Δύο ταχύτητες στην ακτοπλοϊκή κίνηση τον Ιούλιο

2/8/2016
Σε δύο ταχύτητες κινήθηκε η ακτοπλοϊκή κίνηση τον Ιούλιο. Ο μήνας τον οποίον περίμεναν οι ακτοπλοϊκές εταιρίες για να δουν ανάκαμψη ήταν θετικός για την Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο αλλά αντίθετα έντονα πτωτικός σε σχέση με πέρυσι για το Β. Αιγαίο.
Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με πληροφορίες για το Ηράκλειο και τα Χανιά (Σούδα) η κίνηση επιβατών κατέγραψε αύξηση 15% σε σχέση με πέρυσι τον Ιούλιο, ενώ αντίστοιχα για τις Κυκλάδες το ποσοστό ήταν στο 5%. Στο ίδιο επίπεδο αύξησης κινήθηκε η άνοδος για τα δρομολόγια στα Δωδεκάνησα ενώ στο Β. Αιγαίο μεσοσταθμικά η πτώση ήταν στο 35% με τη Λέσβο να έχει μεγαλύτερα ποσοστά πτώσης από το μέσο όρο. Αντίστοιχα ήταν τα ποσοστά και για τα οχήματα.
Πάντως η αύξηση έρχεται μεν να ισορροπήσει τα πράγματα στην ακτοπλοΐα ωστόσο θα πρέπει να τονιστεί ότι πέρυσι ο Ιούλιος λόγω των capital controls και του δημοψηφίσματος ήταν έντονα πτωτικός.
Επίσης η κίνηση στο Β.Αιγαίο (Λέσβος, Χίος, Σάμος κτλ) καταγράφει έντονα πτωτικά ποσοστά λόγω του προσφυγικού καθώς φέτος δεν υπάρχουν οι επιβάτες – πρόσφυγες και μετανάστες που έδωσαν γερή οικονομική ανάσα τους προηγούμενους μήνες αρχής γενομένης από το Σεπτέμβριο του 2015.
Οι τιμές του πετρελαίου όμως που παραμένουν χαμηλές είναι ο βασικός σύμμαχος για την οικονομική πορεία τω ν εταιριών που βλέπουν εδώ και δύο χρόνια να έχουν λειτουργικά κέρδη λόγω των τιμών του μαύρου χρυσού.
Σημειώνεται ότι ο Ιούνιος είχε πτώση σε σχέση με πέρυσι πάνω από 11%, ενώ εξαιρουμένων των προσφύγων η πτώση είναι περίπου 4,5% σε όλες τις γραμμές από τον Πειραιά για τα νησιά του Αιγαίου.
Ο Μάιος ήταν τα ίδια επίπεδα με πέρυσι, όπως αντίστοιχα και η κίνηση το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος.
Καθώς ο Αύγουστος περιμένουν να πάει καλά όλοι προσβλέπουν σε αυτή τη φάση στον Ιούλιο να δουν αν η κόπωση της οικονομίας θα επηρεάσει και την επιβατική κίνηση.
Σημειώνεται ότι η κίνηση του Ιουλίου κατά 70% είναι εσωτερική γεγονός που δημιουργεί εύλογες απορίες για τον οι προσδοκίες για καλή πορεία του εσωτερικού τουρισμού θα επιβεβαιωθούν.
Ωστόσο πέρυσι λόγω των capital controls η κίνηση τον Ιούλιο κινήθηκε πτωτικά, γεγονός που θέτει τον πήχη ψηλά για φέτος.
Συνολικά το 2016 το πρώτο πεντάμηνο συνολικά η κίνηση κινήθηκε ελαφρώς ανοδικά (+1,5%) σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα «τσιμπάει» ελαφρώς και το πετρέλαιο και συνεπακόλουθα και τα ναυτιλιακά καύσιμα, άρα και το κόστος λειτουργίας.

Γιώργος Αλεξάκης