Διάλογος για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας

18/10/2016
Διάλογο για τον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου, την δημιουργία δημόσιου φορέα που θα διαχειρίζεται θέματα του δικτύου αλλά και την επαναξιολόγηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας (ν. 2932/2001) ξεκινά το Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προανήγγειλε ο Υπουργός Θοδωρής Δρίτσας μιλώντας σε ημερίδα για το ακτοπλοϊκό δίκτυο που έγινε χθες στα Χανιά.
Όπως είπε ο υπουργός το υπουργείο δημιουργεί ομάδα εργασίας υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας Γιάννη Θεοτοκά η οποία σε τρεις μήνες θα καταθέσει προτάσεις στη βάση όσων θα πουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών, ναυτικοί, άλλοι ναυτιλιακοί φορείς και η τοπική αυτοδιοίκηση.
Η πρωτοβουλία έχει ωριμάσει για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, είπε ο κ. Δρίτσας. Στα θέματα που θα εξετασθούν στον διάλογο ο υπουργός περιέλαβε τον νόμο 2931 του 2001, το ακτοπλοϊκό δίκτυο, το πλαίσιο των αγόνων γραμμών και του κόστους, των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, καθώς και το θέμα του μεταφορικού ισοδυνάμου. Για τον δημόσιο φορέα εξήγησε ότι θα έχει ως αντικείμενο διαχειριστικά θέματα που τώρα αντιμετωπίζονται τις περισσότερες φορές από τις υπηρεσίες του Υπουργείου ναυτιλίας. Ο νόμος 2932/2001 συμπλήρωσε είναι σε ισχύ 15 χρόνια και πρέπει να αξιοποιήσουμε την πείρα που έχει συγκεντρωθεί θετική και αρνητική σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δρίτσας.
Διερεύνηση μοντέλων για καλή κάλυψη των νησιών.
Το θέμα των σχέσεων δημόσιου – ιδιωτικού τομέα στο διάλογο αναμένεται να είναι κομβικό. Πάντως ο κ. Δρίτσας δεν αμφισβήτησε την παρουσία των ιδιωτικών επιχειρήσεων στον κλάδο αν και σημείωσε ότι σε άλλες χώρες υπάρχουν και άλλα μοντέλα. Όμως αυτό έχουμε έτσι θα πάμε πρόσθεσε και υπογράμμισε ότι η ακτοπλοΐα είναι πρώτα από όλα κάλυψη κοινωνικών αναγκών. Δεν είναι δυνατόν να μην έχει λειτουργικά εργαλεία το δημόσιο για να παρεμβαίνει και να λύνει ζητήματα όταν προκύπτουν και να περιμένουμε την αυτορρύθμιση, έδωσε το στίγμα του ο Υπουργός.
Ένα ακόμη παράδειγμα που επικαλέστηκε είναι ότι ουσιαστικά παραμένει σε αδράνεια η πρόβλεψη της νομοθεσίας για τη αποκλειστικής ανάθεσης, μιας άγονης γραμμής σε μία εταιρεία. Είναι σοφή ρύθμιση που όμως επί σειρά ετών καμία συμμετοχή εταιρείας δεν καταγράφηκε. Έτσι καταλήγουμε πάντοτε στην επιδότηση η οποία σε ετήσια βάση φτάνει τα 80 εκατ. ευρώ, συμπλήρωσε ο κ. Δρίτσας.
Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ζητούν οι ακτοπλόοι
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας χθες σε ημερίδα στα Χανιά για το Ακτοπλοϊκό Δίκτυο ζήτησερ την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Σακέλλης έκανε λόγο για την ανάγκη αποποινικοποίησης του κλάδου, απαλλαγής των εταιρειών από την επιβολή υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας και παρεμβάσεων στην εμπορική πολιτική των εταιρειών.
Επίσης πρότεινε το νέο θεσμικό πλαίσιο να προβλέπει την ανάθεση της ευθύνης για την εκτέλεση δρομολογίων στις εταιρείες, αντί στα πλοία ενώ θα πρέπει για λόγους υγιούς ανταγωνισμού να γίνεται ταυτόχρονη ανακοίνωση των δρομολογίων των ταχύπλοων και των συμβατικών τον Ιανουάριο κάθε έτους.
Σε ότι αφορά τις συμβάσεις για την εξυπηρέτηση των αγόνων γραμμών ο κ. Σακέλλης τόνισε ότι οι πολυετείς συμβάσεις έδωσαν λύσεις στην εξυπηρέτηση πολλών νησιών μας και όπου απέτυχαν οφείλεται στην κακή εφαρμογή και τις συνεχείς αλλαγές της νομοθεσίας.
Εκτίμησε επίσης ότι η προκήρυξη διαγωνισμού για εξυπηρέτηση αγόνων γραμμών για περίοδο τουλάχιστον 15 ετών με ναυπήγηση πλοίου συγκεκριμένων προδιαγραφών και έναρξη δρομολογίων μετά από τρία έτη από το έτος της προκήρυξης πχ το 2019 ή το 2020 , θα έχει θετική ανταπόκριση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Επίσης ο κ. Σακέλλης μιλώντας για το ακτοπλοϊκό δίκτυο σχολίασε και την πρόταση του κ. Μιχάλη Αδαμαντιάδη προέδρου του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου μεταφορών (ΕΕΣΥΝ) για την δημιουργία κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων (hub and Spoke).
Η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις δεν μπορεί να είναι κανόνας για όλες τις περιπτώσεις, λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες λιμενικές διευκολύνσεις, προειδοποίησε ο κ. Σακέλλης, Πρέπει να γίνουν σοβαρές μελέτες για το που και πως θα εφαρμοστεί, συμπλήρωσε και σημείωσε ακόμη ότι οι αρχές πάνω στις οποίες πρέπει να βασιστεί η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις είναι η βελτίωση των υπηρεσιών και η αύξηση της συχνότητας των συνδέσεων. Επίσης υπογράμμισε ότι οι συνδέσεις με ανταποκρίσεις είναι απαραίτητες αλλά πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τις συνδέσεις όπως ισχύουν και εφαρμόζονται σήμερα στις οποίες πάντως πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις και διορθώσεις.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στις εξελίξεις στα περιβαλλοντικά θέματα επισημαίνοντας ότι αναμένεται να αυξηθεί ο μέσος ναύλος στην ακτοπλοΐας κατά 27% σε ετήσια βάση εφόσον ισχύσουν τα περιβαλλοντικά μέτρα για τα καύσιμα και για τα πλοία που συζητούνται στα τέλη Οκτωβρίου και τον Νοέμβριο στον Διεθνή ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, του Υπουργείου Ναυτιλίας, τουριστικών πρακτόρων και πανεπιστημίων κατέθεσαν στην ημερίδα τις προτάσεις τους για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ειδικότερα ο εκπρόσωπος της Πανελληνίου Συνδέσμου ναυτικών πρακτόρων Αντώνης Γελασάκης τόνισε ότι είναι ζωτικής σημασίας η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας, της βελτίωσης των υποδομών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών και ο σωστός σχεδιασμός στα δρομολόγια. Τέλος η καθηγήτρια Μαρία Λεκάκου αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου πρότεινε μεταξύ άλλων την ολιστική αντιμετώπιση και εφαρμογή πολυτροπικών συστημάτων σύνδεσης των νησιών, την θέσπιση παρατηρητηρίου μεταφορικού συστήματος των νησιών, την κατανομή των διατιθέμενων επιχορηγήσεων των υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος με βάση τεκμηριωμένη μεθοδολογία και την εκπόνηση μελέτης για το μεταφορικό σύστημα (θαλάσσιο και εναέριο) των νησιών τουλάχιστον 5ετούς ορίζοντα.