Στην τελική ευθεία η επέκταση παραχώρησης του "Ελ. Βενιζέλος"

20/9/2017
Ύστερα από την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο ανοίγει ο δρόμος για να ολοκληρωθεί το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας. Μετά το "πράσινο φώς" από την Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, ήδη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η έγκριση του "σχεδίου σύμβασης παράτασης της από 31.07.1995 Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας "Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.” και της εταιρείας "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.” και δόθηκε η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών για την υπογραφή της .

Η επικύρωση από τη Βουλή θα οδηγήσει στην εκταμίευση της πρώτης δόσης -περίπου του μισού- του βελτιωμένου τιμήματος, ύψους 600 εκατ. ευρώ, που έχει προσφέρει η ΔΑΑ, ποσό υψηλότερό και από τις αποτιμήσεις που έδωσαν οι ανεξάρτητοι απομιμητές του ΤΑΙΠΕΔ.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ) συστάθηκε το 1996 με σκοπό την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" για 30 χρόνια, βάσει σχετικής σύμβασης παραχώρησης. Η υφιστάμενη σύμβαση με την "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.” για τη συντήρηση και λειτουργία του "Ελευθέριος Βενιζέλος" έληγε το 2026, με το Δημόσιο να μεταβιβάζει στο ΤΑΙΠΕΔ και το δικαίωμα επέκτασης της υφιστάμενης παραχώρησης κατά 20 επιπλέον έτη.

Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26.7%), η AviAlliance Capital GmbH (13,33%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%). Η AviAlliance από το 2013 ελέγχεται από την PSP Investments, το καναδικό συνταξιοδοτικό fund.

Πέραν της παράτηασης της σύμβασης παραχώρησης, επέρχονται και αλλαγές στην εταιρική διακυβέρνηση της εταιρείας. Η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος" αναμένεται να έχει πολλαπλά οφέλη, τόσο για την εταιρεία του αεροδρομίου, όσο και για το Ελληνικό Δημόσιο και όλες τις πλευρές που εμπλέκονται και σχετίζονται με τη λειτουργία του.

Το Ελληνικό Δημόσιο ωφελείται πολλαπλά καταρχήν άμεσα από την καταβολή ετησίως ποσοστού 15% επί των κερδών προ φόρων της εταιρίας, ως κόστος χρήσης δικαιωμάτων που θα συνεχίσει να καταβάλλεται έως το 2046. Συνολικά, το εκτιμώμενο επιπρόσθετο έσοδο της ετήσιας αμοιβής εκτιμάται σε 894 εκατ. ευρώ, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκά ακόμα 835 εκατ. ευρώ ως έσοδα από μερίσματα κατά την περίοδο παράτασης του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα από τον ΔΑΑ. Παράλληλα, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, τα εκτιμώμενα έσοδα του Δημοσίου από τη φορολογία εισοδήματος θα ανέλθουν σε 1,47 δισ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, οφέλη προκύπτουν και για όλους όσοι συνδέονται με τη λειτουργία του αεροδρομίου, καθότι η Διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, θα προχωρήσει σε υλοποίηση επενδύσεων ποσού των 2,35 δισ. ευρώ, κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης.

Επιπρόσθετα, με την εξέλιξη αυτή, επιβεβαιώνεται και ενισχύεται περαιτέρω η υφιστάμενη υψηλή αξία της εταιρίας του αεροδρομίου, γεγονός που την καθιστά περαιτέρω ελκυστική ως επένδυση, ειδικά ενόψει της διαδικασίας για την αποκρατικοποίηση και πώληση του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ. Ήδη το Ταμείο έχει γίνει αποδέκτης κρούσεων για την πώληση του επιπλέον ποσοστού, από την καναδική PSP Investments, κινεζικά και άλλα διεθνή σχήματα.

Πηγή: Capital.gr