Εντείνεται ο ανταγωνισμός στις γραμμές της Αδριατικής

31/5/2014
Εντείνεται ο ανταγωνισμός στις γραμμές της Αδριατικής μεταξύ του ιταλικού ομίλου Grimaldi (Grimaldi lines και Minoan Lines) και των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών ΑΝΕΚ και Attica Group. Ολες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στις γραμμές της Ανκόνα, κυρίως, βρίσκεται σε εξέλιξη ένας πόλεμος τιμών τη στιγμή που σε γενικές γραμμές η κίνηση φαίνεται στις περισσότερες να σταθεροποιείται ή και να κινείται ελαφρώς ανοδικά, τόσο το 2013 όσο και το πρώτο τρίμηνο του 2104.

Ο όμιλος Grimaldi με την παρουσία του φαίνεται αποφασισμένος να επιβληθεί στις συγκεκριμένες γραμμές επιδιώκοντας τη μείωση της ελληνικής παρουσίας με την αποχώρηση, όπως εκτιμάται, της ΑΝΕΚ, είτε από τη γραμμή της Ανκόνα είτε της Βενετίας, όπου δραστηριοποιείται η χανιώτικη εταιρεία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι την τελευταία φορά που διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου, ο κ. Emanuele Grimaldi, είχε αναφερθεί στην ελληνοϊταλική σύγκρουση στην Αδριατική είχε σημειώσει ιδιαίτερα την παρουσία κάποιων πλοίων της ΑΝΕΚ τα οποία θα έπρεπε κατά τη γνώμη του να οδεύσουν προς τα διαλυτήρια.

Οι δύο ελληνικές ακτοπλοϊκές ΑΝΕΚ και Attica Group, που έχουν συστήσει κοινοπραξία στη γραμμή της Ανκόνα, θεωρούν ωστόσο ως στρατηγικής σημασίας την παρουσία τους στην Αδριατική και δεν φαίνονται διατεθειμένες να υποχωρήσουν στις πιέσεις των Ιταλών. Εκτιμούν δε ότι εάν υπάρξει ένας εξορθολογισμός των ναύλων εν όψει και της αύξησης της κίνησης, οι γραμμές μπορεί σταδιακά για όλους τους παίκτες να καταστούν λιγότερο ζημιογόνες.

Σημειώνεται ότι στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2014 η κίνηση εμφανίσθηκε ελαφρώς αυξημένη σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, όπως ανακοίνωσε η Attica Group, επικαλούμενη τα στοιχεία των ελληνικών λιμεναρχείων. Η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας σημείωσε αύξηση 9,7% σε επιβάτες, μείωση 2,5% σε Ι.Χ. οχήματα και αύξηση 1,6% σε φορτηγά οχήματα σε συνολικά 8% περισσότερα δρομολόγια από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013.

Ωστόσο, ο έντονος ανταγωνισμός στην Αδριατική αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα της Attica Group του πρώτου τριμήνου του 2014. Οπως αναφέρεται, κύριο χαρακτηριστικό των αποτελεσμάτων είναι η αύξηση του κύκλου εργασιών στις γραμμές εσωτερικού, η οποία όμως αντισταθμίστηκε από τη μείωση του κύκλου εργασιών στην Αδριατική θάλασσα. Ειδικότερα, ο όμιλος Attica, θυγατρική της ΜIG, ανακοίνωσε για το πρώτο τρίμηνο του 2014 συνολικά έσοδα ύψους 41,09 εκατ. ευρώ, έναντι 41,04 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2013. Στην εσωτερική ακτοπλοΐα τα έσοδα του πρώτου τριμήνου ήταν 25,756 εκατ. και στις γραμμές της Αδριατικής 15,330 εκατ. ευρώ, έναντι 22,039 εκατ. ευρώ και 18,997 εκατ. ευρώ αντίστοιχα το πρώτο τρίμηνο του 2013.

Κατά το α’ τρίμηνο του 2014 η Attica Group δραστηριοποιήθηκε στην Αδριατική θάλασσα και στην ελληνική ακτοπλοΐα με τέσσερα πλοία Superfast και εννέα πλοία Blue Star. Στην αγορά της Ιταλίας και ειδικότερα στις γραμμές Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα και Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Μπάρι, βάσει των στοιχείων του Ομίλου, το μεταφορικό έργο των πλοίων Superfast XI, Superfast XII (σε κοινοπραξία με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ), Superfast I και Superfast II, με 1,4% λιγότερα δρομολόγια από το α’ τρίμηνο 2013, ανήλθε σε 65.435 επιβάτες (μείωση 9,9%), 24.125 φορτηγά οχήματα (μείωση 17,9%) και 10.288 Ι.Χ. οχήματα (μείωση 19,3%).

Στις γραμμές εσωτερικού Πειραιάς-Κυκλάδες, Πειραιάς-Δωδεκάνησα, Πειραιάς-Ηράκλειο και Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη, στους τρεις πρώτους μήνες του 2014, εκτελώντας συνολικά 16,3% περισσότερα δρομολόγια από το α’ τρίμηνο 2013, η κίνηση με τα πλοία του Ομίλου ήταν 433.768 επιβάτες (αύξηση 21,6%), 33.025 φορτηγά οχήματα (αύξηση 11,5%) και 50.810 Ι.Χ. οχήματα και μοτοσικλέτες (αύξηση 22,9%). Στη γραμμή του Ηρακλείου ένα πλοίο του Ομίλου λειτουργεί κοινοπρακτικά με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ.

Να σημειωθεί ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2014 οι ενοποιημένες ζημίες προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 7,23 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 7,94 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Attica Group παρουσιάζουν μειωμένες ζημίες μετά από φόρους 16,64 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 19,32 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2013.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική