Κρουαζιέρα: Καμπανάκι κινδύνου κρούει ο κλάδος για το 2018

29/12/2016
Ιδιαίτερα προσεκτικοί είναι οι παράγοντες του κλάδου της κρουαζιέρας σε σχέση με την πορεία του κλάδου το 2017, ενώ κρούουν καμπανάκι κινδύνου ώστε η χώρα να προετοιμαστεί έγκαιρα για το 2018.

«Ήδη τα πρώτα μηνύματα δείχνουν ότι για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, που περιλαμβάνει κυρίως τους προορισμούς του Αιγαίου, θα υπάρξει σοβαρή πτώση 30% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων από μεγάλες εταιρείες του χώρου» ανέφερε κατά την απολογιστική για τη χρονιά που πέρασε συνέντευξη Τύπου ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises και πρόεδρος της Clia Ευρώπης, Κυριάκος Αναστασιάδης.
Ωστόσο, συνέστησε αναμονή καθώς είναι άγνωστο το τι θα γίνει με τις πληρότητες των πλοίων που θα προσεγγίσουν τα λιμάνια της χώρας. Δεν αποκλείεται δηλαδή παρά τις μειωμένες εκτιμώμενες προσεγγίσεις τελικά ο λογαριασμός να βγει θετικός λόγω μεγάλου αριθμού επιβαινόντων στα σκάφη αλλά και προγραμματισμού προσεγγίσεων της τελευταίας στιγμής. Πάντως ο κ. Αναστασιάδης υπογράμμισε για άλλη μια φορά την ανάγκη βελτιώσεων των λιμενικών υποδομών ώστε η χώρα να «πλασαριστεί» σωστά στη διεθνή αγορά κρουαζιέρας, που αυτό το διάστημα βγάζει τον προγραμματισμό για το 2018.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο σύμβουλος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για θέματα θαλάσσιου τουρισμού και πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακελίου κ. Γιάννης Μπρας και CΕΟ της εταιρίας 5 – Senses, που σε δηλώσεις του σημείωσε με έμφαση ότι πρέπει να χαραχτεί μια στρατηγική με ορίζοντα τριετίας –τουλάχιστον- για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή μας.
Πάντως φέτος παρά την αρχική γκρίζα εικόνα και για το 2016 ο τελικός λογαριασμός ήταν στο επίπεδο περίπου των 2,5 εκατομμυρίων επιβατών. Στο εξάμηνο (στοιχεία από την ΤτΕ) καταγράφηκαν 1.487 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (Ιανουάριος - Ιούνιος 2015: 1.490 αφίξεις), με 1.783 χιλ. εξόδους επιβατών έναντι 1.626 χιλ. εξόδων την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 91,9% των επισκεπτών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν δύο στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, όσες περίπου και την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Το ίδιο διάστημα, οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 και ανήλθαν στα 177 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι μιλώντας στο συνέδριο 4th ACES που διοργάνωσε ο ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος με θέμα τη συνέργεια αερομεταφορών – κρουαζιέαρας ο κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για τη κρουαζιέρα και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Navigator, διεθνούς αντιπροσώπου της Royal Carribean, που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους κρουαζιέρας στον κόσμο, σημείωσε ότι οι αφίξεις επιβατών με κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα το 2017 θα μειωθούν κατ’ ελάχιστον σε ποσοστό 30% σε σχέση με τη φετινή σεζόν.
Η φετινή πορεία είναι καθαρά συγκυριακή, όπως εξηγεί, καθώς οφείλεται στα προβλήματα που αντιμετώπισε η Τουρκία και είχαν ως αποτέλεσμα να μεταφερθούν δρομολόγια στη χώρα μας. Όμως, η θετική συγκυρία φέτος μετατρέπεται σε πρόβλημα για το 2017. Και αυτό γιατί, λόγω των προβλημάτων της Τουρκίας, που, επίσης, θα καταγράψει πτώση του χρόνου στη κρουαζιέρα, κόπηκαν από τα προγράμματα των διεθνών εταιρειών και ελληνικοί προορισμοί που αποτελούσαν συνδυαστικούς σταθμούς μετεπιβιβάσεων με τη γειτονική χώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και η Σαντορίνη φαίνεται να επηρεάζεται από την πτωτική τάση στην κρουαζιέρα το 2017 . Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία για τα δρομολόγια την επόμενη σεζόν, από τις 558 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων φέτος (από το Μάρτιο μέχρι το Νοέμβριο), το 2017 έχουν προγραμματιστεί μόλις 363, με το ποσοστό της πτώσης να αγγίζει το 35%, ενώ σοβαρές απώλειες παρατηρούνται ακόμη και τους μήνες Αύγουστο- Σεπτέμβριο.
Πάντως τα λιμάνια της Κρήτης ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία. Μιλώντας στο Reporter.gr, στο περιθώριο ημερίδας στα Χανιά για την ακτοπλοΐα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ Απόλλων Φιλιππής αφού τόνισε ότι το 2016 αναμένεται να κλείσει με 40% περισσότερη κίνηση επιβατών σε σχέση με το 2015 σημείωσε ότι και το 2017 υπάρχει θετική εικόνα. Με την αίρεση της προσωρινότητας των στοιχείων, καθώς ναι μεν οι εταιρίες έχουν ενημερώσει για έναν αριθμό προσεγγίσεων αλλά το οριστικό κλείσιμο ημερομηνιών αφίξεων «κλειδώνει» σε μεταγενέστερο στάδιο, σημείωσε ότι η τάση είναι ανοδική.
Την ίδια ώρα την αισιοδοξία του για την πορεία της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Σούδας και το αγκυροβόλιο των Χανίων εξέφρασε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Χανίων Κώστας Μανωλικάκης μιλώντας στην ημερίδα για την ακτοπλοΐα που διοργανώθηκε στα Χανιά.
Όπως ανέφερε ο κ. Μανωλικάκης φέτος η χρονιά στα Χανιά θα κλείσει με 140 χιλιάδες επιβάτες, ενώ το 2017 οι μέχρι τώρα προγραμματισμένες προσεγγίσεις φτάνουν τις 62.
«Οι συνολικές εξελίξεις για τον κλάδο στη χώρα φαίνεται να μη μας επηρεάζουν» σημείωσε.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Κρουαζιέρας Θεόδωρο Κόντε, όλα αυτά τα ζητήματα είναι σήμερα ανοικτά και κανείς δεν μας διασφαλίζει ότι θα κλείσουν μέσα στο 2017, όταν και θα διαμορφωθεί η εικόνα για τη σεζόν του 2018.

Το πιο ανησυχητικό, αφού αφορά καθαρά την αγορά, είναι το ζήτημα της Ασίας. Πρόκειται για μια αγορά που αυξάνεται με πολύ υψηλούς ρυθμούς σε ετήσια βάση. «Κάθε χρόνο η αγορά της Ασίας κερδίζει μερίδια που φτάνουν ακόμα και το 25%. Το 2017 θα την επισκεφτούν 75 πλοία, από 60 πέρυσι» σημειώνει ο κ. Κόντες, ενώ αναφέρει ότι τα 10 από τα 15 επιπλέον πλοία έχουν χωρητικότητες που ξεπερνούν τους 4.000 επιβάτες το ένα.
Σημειώνεται ότι το 38% της αγοράς της Ασίας αντιπροσωπεύει η Κίνα, 11% η Ταϊβάν και 9% η Σιγκαπούρη και η Ιαπωνία.

Η αγορά το 2017

Tα 25,3 εκατ. θα φτάσουν οι επιβάτες κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο το 2017, έναντι 15,8 εκατ. που ήταν πριν από μια δεκαετία και 24,2 εκατ. το 2016, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA). Υπολογίζεται ότι η ζήτηση για κρουαζιέρα την τελευταία δεκαετία (2005-2015) έχει αυξηθεί κατά 62%. Οι αισιόδοξες εκτιμήσεις για το 2017 βασίζονται στην ισχυρή ζήτηση για κρουαζιέρα από τους καταναλωτές, αλλά και στην αναβάθμιση που παρατηρείται στις υποδομές, σε επίπεδο τεχνολογικών καινοτομιών και προσεγγίσεων νέων πλοίων σε νέους προορισμούς σε όλο τον κόσμο. Για το 2017 η CLIA προβλέπει θεαματική αύξηση των millennials ταξιδιωτών κρουαζιέρας, αύξηση της χρήσης τουριστικού πράκτορα σε ταξίδια κρουαζιέρας (από 12.000 πράκτορες το 2010 σε περισσότερους από 25.000 το 2016) και συνέχιση της ζήτησης για κρουαζιέρα ποταμού με 18 νέα πλοία από 184 το 2015.
Όπως επισημαίνεται, «η ανάπτυξη της αγοράς κρουαζιέρας αναμένεται να συνεχιστεί ολόκληρο το 2017, κατά τη διάρκεια του οποίου εκτιμάται ότι θα προσελκύσει 25,3 εκατ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος έναντι των 15,8 εκατ. επιβατών που καταγράφηκε το 2007».
Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της CLIA, Cindy D’ Aoust, δήλωσε σχετικά ότι «ο τομέας της κρουαζιέρας ανταποκρίνεται στην παγκόσμια ζήτηση και είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που ενισχύονται οι προοπτικές του κλάδου και μακροπρόθεσμα».
Στη χώρα μας όμως το σκηνικό αναμένεται να είναι διαφορετικό. Η AIDA δεν θα φέρει στην περιοχή κανένα κρουαζιερόπλοιο, όπως και η Norwegian. Η Celebrity θα μειώσει τις χωρητικότητες κατά 50%, όπως και η Royal Caribbean, ενώ η Costa θα είναι στο 35% περίπου. Η Carnival θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με πέρσι, αφού θα φέρει νέο πλοίο με δυνατότητα φιλοξενίας 5.000 επιβατών. Όπως εξηγεί στη «Ν» ο κ. Κόντες, η εταιρεία παραλαμβάνει κάθε χρόνο από ένα τέτοιο πλοίο από ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Και για περίοδο ενός έτους έχει τα λεγόμενα guaranty από τα ναυπηγεία, με αποτέλεσμα η εταιρεία να κρατάει το πλοίο στην περιοχή για ανάλογο διάστημα και μετά να το στέλνει στην Ασία.
Η μόνη εταιρεία που θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της είναι η MSC η οποία αναμένεται να φέρει 20% περισσότερους επιβάτες σε σχέση με τη φετινή χρονιά.
Στα 53 δισ. η αξία των ναυπηγήσεων
Στα 53 δισ. δολάρια αναμένεται να ανέλθει η αξία των επενδύσεων για τη ναυπήγηση 97 κρουαζιερόπλοιων που θα πέσουν στο νερό μέχρι το τέλος του 2025 σύμφωνα με την CLIA. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την κάθετη πτώση των παραγγελιών για νέες κατασκευές εμπορικών πλοίων στα ναυπηγεία της Ασίας, έφεραν την Ιταλία να είναι η πρώτη ναυπηγική δύναμη στον κόσμο το 2016 σε όρους αξίας συμβολαίων.

Η τάση αυτή φαίνεται ότι μεγεθύνεται διαρκώς, με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, αφού θεωρείται ο leader στη συγκεκριμένη αγορά. Μάλιστα η νέα εταιρεία κρουαζιέρας Virgin Voyages τ]υ Sir Ρίτσαρντ Μπράνσον υπέγραψε με τα ιταλικά ναυπηγεία σύμβαση κατασκευής τριών νέων κρουαζιερόπλοιων, η συνολική αξία των οποίων αγγίζει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Τα τρία νέα πλοία θα κατασκευαστούν στο ναυπηγείο του ομίλου στη Γένοβα και οι παραδόσεις τους έχουν προγραμματιστεί για τα έτη 2020, 2021 και 2022. Κάθε πλοίο θα έχει χωρητικότητα 110.000 gt, ενώ το μήκος του θα φτάνει τα 278 μέτρα. Θα διαθέτουν περισσότερες από 1.400 καμπίνες και 1.000 άτομα προσωπικό. Σαν βάση τα τρία πλοία θα έχουν το Μαϊάμι όπου θα πραγματοποιούν εβδομαδιαίες κρουαζιέρες στην Καραϊβική.
Ο ιταλικός όμιλος, παράλληλα με το άνοιγμα που έχει κάνει στην Κίνα, αφού θα έχει στρατηγικό ρόλο στο πρώτο κρουαζιερόπλοιο που θα κατασκευαστεί στην ασιατική χώρα, κάνει επεκτατικές κινήσεις και στην Ευρώπη. Αποτελεί δε τη μοναδική εταιρεία που κατέθεσε προσφορά για να αγοράσει τα ναυπηγεία της κορεατικής STX στη Γαλλία, τα οποία επίσης εξειδικεύονται στα κρουαζιερόπλοια.

Πηγή: Reporter.gr, Naftemporiki.gr, capital.gr