Ποια ξενοδοχεία επενδύουν περισσότερα για ανακαινίσεις

31/1/2022
Το 15,1% του ετήσιου τζίρου τους επένδυσαν το 2021 οι Ελληνες ξενοδόχοι για συντηρήσεις και ανακαινίσεις των υφιστάμενων μονάδων, με το ύψος των δαπανών να ανέρχεται σε 830 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 15,9% σε σχέση με το 2019.

Βέβαια, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, το 2021 συγκριτικά με το 2019 οι Ελληνες ξενοδόχοι επένδυσαν μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους για εργασίες ποιοτικής αναβάθμισης υποδομών και υπηρεσιών των μονάδων τους, με δεδομένο ότι το 2019 διέθεσαν το 11,7% περίπου των (σημαντικά υψηλότερων) εσόδων τους.

Συγκεκριμένα, το 2019, ο τζίρος των ξενοδοχείων ανήλθε σε 8,417 δισ. ευρώ και οι επιχειρηματίες επένδυσαν 986 εκατ. ευρώ περίπου σε ανακαινίσεις, όταν το 2021 διέθεσαν 830 εκατ. ευρώ και ο τζίρος διαμορφώθηκε σε 5,48 δισ. ευρώ. Στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, πάντως, η δαπάνη ανακαίνισης και συντήρησης το 2021 ήταν μειωμένη κατά 44% σε σχέση με το 2019, γεγονός που καταδεικνύει την οικονομική πίεση που έχουν δεχθεί εξαιτίας της πανδημίας.

Ταυτόχρονα, οι επενδύσεις για εργασίες επισκευής και ποιοτικής αναβάθμισης που πραγματοποιήθηκαν το 2020, έτος κατά το οποίο ο ελληνικός τουρισμός δέχθηκε ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, ανήλθαν σε 337 εκατ. ευρώ, με τον τζίρο να διαμορφώνεται σε 1,18 δισ. ευρώ.

Οι δαπάνες ανά κατηγορία

Το μεγαλύτερο ποσό για συντήρηση και ανακαίνιση δαπανήθηκε για τα ξενοδοχεία των δύο υψηλότερων κατηγοριών, 5 και 4 αστέρων. Συγκεκριμένα, για τα ξενοδοχεία 5 αστέρων επενδύθηκαν 394 εκατ. ευρώ, ενώ για τις 4 αστέρων μονάδες δαπανήθηκαν 211 εκατ. ευρώ. Περίπου 141 εκατ. ευρώ διατέθηκαν για εργασίες ανακαίνισης και επισκευής στις μονάδες 3 αστέρων και 75 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν για την ποιοτική αναβάθμιση των ξενοδοχείων 2 αστέρων. Τέλος, στα ξενοδοχεία 1 αστεριού επενδύθηκαν περίπου 9,7 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, όπως προκύπτει και με βάση τον τζίρο των ξενοδοχείων ανά κατηγορία, το μεγαλύτερο ποσοστό επί του τζίρου επενδύθηκε στην ποιοτική αναβάθμιση των μονάδων 2 και 3 αστεριών. Συγκεκριμένα, οι επιχειρηματίες διέθεσαν για ανακαίνιση των 2 αστέρων ξενοδοχείων τους το 20,1% του τζίρου τους, ενώ για την ποιοτική αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών στις 3 αστέρων μονάδες τους επένδυσαν το 20,3% των συνολικών εσόδων τους.

Αντίστοιχα, οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων 5 αστέρων διέθεσαν το 14% του τζίρου τους για ανακαίνιση και εργασίες επισκευής, ενώ στα ξενοδοχεία 4 αστέρων διατέθηκε το 13,9% επί των εσόδων. Τέλος, οι επιχειρηματίες των ξενοδοχείων 1 αστεριού επένδυσαν σε ανακαινίσεις και ποιοτική αναβάθμιση το 14% επίσης του τζίρου τους.

«Αυτές οι επενδύσεις αφορούν μόνο ίδια κεφάλαια, δεν περιλαμβάνονται επενδύσεις που έχουν γίνει μέσω προγραμμάτων τύπου ΕΣΠΑ για παράδειγμα. Οι επιχειρηματίες που διαθέτουν χαμηλότερης κατηγορίας ξενοδοχεία επενδύουν μεγαλύτερο ποσοστό επί του τζίρου τους, καθώς είναι πιο δύσκολο να ενταχθούν σε κάποια προγράμματα, βάσει κριτηρίων, οπότε οι εργασίες αναβάθμισης και οι επισκευές, πραγματοποιούνται με ίδια κεφάλαια», επισημαίνει στο Euro2day.gr η Κωνσταντίνα Σβύνου, πρόεδρος του ΙΤΕΠ.

«Επίσης, στα 3 και 2 αστεριών ξενοδοχεία δαπανήθηκε μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου τους γιατί είναι διαφορετικές και οι οικονομίες κλίμακος σε σχέση με τις υψηλότερης κατηγορίας μονάδες, όπου επενδύθηκαν περισσότερα χρήματα τα οποία, ωστόσο, αντιπροσωπεύουν μικρότερο ποσοστό επί των εσόδων τους», προσθέτει.

Υπενθυμίζεται ότι, ενώ αρχικά αποκλείονταν, τελικά αποφασίστηκε ότι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ξενοδοχείων 3 αστέρων, που αντιπροσωπεύουν το 28,11% του συνόλου των μονάδων, εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο.

Στην ανάγκη ποιοτικής αναβάθμισης των ξενοδοχείων σε όποια κατηγορία κι αν ανήκουν αναφέρθηκε τις προηγούμενες ημέρες, στο πλαίσιο της παρουσίασης έρευνας του ΙΤΕΠ, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, επισημαίνοντας ότι πάγια θέση του ΞΕΕ είναι να μην υπάρχει διάκριση μεταξύ των ξενοδοχείων ανάλογα με την κατηγορία στην οποία εντάσσονται, δεδομένου ότι οι μονάδων 2 και 3 αστεριών αποτελούν περίπου το 50% του συνόλου των ελληνικών ξενοδοχείων. Τόνισε, δε, ότι η αναβάθμιση δε σημαίνει ότι όλα πρέπει να γίνουν όλα τα ξενοδοχεία πεντάστερα, αλλά ότι θα πρέπει, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία βρίσκονται, να αναβαθμιστούν ποιοτικά.

Όπως αποτυπώνεται, πάντως, στα στοιχεία του ΙΤΕΠ, οι ανακαινίσεις υφισταμένων μονάδων ανέδειξαν την ισχυρή επενδυτική στρατηγική του κλάδου προς την ποιοτική αναβάθμιση, καθώς και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη του τζίρου των ξενοδοχείων στην ελληνική οικονομία.

Euro2day.gr - Ε. Οικονομάκη