Διεθνείς αφίξεις και διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία στην Αθήνα - Ο γρίφος

1/8/2019
Ενδιαφέροντα στοιχεία για την πορεία του τουρισμού σε μια χρονιά που η αγορά «διορθώνει» μετά από ένα 6ετή σχεδόν έντονα ανοδικό κύκλο δίνει ανάλυση της η GBR Consulting.

Συνοπτικά η έρευνα καταγράφει αύξηση αεροπορικών αφίξεων στην Αθήνα, που όμως δεν αποτυπώνεται στις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης. Είναι ενδεικτικό ότι το β΄ τρίμηνο το ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» η άνοδος των αφίξεων ήταν διψήφια όμως σύμφωνα με την ανάλυση στο τελευταίο μηνιαίο δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ Intelligence «η απόδοση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας, φαίνεται ότι το τρέχον έτος είναι υποδεέστερη σε σχέση με το 2018, με μειώσεις στις πληρότητες, τα έσοδα και τις προκρατήσεις.» Προφανώς είτε επιβάτες διέρχονται του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» ώστε να κατευθυνθούν αλλού είτε επιλέγουν καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων κι έτσι η ποσοστιαία άνοδος των αφίξεων στο αεροδρόμιο από το εξωτερικό δεν αποτυπώνεται στις κρατήσεις των ξενοδοχείων αλλά και αντίστοιχα στα έσοδα ανά δωμάτιο.

Όπως αναφέρει η GBR Consulting «οι ξένοι κάτοικοι που έφτασαν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αυξήθηκαν κατά 11,0% κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2019 σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Η απόδοση του Απριλίου ήταν ιδιαίτερα δυνατή με μία αύξηση κατά 20,5% σε ετήσια βάση, ενώ τον Μάιο και Ιούνιο σημειώθηκε μονοψήφιος ρυθμός ανάπτυξης 9,7% και 6,1% σε ετήσια βάση αντίστοιχα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτές οι διεθνείς αφίξεις περιλαμβάνουν επιβάτες που συνεχίζουν από την Αθήνα σε άλλους εσωτερικούς προορισμούς, σημειώνει σε ανάλυση της η GBR Consulting, που ωστόσο προσθέτει: « Το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) στον ξενοδοχειακό τομέα της Αθήνας μειώθηκε κατά 1,2% κατά τη διάρκεια του 2ου τριμήνου του 2019, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2019 υποχώρησε 2,9%. Οι κρατήσεις έχουν μειωθεί κάθε μήνα φέτος μέχρι στιγμής, ενώ οι τιμές των δωματίων κατά τη διάρκεια του πρώτου εξάμηνου του 2019 παρέμειναν σταθερές με μία αύξηση μόνο κατά 1%. Ωστόσο, οι τιμές δωματίων μειώθηκαν κατά 4% τον Ιούνιο του 2019 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.»

Είναι προφανές ότι ένα μεγάλο ζήτημα είναι η αδυναμία των ξενοδοχείων να κεφαλαιοποιήσουν την άνοδο της φήμης της Αθήνας ως προορισμού και να διασφαλίσουν καλύτερες τιμές και άρα κέρδη. Ειδικά αυτό αφορά τα ξενοδοχεία τα χαμηλότερων κατηφοριών όπως φαίνεται από τα στοιχεία της έρευνας της GBR Conslulting.

Αντίστοιχη είναι όμως η εικόνα και στη Θεσσαλονίκη. Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την έρευνα:
- Στη Θεσσαλονίκη οι διεθνείς αφίξεις στον αερολιμένα αυξήθηκαν κατά 5,5% σε ετήσια βάση κατά τη διάρκεια του 2ου τριμήνου του 2019, οδηγώντας σε μία αύξηση 7,4% για το σύνολο του πρώτου εξαμήνου του 2019. Το RevPAR στον ξενοδοχειακό τομέα της Θεσσαλονίκης κατά το 2ο τρίμηνο του 2019 ήταν αυξημένο μόλις 0,2% σε ετήσια βάση και προκλήθηκε κυρίως από τα απογοητευτικά αποτελέσματα του Ιουνίου, στη διάρκεια του οποίου καταγράφηκε σημαντική μείωση των επιπέδων πληρότητας κατά 5,6%.

Ωστόσο σε άλλους θερινούς προορισμούς η εικόνα είναι διαφορετική. Δηλαδή αν και στην αρχή της σεζόν καταγράφεται μείωση αφίξεων η εικόνα των εσόδων ανά δωμάτιο είναι καλύτερη προφανώς λόγω της ανόδου του «πήχη» των τιμών σε περιοχές όπως οι Κυκλάδες, η Κρήτη κτλ , απότοκο της πορείας του τουρισμού των τελευταίων χρόνων.

Έτσι:
-Η διεθνής επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια των θερινών προορισμών αυξήθηκε μόλις κατά 0,9% στο δεύτερο τρίμηνο του 2019, ενώ στο πρώτο εξάμηνο η κίνηση στα Δωδεκάνησα παρουσίασε μια αύξηση μόλις 0,9% και στα αεροδρόμια της Κρήτης και των Ιονίων Νήσων υποχώρησε κατά 3,4% και 0,3% αντίστοιχα σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Μόνο η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Καλαμάτα και ο Άραξος κατέγραψαν αύξηση του αριθμού των διεθνών επιβατών κατά 9,7% και 8,3% αντίστοιχα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Τα έσοδα

Όπως αναφέρει η GBR Consulting γενικότερα τα συνολικά έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (Total Revenue per Available Room) των ξενοδοχειακών καταλυμάτων αυξήθηκαν κατά 6,8% κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του τρέχοντος έτους, ενώ μέχρι τον Ιούνιο του 2019 το ΤRevPAR βελτιώθηκε κατά 6,1% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, παρουσιάζονται διαφορές ανά κατηγορία ξενοδοχείων.

Ενώ ο τομέας των resorts 5 αστέρων παρουσίασε ισχυρή απόδοση με ανάπτυξη κατά 8,6% του TRevPAR κατά τη διάρκεια του Α 'εξάμηνου του 2019, ο τομέας resorts 4 αστέρων σημείωσε πτώση 2,6% σε ετήσια βάση, στα τρίστερα το TRevPAR παρέμεινε σταθερό και τα δυο αστέρων το TRevPAR αυξήθηκε κατά μόλις 2,6% σε ετήσια βάση.

Ο διεθνής ανταγωνισμός

Σε ανταγωνιστικούς προορισμούς σημειώνονται οι επιδόσεις της Μαδρίτης τον Μάιο και τον Ιούνιο, που καταγράφουν βελτίωση του RevPAR κατά 15,1% τον Ιούνιο φέτος σε σχέση με πέρυσι. Στις 30 Μαΐου 2019 στο στάδιο Wanda Metropolitano της Μαδρίτης φιλοξένησε τον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ μεταξύ Λίβερπουλ και Τότεναμ. Υπολογίζεται ότι 150.000 φίλαθλοι του ποδοσφαίρου της Αγγλίας ταξίδεψαν στη Μαδρίτη και τροφοδότησαν την αύξηση του RevPAR, το οποίο οδήγησε σε σημαντική αύξηση της επιτευχθείσας μέσης τιμής δωματίου.

Άρα εύκολα μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι ο δρόμος για την αύξηση της αξίας του ελληνικού τουρισμού είναι μακρύς ακόμη.

Πηγή: Reporter.gr