H Κομισιόν ανακοινώνει την απόφαση για τις Κυπριακές Αερογραμμές
9/1/2015
Σήμερα, Παρασκευή, αναμένεται η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κατά πόσον τα 103 εκατ. ευρώ που έλαβαν το 2012 ως ενίσχυση αναδιάρθρωσης οι Κυπριακές Αερογραμμές παραβιάζουν ή όχι τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Φιλελεύθερου με την απόφαση θα χαρακτηριστούν ως μη συνάδουσες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, οι κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν από την κυπριακή κυβέρνηση στις Κυπριακές Αερογραμμές
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ταφόπλακα για τον κρατικό αερομεταφορέα της Κύπρου που πετά από το 1947. Πρόκειται για δύο κρατικές ενισχύσεις, για τις οποίες αναμένεται διαφορετικό σκεπτικό απόρριψης. Η πρώτη, ύψους 31 εκατ. ευρώ δόθηκε τον Φεβρουάριο του 2012 με αύξηση κεφαλαίου που κρίθηκε ότι δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις και η δεύτερη ως «δάνειο» ύψους 73 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου.
Στη χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, χθες Πέμπτη, μεταφέρθηκαν οδηγίες του υπουργού Οικονομικών ότι πρέπει η εταιρεία να κηρύξει απόψε αναστολή πτητικού προγράμματος για λόγους ασφάλειας.
Για τον λόγο αυτό μάλιστα, με οδηγίες του Χάρη Γεωργιάδη και πάλιν, καθορίστηκε έκτακτη νυκτερινή συνεδρία του Δ.Σ. για απόψε, παρά τη νομική συμβουλή που έλαβαν χθες τα μέλη του συμβουλίου να μη βιαστούν, αλλά να λάβουν αποφάσεις αφού μελετήσουν προσεκτικά την απόφαση των Βρυξελλών.
Το σημερινό πτητικό πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί κανονικά, ενώ μάλιστα αυτές τις μέρες παρατηρείται σημαντικά αυξημένη πληρότητα σε όλες τις πτήσεις. Σήμερα προβλέπεται να πραγματοποιηθούν 16 πτήσεις, με τελευταία αυτή από την Αθήνα λίγο μετά τις 9:00 το βράδυ.
Η ΕΕ θα γνωμοδοτήσει ακόμη και για το εάν το νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης που υπέβαλαν εκτάκτως οι Κυπριακές Αερογραμμές είναι κατάλληλο για να συνεχίσουν να λειτουργούν χωρίς στήριξη από το κυπριακό Δημόσιο. Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, αν επιτύχει, προβλέπει να ανακοινωθεί αναστολή πτήσεων αμέσως μετά. Η πρώτη επόμενη πτήση είναι προγραμματισμένη για τις 8:00 το Σάββατο προς το Παρίσι.
Η Επιτροπή εξετάζει εις βάθος το θέμα από τον Φεβρουάριο του 2014, θεωρώντας ότι η ενίσχυση αναδιάρθρωσης ενός κρατικού αερομεταφορέα δύο φορές εντός μιας δεκαετίας δεν συνάδει με τους κανόνες ανταγωνισμού.
Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η απόφαση της αρμόδιας Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ θα είναι αρνητική, ωστόσο η απάντηση της Επιτροπής αναμένεται να δοθεί επίσημα σήμερα στον υπουργό Οικονομικών της Κύπρου Χάρη Γεωργιάδη.
Ο υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων της Κύπρου Μάριος Δημητριάδης έχει δηλώσει πως οι Κυπριακές Αερογραμμές θα αναστείλουν τη λειτουργία τους στην περίπτωση που δεν εγκριθεί από την ΕΕ το επικαιροποιημένο σχέδιο διάσωσης της εταιρείας.
Το Κυπριακό Δημόσιο διαθέτει το 94% των Κυπριακών Αερογραμμών, μιας εταιρείας με ιστορία 68 ετών, που τα τελευταία δύο χρόνια διατηρεί εν ζωή με την πώληση περιουσιακών της στοιχείων.
Σημειώνεται ότι η έκδοση της απόφασης από τις Βρυξέλλες, δεν σημαίνει αυτόματο κλείσιμο της εταιρείας, αλλά θεωρείται ξεκάθαρο ότι με βάση το κοινοτικό κεκτημένο δίνεται χρόνος δύο συν δύο μήνες για τις απαραίτητες ρυθμίσεις.
Την ίδια ώρα, κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφή με ενδιαφερόμενους για την πώληση του εμβλήματος και του σήματος για τη δημιουργία νέας αεροπορικής εταιρείας, κάτι που θα διαφανεί το επόμενο διάστημα, αν και ήδη καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι σε περίπτωση απευθείας ανάθεσης θα υπάρξουν αντιδράσεις προς τις Βρυξέλλες που θα ζητούν διαδικασίες προσφορών.
Ανάλογες αντιδράσεις προς τις Βρυξέλλες, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν σε περίπτωση έστω και άτυπων ή μέσω ανταλλαγμάτων, ανάθεση πτήσεων σε προορισμούς που πετούν οι Κυπριακές Αερογραμμές. Αυτό θα μπορεί να γίνει από οποιαδήποτε ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία, χωρίς όμως ανταλλάγματα και με βάση καθαρά ανταγωνιστικούς όρους αν κρίνουν κάποιες αεροπορικές εταιρείες ότι τις συμφέρει, σημειώνουν ειδικοί.
Newsroom ΔΟΛ