Τα ελληνικά ποτά πλατφόρμες προβολής του τουρισμού

14/6/2016
Τα 2/3 της ελληνικής παραγωγή ποτών κατευθύνεται στις εξαγωγές αναδεικνύοντας τον κλάδο ως έναν από τους πλέον εξωστρεφείς της εθνικής οικονομίας. Κι αυτό παρά την επίθεση φορολογίας που έχει δεχτεί τα τελευταία χρόνια αλλά και τη συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής και κατανάλωσης λόγω της οργιώδους διείσδυσης των αφορολόγητων χύμα και μερικές φορές παράνομων προϊόντων. Ωστόσο οι εξαγωγές σε ούζο, τσίπουρο, μαστίχα, κίτρο Νάξου, κουμ κουατ, μπράντυ, που αποτελούν το οξυγόνο του κλάδου και λειτουργούν και ως πρεσβευτική παρουσία για τον Ελληνικό τουρισμό, ενδεχομένως, να απειληθούν στο πλαίσιο αναθεώρησης των κανονισμών γεωγραφικών ενδείξεων (ΠΟΠ, ΠΓΕ) που προωθεί η ΕΕ, μέσα στο πλαίσιο της οποίας αναθεώρησης εξετάζεται το άνοιγμα της δυνατότητας εμφιάλωσης ποτών με γεωγραφικές ενδείξεις σε περιοχές εκτός των σημερινών καθορισμένων ορίων. Ουσιαστικά εφόσον αλλάξει ο κανονισμός θα μπορεί κάποιος να παίρνει πχ ούζο Μυτιλήνης και να το εμφιαλώνει σε άλλη χώρα της ΕΕ χωρίς να χάνει την ένδειξη.
Σύμφωνα, πάντως, με στοιχεία από το Γενικό Χημείο, που υπέστησαν την επεξεργασία Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) η παραγωγή σε εκατομμύρια λίτρα καθαρής αλκοόλης ( lpa -λίτρα καθαρής αλκοόλης) ήταν στα 18,6 εκατ. το 2010 και στα 7,7 εκ και οι εξαγωγές. Δηλαδή αντιπροσώπευαν το 41% συνόλου της παραγωγής. Το 2014 κι ενώ η παραγωγή ήταν 17,4 εκατομμύρια λίτρα οι εξαγωγές έφτασαν τα 11,4 εκατομμύρια λίτρα δηλαδή οι εξαγωγές έφτασαν το 65%.
Πάντως όπως αναφέρθηκε χτες κατά τη διάρκεια της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΑΟΠ ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών έχει ξεπεράσει προ πολλού τη φοροδοτική του ικανότητα και πλέον κάθε πρόσθετος φόρος λειτουργεί ως μπούμερανγκ για τη συνολική παραγωγική αλυσίδα, αλλά και για τα δημόσια έσοδα.
Σύμφωνα με όσα σημείωσαν οι εκπρόσωποι του κλάδου, οι συνεχείς φορολογικές επιβαρύνσεις στα αλκοολούχα ποτά (+125% την περίοδο 2009-2010 και αν προσθέσει κανείς και τις τελευταίες αυξήσεις ΦΠΑ τότε το ποσοστό αύξησης μεγαλώνει), κάθε άλλο παρά οδήγησαν σε αύξηση των δημοσίων εσόδων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΟΠ τα έσοδα από τον ΕΦΚ και ΦΠΑ στα αλκοολούχα ποτά στην Ελλάδα συρρικνώθηκαν και το 2015 διαμορφώθηκαν στο -3,5%, σε σχέση με το 2014 και σε επίπεδο χαμηλότερο από εκείνο της προ των αυξήσεων του ΕΦΚ και προ κρίσης. Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα από τον ΕΦΚΟΠ διαμορφώθηκαν σε 272 εκατ. ευρώ το 2015 έναντι 282 το 2014, καταγράφοντας μείωση 3,5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2010, οπότε ο ΕΦΚΟΠ αυξήθηκε από τα 1.362 ευρώ/εκατόλιτρο αιθυλικής αλκοόλης σε 2.550 ευρώ/εκατόλιτρο αιθυλικής αλκοόλης, τα έσοδα ακολουθούν σταθερά φθίνουσα πορεία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, οι νόμιμες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών έχουν υποχωρήσει την περίοδο 2008 - 2015 κατά 50%. Το 2015 διαμορφώθηκαν σε 111.000 εκατόλιτρα, έναντι 115.000 εκατόλιτρων το 2014 (μείωση κατά 3,48%), ενώ το 2008 οι πωλήσεις ήταν 236.000 εκατόλιτρα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΑΟΠ Ν. Καλογιάννη, η πραγματική κατανάλωση έχει υποχωρήσει κατά 20% περίπου. Απλώς το υπόλοιπο 30% έχει καταληφθεί από λαθραία, αφορολόγητα ποτά.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η κρίση οδήγησε σε συρρίκνωση εν μέρει της αγοράς αλλά κυρίως την διοχέτευση της κατανάλωσης σε άλλες κατηγορίες με χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή και κυρίως στα χύμα – παράνομα μη εμφιαλωμένα αποστάγματα όπως και στις διασυνοριακές αγορές (Βουλγαρία).