Αερομαχίες για τα αεροδρόμια και τον έλεγχο του τουρισμού

17/2/2016
Προβληματισμό για το μέλλον του τουρισμού φέρνουν οι συνεχείς αντιπαραθέσεις για τη σκοπιμότητα και τους όρους ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων της χώρας. Είναι προφανές ότι ο έλεγχος των διεθνών πυλών της χώρας δίνει πλεονέκτημα σε όποιον το κατέχει για τη χάραξη τουριστικής πολιτικής όπως διεφάνη από τη μακρά περίοδο μαρασμού του τουρισμού της Αττικής που οφειλόταν και εν μέρει στα ακριβά τέλη του ΔΑΑ.
Σαφώς η έλλειψη επενδύσεων και τεχνικών αναβαθμίσεων παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο μια και αφορά τη βιτρίνα της χώρας. Συνεπώς καθιστάται απαραίτητη η διασφάλιση χρηματοδότησης των αεροδρομίων όπως και σεβασμού των όρων συμβάσεων από τους παραχωρησιούχους. Σε κάθε περίπτωση ο ρόλος του κράτους και των εποτπικών αρχών είναι κομβικός σε μια περίοδο που η Ελλάδα ποντάρει σχεδόν μονοσήμαντα στον τουρισμό.

Στο πλαίσιο αυτό αίσθηση στους παράγοντες του τουρισμού δημιουργεί η σκληρή αντιπαράθεση με φαρμακερές βολές που είναι σε πλήρη εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες με αιχμή τα ελληνικά αεροδρόμια. Τόσο τα 14 περιφερειακά που τελούν πλέον υπό τον έλεγχο της Fraport, όσο και για το Ελ. Βενιζέλος όπου αναμένεται να κριθεί η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια, από το 2026 στο 2046, το επόμενο διάστημα.
Για την διεθνή πύλη της Αθήνας είναι σε πλήρη εξέλιξη κόντρα μεταξύ του προέδρου του ΔΑΑ Π. Ρουμελιώτη και το ΤΑΙΠΕΔ που επιθυμεί την γρήγορη προώθηση της επέκτασης της σύμβασης. Σύμφωνα με τα ΝΕΑ ο Π. Ρουμελιώτης πρώην εκπρόσωπος της χώρας στο ΔΝΤ και πρώην υπουργός Οικονομικών επί Ανδρέα Παπανδρέου αφού είπε ότι έχει ενημερώσει σχετικά τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Χρήστο Σπίρτζη που τον τοποθέτησαν πρόεδρο του αερολιμένα, χαρακτήρισε «σκάνδαλο τυχόν επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου». Η θέση του είναι ότι η σύμβαση λήγει σε δέκα χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι αν αυτή δεν επεκταθεί, τότε από το 2026 και μετά ο αερολιμένας περιέρχεται πλήρως στο Δημόσιο.
Την ίδια ώρα την Τρίτη κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της Ryanair όπου παρουσιάστηκε το νέο χειμερινό πρόγραμμα της εταιρείας για την Αθήνα, το 2016, ο CEO της εταιρείας κ. M. O’ Leary, επανέλαβε ότι «η συμφωνία με τη Fraport για τα 14 αεροδρόμια δεν ήταν, κατά τη γνώμη μας, το …best deal. Tο κενό στη συμφωνία έγκειται στο γεγονός ότι δεν προβλέπει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την ανάπτυξή τους. Η κυβέρνηση θα πρέπει να εξασφαλίσει δεσμεύσεις κι εγγυήσεις από τους ιδιώτες για την ανάπτυξη των αεροδρομίων, τόσο για το Ελ. Βενιζέλος, όσο και για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Επί του παρόντος, δεν έχουμε έρθει σε επαφή με τους ιθύνοντες της Fraport- έχουμε συζητήσει μεμονωμένα με τα περιφερειακά αεροδρόμια».
«Ο στόχος μας για 10 εκατ. πελάτες στην Ελλάδα παραμένει, ωστόσο χρειαζόμαστε τις απαντήσεις της ελληνικής κυβέρνησης στο πλάνο ανάπτυξης που έχουμε καταθέσει από τον περασμένο Δεκέμβριο» ανέφερε ο κ. Ο’ Leary και πρόσθεσε ότι ο τουρισμός είναι την τελευταία διετία το success story της ελληνικής οικονομίας, το οποίο, ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει ακόμη να κεφαλαιοποιήσει. «Από πλευράς της Ryanair, συνεχίζουμε να προσφέρουμε ανάπτυξη και ζητάμε εκπτώσεις στα υψηλά αεροπορικά τέλη και χαμηλότερη φορολογία. Αυτός είναι ο κεντρικός άξονας των προτάσεών μας προς την ελληνική Πολιτεία που έχουν κατατεθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο, ωστόσο τα πράγματα κινούνται αργά στην Ελλάδα».
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία, στη χώρα μας το μερίδιο αγοράς της Ryanair είναι στο 16%, ενώ για το 2016 η εταιρεία προβλέπει ότι θα διακινήσει 6,5 εκατ. πελάτες στη χώρα μας μέσα από 30 δρομολόγια συνολικά.
Γιώργος Αλεξάκης