Μύκονος: Αναζητούνται οι τουρίστες - Πτώση στις αφίξεις
15/6/2023
Εξαίρεση στην καλή εικόνα αφίξεων στα αεροδρόμια της χώρας αποτελεί το “πριγκιπάτο” της Μυκόνου, καθώς, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία καταγράφεται σημαντική πτώση στις αφίξεις στο αεροδρόμιο του νησιού.
Με βάση, δε, παράγοντες της αγοράς βασική αιτία είναι οι τιμές και η ενδεχόμενη “κόπωση” του προορισμού. Κάτι που φαίνεται κι από το ότι τα άλλα περιφερειακά αεροδρόμια κινούνται με ρυθμό αυξητικό, σε κάποιες, δε, περιπτώσεις με διψήφια άνοδο.
Πιο συγκεκριμένα, στη Μύκονο, το Μάιο φέτος σημειώθηκε ως προς τη διεθνή κίνηση σημαντική πτώση, περίπου στο 20% σε σχέση με τον ίδιο μήνα τo 2019, τη στιγμή που η κίνηση εσωτερικού, καταγράφοντας άνοδο 10,4%, ισορρόπησε σε έναν βαθμό τις απώλειες από το εξωτερικό.
Ενδεικτικό είναι ότι φέτος στη Μύκονο η πτώση είναι σε ποσοστό 8,3% που παρατηρήθηκε τον Μάιο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Μάλιστα είναι ο μοναδικός από τους 14 προορισμούς που υπολείπεται έναντι του 2022, με τη διεθνή κίνηση να καταγράφει πτώση 17,5% και την κίνηση εσωτερικού να βρίσκεται στο συν 5,2%.
Και η Σαντορίνη, βρέθηκε στο μείον 3,2% συγκριτικά με τον Μάιο του 2022. Βέβαια, η κίνηση εσωτερικού διαμορφώθηκε στο συν 30,4% σε σχέση με πέρυσι.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα που έχει διαμορφωθεί σε ό,τι αφορά τις πτήσεις. Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων, οι πτήσεις στο νησί των ανέμων τον Μάιο ήταν κατά 12,8% λιγότερες από εκείνες που πραγματοποιήθηκαν τον αντίστοιχο μήνα του 2022, με τις διεθνείς πτήσεις να βρίσκονται στο μείον 23,9%. Ακολούθησε η Σαντορίνη, με 12% λιγότερες διεθνείς πτήσεις συγκριτικά με πέρυσι.
Πάντως, την πορεία ανάκαμψης σε επίπεδα υψηλότερα από εκείνα του 2019 συνέχισαν τον Μάιο τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η Fraport Greece.
Πιο αναλυτικά, με άνοδο 5,7% και 3,28 εκατ. επιβάτες έκλεισε ο Μάιος για τα 14 αεροδρόμια της χώρας, καθώς η κίνηση εσωτερικού κατέγραψε αύξηση 8% σε σχέση με το 2019 και η διεθνής κίνηση βρέθηκε στο συν 5,1%.
Υστέρηση σε σχέση με τα νούμερα πριν από την εμφάνιση της πανδημίας του κορωνοϊού σημείωσαν πάντως 5 αεροδρόμια, με εκείνα της Καβάλας και της Μυκόνου να καταγράφουν διψήφια πτώση σε ποσοστό 19,1% και 11,6% αντίστοιχα. Στο μείον κινήθηκαν επίσης οι αερολιμένες σε Κέρκυρα (-8%), Μυτιλήνη (5,2%) και Σάμο (2,2%). Στον αντίποδα, τη μεγαλύτερη θετική ποσοστιαία μεταβολή κατέγραψαν το Ακτιο (33%), η Σαντορίνη (17,5%), η Σκιάθος (16%) και η Ρόδος (12,9%). Σε απόλυτους αριθμούς, από την άλλη, την κορυφαία επίδοση σημείωσε το αεροδρόμιο της Ρόδου, με το νησί να υποδέχεται περίπου 678 χιλιάδες ταξιδιώτες.
Σε επίπεδο πενταμήνου, σε σχέση με το 2019, η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια κατέγραψε άνοδο σε ποσοστό 5,2%, με τη διεθνή κίνηση να βρίσκεται στο συν 7,6% και την κίνηση εσωτερικού στο συν 1,1%. Σε σχέση με πέρυσι, οι 14 αερολιμένες της χώρας το διάστημα Ιανουαρίου - Μαΐου σημείωσαν διψήφια άνοδο 19,5%, με 6,79 εκατ. ταξιδιώτες να διακινούνται σε αυτούς έναντι 5,68 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Η κίνηση εσωτερικού απογειώθηκε στο συν 27,6% και η διεθνής επιβατική κίνηση κατέγραψε αύξηση 15,6% σε σχέση με πέρυσι.
Μόνο σε δύο αεροδρόμια διαπιστώθηκε υστέρηση, στο πεντάμηνο, με τη Μύκονο να βρίσκεται στο μείον 5,7% και το Ακτιο να καταγράφει μείωση 5,3% συγκριτικά με το 2022. Ως προς τις αγορές, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τη δυναμική των Βρετανών, που τερματίζουν πρώτοι στη σχετική λίστα, με τους Γερμανούς να έπονται με σημαντικά χαμηλότερες αφίξεις. Την πεντάδα συμπληρώνουν Ολλανδοί, Πολωνοί και Γάλλοι.
Να σημειωθεί ότι με βάση το Air Data Tracker, τον ψηφιακό κόμβο του ΙΝΣΕΤΕ για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων, το σύνολο των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για τη θερινή σεζόν (27/3 – 29/10) ανέρχεται σε σχεδόν 25 εκατ., με αύξηση +2,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Όμως, η αύξηση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από αύξηση στο δεύτερο τρίμηνο του έτους (Q2) (+16,1% τον Απρίλιο, +8,1% τον Μάιο και +4,5% τον Ιούνιο), ενώ στο τρίτο τρίμηνο (Q3) παρατηρούνται οριακές μειώσεις (-0,3% τον Ιούλιο, -0,7% τον Αύγουστο και -0,3% τον Σεπτέμβριο) και τον Οκτώβριο μείωση -4%.
Ως προς τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων, η ανάλυση περιλαμβάνει την κατανομή των θέσεων ανά μήνα, ανά εβδομάδα, ανά αεροδρόμιο και ανά χώρα προέλευσης, καθώς και συγκρίσεις με τα αντίστοιχα δεδομένα του 2022.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (22/5/23):
- Παρά την αύξηση στο Q2, η εποχικότητα παραμένει υψηλή με το 53,7% των αεροπορικών θέσεων να είναι διαθέσιμες στο Q3.
- Στις κύριες αγορές καταγράφεται αύξηση από το Ηνωμένο Βασίλειο (+3,6%) και τις ΗΠΑ (+1,4%), ενώ παρατηρείται μείωση διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων από τη Γερμανία (-14,9 %) -η οποία εν μέρει μπορεί να αποδοθεί και σε base effect, δηλαδή μείωση του overcapacity που παρατηρήθηκε πέρυσι, τη Γαλλία (-8,3%), την Ιταλία (-2,5%), την Ολλανδία (-1,5 %).
- Καθώς πλησιάζουμε προς την αιχμή της σεζόν, οι προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις αυξάνονται κάθε εβδομάδα (από 662 χιλιάδες την προηγούμενη εβδομάδα σε 815 χιλιάδες την επόμενη εβδομάδα και 872 χιλιάδες την μεθεπόμενη).
Ως προς τις κρατήσεις αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις, η ανάλυση περιλαμβάνει τις μεταβολές σε σχέση με το 2022, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τις ανταγωνίστριες χώρες: Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία. Επίσης, παρουσιάζονται οι μεταβολές στις κρατήσεις προς την Ελλάδα ανά μήνα, ανά αγορά και για τα κύρια αεροδρόμια.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, δηλαδή τη μεταβολή στις ενεργές κρατήσεις αεροπορικών θέσεων στα τέλη Απριλίου:
- Παρατηρείται σημαντική αύξηση σχεδόν σε όλες τις κύριες αγορές (από +34,3% στις ΗΠΑ έως +117% στην Ιταλία). Μείωση παρατηρείται μόνο στη Γαλλία (-5,7%) και στο Ηνωμένο Βασίλειο (-7,5%).
- Επίσης, η αύξηση αυτή για το σύνολο της χώρας ανέρχεται σε +36,1% και υπολείπεται της αντίστοιχης για την Ιταλία (+50%), ενώ είναι υψηλότερη από αυτήν για την Ισπανία (+28,9%) και την Πορτογαλία (+29,8%). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τον περσινό Απρίλιο υπήρχε έντονος φόβος για την εξέλιξη πανδημίας και οι κρατήσεις ήταν μειωμένες σε σχέση με τα «κανονικά» για την εποχή επίπεδα.
Επίσης, να σημειωθεί, εδώ ότι για φέτος, “μοχλός” ανάπτυξης για την εγχώρια τουριστική αγορά είναι το θερινό πρόγραμμα δρομολογίων της AEGEAN, που είναι φέτος το μεγαλύτερο στην ιστορία της. Συγκεκριμένα, η AEGEAN, το 2023, θα επιχειρεί με 76 αεροπλάνα και θα προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις. Οι 11 εκατ. από αυτές είναι θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800 χιλιάδες περισσότερες από το 2019. Ειδικότερα, η AEGEAN θα επιχειρεί σε 46 χώρες, με 264 δρομολόγια σε 161 προορισμούς από 8 βάσεις, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τον Ελληνικό τουρισμό, που, βλέπει, με έντονο ενδιαφέρον τα όσα εξελίσσονται στον κλάδο των αερομεταφορών με τη δυστοκία ακόμη και μεγάλων εταιριών να “σηκώσουν” αεροπλάνα, λόγω ελλείψεων σε προσωπικό ή γενικά στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σημαντική, είναι και η ανάπτυξη του πτητικού έργου της Sky express που με νέο στόλο πυκνώνει τις διασυνδέσεις "παντρεύοντάς" τις και με το εκτεταμένο εσωτερικό της δίκτυο.
Οι παράμετρος των τιμών
Πάντως συνολικά καταγράφεται, με βάση παράγοντες της αγοράς, ένα “κράτημα” στις κρατήσεις για την περίοδο αιχμής, ενώ γενικά στη ζήτηση σε ακριβές βίλες κτλ π.χ. στη Μύκονο και στην Κρήτη σε συνδυασμό και με τον πληθωρισμό προφοράς έχει φέρει ένα σχετική αγωνία για τη συνέχεια.
Ήδη, με βάση αναφορές παραγόντων της αγοράς στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, το κόστος αεροπορικών εισιτηρίων, η ύφεση στη Γερμανία και η γενικότερη πορεία επιτοκίων και πληθωρισμού σε μεγάλες για την Ελλάδα αγορές έχει οδηγήσει σε “χαλαρή” πορεία κρατήσεων για ακριβά καταλύματα σε ώριμους προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Κρήτη.
Μάλιστα, αναφέρεται, ότι αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα "σχετικό κράτημα" που έχει οδηγήσει σε πολλές επιχειρήσεις για ένταση της πρακτικής των προσφορών, που όμως, εν όψει της κορύφωσης της σεζόν, μπορεί να πλήξει τις κερδοφορίες.
Μια άλλη παράμετρος, που προβληματίζει καθώς δεν έδωσε “ορμή” το Μάιο, που είναι ένας μήνας απαραίτητος για να δοθεί “καύσιμο” για τη συνέχεια, είναι και ο καιρός.
Γιώργος Αλεξάκης