Attica: Με 1 δισεκ. επενδύσεις έως το 2030 απαντά στην «πράσινη μετάβαση»

15/6/2023
Σε μια δύσκολη περίοδο με την κίνηση να ειναι κάτω από τα περυσινά δεδομένα αλλά και τα κόστη καυσίμων να έχουν ανεβεί κατά 20% λόγω αλλαγής του τρόπου τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων από τα διυλιστήρια η Attica απαντά στην πρόκληση της πράσινης μετάβασης με ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο της τάξης του 1 δισεκ. ευρώ. Με βάση όσα είπε ο Σπύρος Πασχάλης, διευθύνων σύμβουλος της Attica Group, μιλώντας στο Συνέδριο Ελληνική Οικονομία Reimagine Tourism in Greece της Καθημερινής η Attica προχωρά σε μια σειρά από “πράσινες” δράσεις απαντώντας στα αιτήματα των καιρών, αλλά και στην ανάγκη εξυπηρέτησης των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών.



“Κοιτάμε το βιοντίζελ, την πράσινη μεθανόλη” ανέφερε ο κ. Πασχάλης σημειώνοντας ότι θα πρέπει να γίνουν συντονισμένα βήματα ώστε και η παραγωγή νέων εναλλακτικών καυσίμων να είναι επαρκής. Τόνισε, δε, ότι η διαδικασία της Πράσινης Μετάβασης θα απαιτήσει μεγάλες επενδύσεις από όλους. “Ως η μεγαλύτερη εταιρεια του κλάδου προχωρούμε σε ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 1 δισεκ” ανέφερε και σημείωσε ότι η εταιρεία επιδιώκει τη δημιουργία ενός συγκροτημένου χάρτη απανθρακοποίησης της ελληνικής οικονομίας.



Σημειώνεται ότι σήμερα ένα σύγχρονο πλοίο όπως το Βlue Star Δήλος έχει παράδοση από τα ναυπηγεία το 2027 ενώ κοστίζει πάνω από 170 εκατ. ευρώ την ώρα που πριν λίγα χρόνια, όταν “έπεσε στο νερό” κόστισε η κατασκευή του 70 εκατ. ευρώ περίπου. Κι αυτό αποτελεί δείγμα της έντασης των επενδύσεων που απαιτούνται.



Αναφορικά με τη μείωση των ρύπων, ο κ. Πασχάλης σημείωσε ότι στόχος της εταιρείας είναι να προχωρήσει σε διαδικασία απανθρακοποίησης κατά 14% μέχρι το 2030 με δράση ορθής αξιοποίησης του στόλου, κάλυψης δρομολογίων με μικρότερες ταχύτητες, αξιοποίηση νέου εξοπλισμού, αλλαγές μηχανών με δυνατότητα χρήσης διπλού καυσίμου. Πάντως, η ναυτιλιακή κοινότητα, αναμένει τις εξελίξεις στο μέτωπο των κοινοτικών κανονισμών ενώ βέβαια, με βάση όσα αναφέρονται από στελέχη του κλάδου θα πρέπει να διαμορφωθεί μια συγκροτημένη πολιτική, χωρίς αντιφάσεις και ρεαλισμό, ώστε να διευκολυνθεί και η προσπάθεια των εταιρειών.



Να σημειωθεί ότι πριν λίγες μέρες ο Σπυρίδων Πασχάλης σε παρέμβασή του στο πλαίσιο άλλου συνεδρίου για τις δράσεις ESG της εταιρίας Enigma είχε πει με νόημα. “Ακούμε αλλά δεν βλέπουμε τα εκατομμύρια των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων για την πράσινη μετάβαση υπογράμμισε και όπως είπε, “βρισκόμαστε στην άκρη της Ευρώπης, μετά από μία μεγάλη κρίση και με κενό επενδύσεων. Θέλουμε να είμαστε στους πρωτοπόρους της ενεργειακής μετάβασης αλλά πρέπει να υπάρχει βοήθεια για να γίνει το βήμα και να δοθεί το παράδειγμα. Χρειάζονται κεφάλαια και χρειάζεται βοήθεια”.


Σημείωσε πως ο όμιλος είναι ο μεγαλύτερος όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας με 35 πλοία και 4 brands που κατατάσσεται στις 3 μεγαλύτερες εταιρείες στην Μεσόγειο και στις 10 πανευρωπαϊκά στον κλάδο του. Ενδεικτικά, το 2019 μετέφερε 7 εκατ. επιβάτες, πάνω από 1 εκατ. επιβατηγά αυτοκίνητα και πάνω από μισό εκατ. ‘Όπως ανέφερε, ο όμιλος έχει εκδώσει έως σήμερα 16 απολογισμούς υπευθυνότητας και αποτελεί μία από τις 35 εταιρείες στη λίστα Most sustainable companies. «Το ESG είναι μέρος της καθημερινότητάς μας όπως και η διάδοση της φιλοσοφίας ESG σε όλα τα επίπεδα της ιεραρχίας των εργαζομένων μας» κατέληξε.



Υπενθυμίζεται πως τον Ιούνιο και Ιούλιο του 2022 προστέθηκαν στο στόλο του Ομίλου τρία υπερσύγχρονα πλοία τύπου Aero Catamaran. Τα Aero Highspeed 1, 2 και 3 ξεκίνησαν τα δρομολόγια τους στις γραμμές του Αργοσαρωνικού στις αρχές Αυγούστου 2022, αντικαθιστώντας παλαιότερης τεχνολογίας πλοία στους συγκεκριμένους προορισμούς.


Η κατασκευή των τριών AERO έγινε στο ναυπηγείο Brødrene Aa της Νορβηγίας. Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανήλθε σε 21 εκατ. ευρώ (7 εκατ. Ευρώ ανά πλοίο) και η χρηματοδότησή της έγινε με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό προερχόμενο από τη Νορβηγική Export Finance Norway (“Eksfin”) με την εγγύηση του Norwegian Export Credit Guarantee Agency (“GIEK”) και την Alpha Bank που εμπιστεύτηκαν την εταιρεία και συνέβαλαν σημαντικά στην αναπτυξιακή αυτή επένδυση.

Μάλιστα κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης εγκαινίων για την παραλαβή των τριών AERO, ο CEO της Attica Group, Σπύρος Πασχάλης είχε αναφέρει πως «η επένδυση στα πλοία AERO Highspeed συμβάλλει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Attica Group και στη σταδιακή μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα, πιο πράσινη και περισσότερο ανταγωνιστική, ενισχύοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω -μεταξύ άλλων- της χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου και των μειωμένων εκπομπών αέριων ρύπων λόγω ελαφρύτερου υλικού κατασκευής των πλοίων, καθώς και της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών μονάδων (solar panels), οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες φωτισμού και ηλεκτροδότησης των ξενοδοχειακών υπηρεσιών των πλοίων.


Με την επένδυση αυτή υλοποιούμε τον επιχειρηματικό μας σχεδιασμό με προσεκτικά βήματα, προκειμένου να ενισχύσουμε τον ηγετικό μας ρόλο και να ανταποκριθούμε στις αυξημένες διεθνείς απαιτήσεις του κλάδου. Επιβεβαιώνουμε στην πράξη για μία ακόμη φορά, τη δέσμευσή μας για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στην ελληνική ακτοπλοΐα, τη βέλτιστη εξυπηρέτηση και υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών, καθώς και την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας».

Σημειώνεται πως εντός του 2022 εγκρίθηκε η νέα Περιβαλλοντική στρατηγική του Ομίλου. Η υλοποίηση της άρχισε ήδη με τον καθορισμό στρατηγικών στόχων που αφορούν τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, την πρόβλεψη για εγκατάσταση εξοπλισμού ενεργειακής βελτίωσης σε πλοία καθώς και τη διενέργεια συγκεκριμένων δράσεων που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Ομίλου.

Γιώργος Αλεξάκης