Χαμένες ευκαιρίες για έσοδα σε πωλητήρια και αναψυκτήρια μουσείων

18/1/2018
Μπορεί να διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2015 τα έσοδα από τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, ωστόσο και πάλι παραμένουν σε πολύ χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τον όγκο επισκεπτών που δέχονται αλλά και την τουριστική έκρηξη που καταγράφεται εδώ και τρία χρόνια.
Δεν είναι τυχαίο ότι κατά τη χτεσινή συνέντευξη τύπου η ηγεσία του Υπ. Πολιτισμού και του αρμοδίου ΝΠΔΔ του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων παραδέχτηκε ότι π.χ. μόνο στα πωλητήρια η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη είναι 0,3 ευρώ. Δηλαδή ούτε ένα «μαγνητάκι» δεν αγοράζει ο επισκέπτης. Από πού άλλωστε να το αγοράσει όταν τα πωλητήρια συχνά δε λειτουργούν ή δεν έχουν προϊόντα προς πώληση.
Κι αυτό όταν με βάση την ΕΛΣΤΑΤ το 2016 οι επισκέπτες ανήλθαν στον αριθμό των 14.080.639, ενώ το 9μηνο του 2017 ανήλθαν σε 13.540.080. Βέβαια το 2017 εκτιμάται, με βάση τα στοιχεία που επεξεργάζεται η ΕΛΣΤΑΤ, ότι τα έσοδα από τα εισιτήρια μόνο θα σπάσουν φράγμα των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2016 ανήλθαν 86.647.638,00 ευρώ ενώ το 2017 στο 9μηνο έφτασαν τα 86.222.078,00 ευρώ.
Όμως αυτό οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις των εισιτηρίων που ίσχυσαν από τον Απρίλιο του 2016 αλλά και από την αύξηση των επισκεπτών. Βέβαια ο πλούτος παραμένει «κρυμμένος» καθώς απουσιάζουν οι πολιτικές προώθησης και προσέλκυσης επισκεπτών, ειδικά οι ψηφιακές, ενώ το ηλεκτρονικό εισιτήριο παραμένει στα χαρτιά. Επιπλέον καταγράφεται υψηλός αριθμός εισιτηρίων ελευθέρας εισόδου που συχνά δεν δικαιολογείται. Το 2016 τα ελευθέρας ήταν 5.330.682, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι τον Ιούλιο του 2015 σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter στην Ακρόπολη τα μισά εισιτήρια ήταν ελευθέρας. Σε μια περίοδο δηλαδή όπου οι επισκέψεις σχολίων είναι λιγοστές ή και ανύπαρκτες.
Πλάνο από το ΤΑΠ
Το όλο ζήτημα φαίνεται να το αντιλαμβάνεται η ηγεσία που χτες παραδέχτηκε ότι το ΤΑΠ πρέπει να εστιάσει στην θωράκιση των εσόδων του. Μάλιστα το ίδιο το υπουργείο παραδέχεται ότι καταγράφεται υστέρηση εσόδων, ειδικά σε μια περίοδο τουριστικής έκρηξης. Με αιχμή την καθυστέρηση μάλιστα στην προώθηση της καθολικής εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, προσπάθεια που είχε ξεκινήσει το 2015 επί υπουργίας Ν. Ξυδάκη η σημερινή ηγεσία του ΥΠΠΟ σημειώνει ότι: «Ο αξονας των εσόδων από εισιτήρια παραμένει ευάλωτος λόγω πολλών προβλημάτων που διαπιστώθηκαν, καταγράφηκαν και επικοινωνήθηκαν στην προηγούμενη διοίκηση από ομάδα συμβούλων, ήδη από το 2016, και παραμένουν σε μηδενικό ποσοστό επίλυσής τους.»
«Ειδικότερα στην παρακολούθηση του κυκλώματος των εισιτηρίων η μελέτη ανέδειξε 20 και πλέον κενά και σφάλματα στην διασφάλιση των δημοσίων εσόδων. Η διοίκηση έχει θέσει σαν άμεση προτεραιότητά της την ενασχόλησή της με την επίλυση των λανθασμένων διαδικασιών, χωρίς να περιμένει το νέο οργανόγραμμα ή νέο μηχανογραφικό» αναφέρεται σχετικά. Σύμφωνα δε με το ΥΠΠΟ το πλάνο που μπαίνει σε εφαρμογή έχει στόχο την πιλοτική λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε 5 μήνες.
Σε σχέση με τα αναψυκτήρια και τα πωλητήρια το ΥΠΠΟ σημειώνει ότι παρά την αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 16%, οι πωλήσεις των πωλητήριων παρουσιάζουν μηδενική αύξηση και παραμένουν με έσοδα χαμηλότερα από 4 εκατομμύρια ετησίως, με ποσό ανά επισκέπτη στο 0.3 ευρώ όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες το ποσό αυτό είναι υπέρ δεκαπλάσιο. «Στην παρούσα φάση, υφίσταται σημαντική αδυναμία στη λειτουργία των πωλητηρίων μας» τονίζεται και σημειώνεται ότι οι ελλείψεις αφορούν:
α) έλλειψη σύνδεσης των πωλητηρίων με την κεντρική αποθήκη.
β) έλλειψη ανάρτησης των νέων ειδών στην ιστοσελίδα του ΤΑΠΑ .Η επίσημη ιστοσελίδα του ΤΑΠΑ δεν έχει ανανεωθεί με τα σημερινά είδη προς πώληση. Αντίθετα, είναι αναρτημένα είδη που είτε έχουν καταργηθεί είτε έχουν εξαντληθεί και δεν προβλέπεται η εκ νέου προμήθειά τους.
γ) έλλειψη δυνατότητα αγοράς τους μέσω διαδικτύου.
Τα αναψυκτήρια
Τέλος η εικόνα των χαμένων εσόδων συμπληρώνεται από την κατάσταση με την εκμίσθωση Αναψυκτηρίων. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ:
• Από το τέλος του 2015 και μέχρι σήμερα 9 μεγάλα Αναψυκτήρια μεταξύ αυτών της Ολυμπίας, του Ηρακλείου της Λίνδου , της Θεσσαλονίκης, των Μαλλίων έκλεισαν.
• Σε άλλα 12 Αναψυκτήρια έχουν λήξει οι συμβάσεις χωρίς να έχουν είτε ανανεωθεί είτε επαναπροκηρυχθεί.
• Επίσης 45 άλλα αναψυκτήρια μικρά η μεσαία παραμένουν εδώ και χρόνια κενά χωρίς πλάνο αξιοποίησης.
• Οι δύο προκηρύξεις του 2017 ήταν άγονες και το ΥΠΠΟ εξετάζει τις αιτίες αδυναμίας να ανταποκριθούν στις προδιαγραφές. Επίσης σχεδιάζεται άμεσα νέα προκήρυξη. Εν τω μεταξύ σε δύο μήνες αρχίζει η τουριστική περίοδος.

Πηγή: Reporter.gr