Φόβος για επιθετικές εξαγορές σε επιχειρήσεις τουρισμού και μεταφορών

13/5/2020
Η μείωση της ρευστότητας λόγω της πανδημίας και του lockdown, αλλά και η διαφαινόμενη ύφεση δημιουργεί έντονο φόβο για το μέλλον ελληνικών επιχειρήσεων όπως και για ενδεχόμενες επιθετικές εξαγορές από το εξωτερικό μεγάλων εγχώριων επιχειρήσεων και μάλιστα σε κομβικούς κλάδους όπως οι μεταφορές και ο τουρισμός.

Πριν λίγες μέρες, την περασμένη Πέμπτη, το Reporter.gr έθεσε το θέμα, με αιχμή και την ακτοπλοΐα και τον εθνικό της ρόλο, κατά τη διάρκεια τηλε - συνέντευξης του Υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη. Ο υπουργός Ναυτιλίας τόνισε απαντώντας ότι η κυβέρνηση έχει εκπονήσει και υλοποιεί έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τη στήριξη των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων τονίζοντας ότι παρακολουθεί το όλο θέμα.

Πάντως ενδεικτική η αναφορά που έκανε την περασμένη Κυριακή ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας στο Real fm όπου τόνισε ότι μπορεί φέτος να μην υπάρχει ζήτημα για τη βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εταιριών ωστόσο είναι άγνωστο το τι θα συμβεί του χρόνου. Δηλαδή, πόσες εταιρίες θα αναγκαστούν να εκποιήσουν πλοία και τελικά πόσα πλοία και δρομολόγια θα υπάρχουν στις Ελληνικές θάλασσες.

Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων XRTC απαιτούνται περίπου 30 εκατ. ευρώ το μήνα την στήριξη της ελληνικής ακτοπλοϊας, για όσους μήνες κι αν διαρκέσει η κρίση. Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη οι εταιρείες είναι σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση καθώς τα έσοδα μειώνονται κατακόρυφα (έως και 90%) ενώ τα κόστη λειτουργίας διατηρούνται σε υψηλό βαθμό λόγω της ανάγκης ενεργού παροπλισμού των πλοίων και της διατήρησης του προσωπικού των εταιρειών.

Έτσι είναι προφανές ότι απαιτείται στήριξη για να μείνει σε λειτουργία το 30% έως και 35% (ή περίπου 30 με 35 πλοία) του ενεργού στόλου που αποτελεί και το “στόλο ασφαλείας” ο οποίος εξυπηρετεί τις στοιχειώδεις ανάγκες της νησιωτικής χώρας αλλά και να κρατηθούν στην Ελλάδα τα πλοία για την επόμενη μέρα.

Όπως έχει αναφέρει ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, μέχρι τώρα έχει εξασφαλιστεί ένα κονδύλι 15 εκατ. για την στήριξη των ακτοπλοϊκών. Αυτό, μεταφράζεται σε ένα ποσό της τάξης των 7 με 7,5 εκατ ευρώ σε μηνίαια βάση, την στιγμή που τα έξοδα είναι διπλάσια.

Στο θέμα των εξαγορών και της επιβίωσης της ελληνικής επιχειρηματικότητας αναφέρθηκε χτες 12/5, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο γενικός γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών, Χρήστος Τριαντόπουλος.

«Όπως προανέφερα, η κρίση της πανδημίας είναι ένας καταλυτικός παράγοντας αλλαγής του παιγνίου της παγκοσμιοποίησης, που δύναται να φέρει σημαντικές αλλαγές και ανακατατάξεις σε διεθνές επίπεδο. Μπορεί, δηλαδή, να προκύψουν οικειοθελείς συνεργασίες και συμπράξεις επιχειρηματικών ομίλων για να ενδυναμωθεί η ανθεκτικότητά τους απέναντι στις επιπτώσεις της κρίσης» ανέφερε και συμπλήρωσε:

«Είναι σημαντικό, όμως, σε τέτοιες περιπτώσεις, σε τέτοιες κρίσιμες στιγμές, να παρέχεται η ευχέρεια επιλογών προς τις επιχειρήσεις, ώστε να δύναται να αποφευχθούν αρνητικές εξελίξεις. Από την πλευρά της πολιτείας, αυτό διασφαλίζεται μέσα από την παροχή προγραμμάτων και εργαλείων που δύναται να στηρίξουν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, είτε μικρών, είτε μεσαίων, είτε φυσικά και μεγάλων. Και αυτό πραγματοποιείται από την κυβέρνηση την τελευταία περίοδο, αξιοποιώντας εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.

Ειδικότερα, για τις μεγάλες επιχειρήσεις, τέτοια εργαλεία ρευστότητας είναι, παράλληλα με τα οριζόντια μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και ενίσχυσης της απασχόλησης, το σχήμα της επιστρεπτέας προκαταβολής, αρχικού, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, το οποίο θα επαναληφθεί, και η παροχή κεφαλαίου κίνησης με εγγύηση 80% από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα που μπορεί να φτάσει, για το σύνολο του εργαλείου, έως και τα 7 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, θα αναπτυχθούν, την επόμενη περίοδο αρμοδίως, μία σειρά από κλαδικές παρεμβάσεις, ενώ υπάρχει και η ευχέρεια αξιοποίησης μιας σειράς από επιπλέον εργαλεία και παρεμβάσεις που προβλέπονται τόσο από το ισχύον πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, όσο και από το προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ.

Το προσωρινό αυτό πλαίσιο παρέχει αρκετή ευελιξία και, μάλιστα, επικαιροποιήθηκε πρόσφατα, συμπεριλαμβάνοντας, πλέον, την πρόβλεψη σχήματος για την ανακεφαλαιοποίηση των επιχειρήσεων, που, όμως, θα ήταν καλύτερα να αναπτυχθεί σε κοινοτικό επίπεδο.»

Πηγή: Reporter.gr