ΙΟΒΕ: Ανακάμπτει τον Ιανουάριο ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στον τουρισμό

1/2/2016
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα Ξενοδοχεία – Εστιατόρια – Τουριστικά Πρακτορεία σύμφωνα με το ΙΟΒΕ και τη μηνιαία έρευνα οικονομικής συγκυρίας που διεξάγει ανακάμπτει τον Ιανουάριο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, κινούμενος στις 72,4 (από 66,4) μονάδες, σε αισθητά όμως χαμηλότερο επίπεδο έναντι του αντίστοιχου περυσινού (99,4 μον.). Από τους βασικούς δείκτες, το αρνητικό ισοζύγιο στις εκτιμήσεις για την πορεία της τρέχουσας κατάστασης των επιχειρήσεων περιορίζεται στις -29 (από -34) μονάδες, ενώ αντίθετα στην τρέχουσα ζήτηση καταγράφεται υποχώρηση (-27 από -16 μον. ο δείκτης). Οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη ζήτηση πάντως βελτιώνονται (-4 από -29 μον. ο δείκτης), ενώ στα υπόλοιπα στοιχεία, οριακή πτώση καταγράφει το ισοζύγιο της απασχόλησης (-6 από -4 μον.), με το δείκτη των τιμών να κινείται στις -23 (από - 20) μονάδες. Τέλος, παραμένει στο χαμηλό 16%, το ποσοστό των επιχειρήσεων που αναφέρει απρόσκοπτη επιχειρηματική λειτουργία, με το 47% να κρίνει ως βασικό επιχειρηματικό εμπόδιο την ανεπάρκεια ζήτησης, το 12% την ανεπάρκεια κεφαλαίων κίνησης και το 25% τη δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Συνολικά ο δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα ενισχύεται σημαντικά τον Ιανουάριο, καθώς διαμορφώνεται στις 91,6 (από 87,1) μονάδες τον προηγούμενο μήνα, σε επίδοση όμως χαμηλότερη έναντι της αντίστοιχης περυσινής (95,9 μονάδες), σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα οικονομικής συγκυρίας που διεξάγει. Η άνοδος αυτή προκύπτει ως αποτέλεσμα των βελτιωμένων προσδοκιών σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς και ιδιαίτερα στις Υπηρεσίες. Η εικόνα της συνολικής σταθεροποίησης που έχει καταγραφεί τους τελευταίους μήνες στην επιχειρηματική δραστηριότητα δεν ανατρέπεται, αν και οι προσδοκίες κινούνται γενικά σε χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό. Από την άλλη πλευρά, η καταναλωτική εμπιστοσύνη εξασθενεί, καθώς οι προβλέψεις για τα οικονομικά των νοικοκυριών στο επόμενο 12μηνο επιδεινώνονται σημαντικά. Ουσιαστικά φαίνεται να προεξοφλούνται αρνητικές εξελίξεις στο οικογενειακό εισόδημα, εκτός των άλλων, και λόγω των παρεμβάσεων που αναμένονται στο τομέα της κοινωνικής ασφάλισης. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βρίσκεται σχεδόν 15 μονάδες χαμηλότερα της αντίστοιχης περυσινής επίδοσης. Αναλυτικότερα:
-στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες παραμένουν στα ίδια σχεδόν επίπεδα, το ισοζύγιο με τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα αποκλιμακώνεται ελαφρώς και οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση περιορίζονται.
- στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση αμβλύνονται, ενώ στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης, το ισοζύγιο βαίνει θετικό για πρώτη φορά μετά τον Δεκέμβριο του 2014.
- στο Λιανικό Εμπόριο, οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις δεν μεταβάλλονται, όμως είναι οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους που κερδίζουν έδαφος, ενώ και οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα υποδηλώνουν χαμηλά για την εποχή επίπεδα και άρα σημαντικές ρευστοποιήσεις.
-τις Κατασκευές, η βελτίωση του κλίματος εκπορεύεται από την ενίσχυση στις προβλέψεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών των επιχειρήσεων, αλλά και από την άνοδο του δείκτη προβλεπόμενης απασχόλησης.
- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, ο δείκτης προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού επιδεινώνεται αισθητά και ο αντίστοιχος των προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση της χώρας οριακά, με τις προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας και την εξασθενημένη πρόθεση για αποταμίευση να βελτιώνονται οριακά.