασε τις τιμές!» αναφέρει με τη σειρά του ο Ανδρέας Ανδρεάδης πρώην πρόεδρο του ΣΕΤΕ και επικεφαλής της IKOS που σε παλιότερη ανάρτησή του είχε επισημάνει:

«Ένα χρόνο πριν είχαμε προειδοποιήσει. Τι έγινε; Εφαρμόσθηκε νέο τέλος διανυκτέρευσης (λάθος), αυξήθηκε ο κατώτατος μισθός (σωστό) χωρίς μείωση ασφαλιστικών εισφορών και με ΦΠΑ/φόρους στα ύψη (λάθος). Τέτοια λάθη στον πιο κρίσιμο τομέα της οικονομίας δεν επιτρέπονται».

Η τάση

Σημειώνεται ότι με βάση την ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ που υπογράφουν επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Άρης Ίκκος και ο αναλυτής Σεραφειμ Κουτσοός «οι προοπτικές της τουριστικής κίνησης στα Περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας βάσει του προγραμματισμού των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών στις 31/01/19 για την θερινή περίοδο του 2019 δείχνουν τάσεις σταθεροποίησης με ενδεχόμενη ελαφρά καθοδική τάση.
Συγκεκριμένα, μετά την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση +21% στον προγραμματισμό θέσεων για την περυσινή σεζόν, σε συνέχεια αυξήσεων και τις προηγούμενες χρονιές, φέτος παρατηρείται μείωση -7% (-1,3 εκ. θέσεις) σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά στοιχεία για την θερινή περίοδο του 2018. Η μείωση αυτή μπορεί εν μέρει να θεωρηθεί και ως ‘διόρθωση’, αφού η πραγματοποιθείσα αύξηση αφίξεων το 2018 ανήλθε σε +11%, δηλαδή περίπου 10% χαμηλότερη από την αύξηση στον προγραμματισμό θέσεων.

Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνουμε ότι αφενός ο προγραμματισμός αλλάζει διαρκώς καθώς εξελίσσεται η σεζόν, και αφετέρου οι αφίξεις υπολείπονται του αριθμού θέσεων, αναλόγως της πληρότητας των αεροπλάνων. Συνεπώς η τελική μεταβολή αεροπορικών αφίξεων θα διαφέρει από αυτήν του προγραμματισμού.

Τα αίτια

Σημαντικό ρόλο για τη μειωμένη ζήτηση αεροπορικών θέσεων την θερινή περίοδο του 2019 παίζουν:
- η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη: οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018 αλλά και σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις,
- η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας της ΕΕ με το Ην. Βασίλειο για τους όρους του BREXIT και η ανασφάλεια που δημιουργεί η προοπτική ενός no-deal BREXIT,
- η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού (με πολύ ανταγωνιστικές τιμές),
- η χρεωκοπία της Germania, η οποία είχε προγραμματίσει ~ 381 χιλ. θέσεις. Είναι πιθανή η απορρόφηση (μέρους) των χαμένων θέσεων από άλλες αεροπορικές εταιρείες που θα αποτυπωθεί στον επόμενο προγραμματισμό,
- τέλος, το ζεστό περυσινό καλοκαίρι στην Ευρώπη που επηρέασε την ταξιδιωτική συμπεριφορά στις χώρες αυτές είτε οδηγώντας σε ‘staycations’ είτε σε αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό.

Πηγή: ΙΝΣΕΤΕ, Reporter.gr