Η ανάδειξη του προορισμού - απάντηση στη Raynair για τα Χανιά

16/4/2018
Την ανάγκη να συνδεθεί περαιτέρω ο πρωτογενής τομέας παραγωγής με τον τουρισμό ώστε αφενός να εμπλουτιστεί το τουριστικό προϊόν του τόπου, αλλά και ταυτόχρονα να βρουν εύκολα διέξοδο προς την αγορά τα προϊόντα του τόπου μας, με πρώτο το λάδι, επισήμανε ο Αντώνης Γελασάκης πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης στο Βατόλακκο Χανίων σε εκδήλωση την Πέμπτη 12/4 σε ημερίδα για την προώθηση του ελαιοτουρισμού στην Κρήτη.

Μάλιστα με αφορμή το γεγονός ο κ. Γελασάκης αναφέρθηκε στην πρόσφατη απόφαση της Ryanair να αποχωρήσει από τα Χανιά τονίζοντας ότι στόχος όλων των εμπλεκομένων στην τουριστική οικονομία της περιοχής πρέπει να είναι η ανάδειξη του προορισμού, ώστε να μπορεί να διαμορφώσει στις ξένες αγορές όρους ανελαστικής ζήτησης.

«Η εξάρτηση των δύο τομέων, του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής είναι σημαντική και αμφίδρομη, με περιθώρια ποσοτικής και ποιοτικής βελτίωσης. Αυξάνει δυνητικά τις ευκαιρίες για εγχώρια παραγωγή, δημιουργία νέων αγορών και ανάπτυξη ποιοτικών προϊόντων και προσφέρει ευκαιρίες για την ανάδειξη προορισμών. Κάτι που είναι απαραίτητο ώστε να αποφύγουμε μονοσήμαντες εξαρτήσεις και να διαχειριστούμε ζητήματα όπως αυτό που έχει προκύψει με τη Ryanair. Και με αφορμή αυτό το βήμα θυμίζω τι έλεγε ο Σύνδεσμός μας στις 6/10/2017» τόνισε και συμπλήρωσε:

«Τότε λέγαμε ότι πρέπει να δουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό στα Χανιά πραγματικότητες και προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Και ποιες είναι αυτές:

Μεταξύ άλλων τον περασμένο Οκτώβριο αναφέραμε ότι ο τουρισμός είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο προϊόν και θα πρέπει όλοι να το θωρακίσουμε με διασφάλιση της πολλαπλότητας των προσβάσεων, την αποφυγή μονοπωλιακών πρακτικών και μονοσήμαντων εξαρτήσεων.

Επίσης αναδείξαμε την ανάγκη να επενδύσουμε στην ανάδειξη του προορισμού με (brand destination) καθιστώντας τη ζήτηση για τα Χανιά στη διεθνή αγορά όσο γίνεται πιο ανελαστική και λιγότερο εξαρτώμενη από συγκυριακά φαινόμενα.»

Αναλυτικά η παρέμβαση του Αντώνη Γελασάκη Προέδρου του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης

«Αγαπητοί φίλοι

Θα ήθελα να ευχηθώ κατ΄ αρχάς σε όλους τα χρόνια πολλά!

Επίσης να ευχαριστήσω τους οργανωτές για την πρόσκληση να συμμετάσχω στη σημερινή ημερίδα εκπροσωπώντας τον τουριστικό κλάδο.

Αναμφισβήτητα είναι μια ιδιαίτερα σημαντική η πρωτοβουλία αυτή για την προώθηση του ελαιοτουρισμού.

Υπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο την ανάγκη για εμπλουτισμό του τουριστικού μας προϊόντος, με στοιχεία ποιότητας και τοπικής υπεραξίας.

Δίνει τροφή για σκέψη αλλά και την απαραίτητη γνώση σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για το πώς με τον καλύτερο τρόπο θα χτίσουμε μια δυναμική αλυσίδα αξίας, που θα συνδέει τον «πράσινο χρυσό» της Κρήτης, το λάδι, τους παραγωγούς του, με τη γαστρονομία και την τουριστική οικονομία συνολικά.

Φίλες και φίλοι,

Τέτοιες πρωτοβουλίες βοηθούν τα μέγιστα να χτιστούν οι Γαστρονομικοί Προορισμοί, μια πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ και φορέων του τουρισμού που συναντά την στήριξη όλων.

Μια τέτοια πρωτοβουλία επιτρέπει τη διάχυση των ωφελειών της τουριστικής άνοιξης, που ζούμε, σε όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας.

Παράλληλα με διασφαλίζει την ένταξη της έννοιας της τοπικότητας στην καθημερινή τουριστική εμπειρία αλλά και την ποιοτική αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος, μέσα από τη γαστρονομία και τη σύνδεση με την τοπική αγροτική παραγωγή.

Αυτή η σύνδεση δίνει κέρδη σε όλους. Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό. Ένα παράδειγμα αρκεί, νομίζω, για να καταλάβει ο οποιοσδήποτε το τι μεγάλες υπεραξίες για όλους δίνει το χτίσιμο γαστρονομικών προορισμών.

Έτσι, το λάδι τιμάται μέσα από τη διαδικασία χύδην πώλησης φέτος που η χρονιά είναι καλή, περίπου 3,50 ευρώ. Συσκευασμένο το λάδι πωλείται στα καταστήματα τοπικών προϊόντων μέχρι και 8-10 ευρώ η και παραπάνω τα βιολογικά. Φανταστείτε όλα τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται την Κρήτη να επέλεγαν να φύγουν με ένα λίτρο λαδιού ή να το έχουν καθημερινά στη γαστρονομία τους εδώ πληρώνοντας στα εστιατόρια κρητικά πιάτα που τιμώνται από 3 έως 25 ευρώ.

Φίλες και φίλοι

Με το λάδι να χάνεται ως παραγωγική διαδικασία στους αιώνες της Κρητικής ιστορίας φανταστείτε τι επικοινωνιακό πλεονέκτημα παρέχεται σε όλους εμάς που ασχολούμαστε με την προώθηση του τουρισμού. Τι αυθεντικότητα αποκτά η εμπειρία περιήγησης στον τόπο μας που βρίθει παραγωγικού πλούτου και ιστορίας!

Άλλωστε η ρεαλιστική προσέγγιση, ή αλλιώς η αυθεντικότητα όπως ανέφερα, και ο τοπικός χαρακτήρας της γαστρονομίας αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα για έναν προορισμό που στοχεύει στην ολιστική βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Συνεπώς το πάντρεμα αγροτικής παραγωγής και τουρισμού είναι το μέλλον για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος. Επίσης, όπως και στην περίπτωση του οινικού τουρισμού, που προχωρά δυναμικά, θα πρέπει να δούμε τι θα πρέπει να κάνουμε όπως και να επεκτείνουμε τις ήδη ειλημμένες δράσεις (Μουσεία, σημάνσεις, υλοποίηση της αγορανομικής διάταξης για το επώνυμο λάδι στα εστιατόρια κτλ).

Φίλες και φίλοι

Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης προσπαθεί με κάθε τρόπο, με την παρουσία του στις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού αλλά και τις δημόσιες παρεμβάσεις που κάνει, να στηρίξει τα σύμφωνα ποιότητας, την δυναμική είσοδο της τοπικής παραγωγής σε κάθε στιγμή τουριστικής εμπειρίας.

Η εξάρτηση των δύο τομέων, του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής είναι σημαντική και αμφίδρομη, με περιθώρια ποσοτικής και ποιοτικής βελτίωσης. Αυξάνει δυνητικά τις ευκαιρίες για εγχώρια παραγωγή, δημιουργία νέων αγορών και ανάπτυξη ποιοτικών προϊόντων και προσφέρει ευκαιρίες για την ανάδειξη προορισμών. Κάτι που είναι απαραίτητο ώστε να αποφύγουμε μονοσήμαντες εξαρτήσεις και να διαχειριστούμε ζητήματα όπως αυτό που έχει προκύψει με τη Ryanair. Και με αφορμή αυτό το βήμα θυμίζω τι έλεγε ο Σύνδεσμός μας στις 6/10/2017.

Τότε λέγαμε ότι πρέπει να δουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό στα Χανιά πραγματικότητες και προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Και ποιες είναι αυτές:

Μεταξύ άλλων τον περασμένο Οκτώβριο αναφέραμε ότι ο τουρισμός είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο προϊόν και θα πρέπει όλοι να το θωρακίσουμε με διασφάλιση της πολλαπλότητας των προσβάσεων, την αποφυγή μονοπωλιακών πρακτικών και μονοσήμαντων εξαρτήσεων.

Επίσης αναδείξαμε την ανάγκη να επενδύσουμε στην ανάδειξη του προορισμού με (brand destination) καθιστώντας τη ζήτηση για τα Χανιά στη διεθνή αγορά όσο γίνεται πιο ανελαστική και λιγότερο εξαρτώμενη από συγκυριακά φαινόμενα.

Φίλες και φίλοι

Όλοι μαζί θα πρέπει να δώσουμε την μάχη για την ποιότητα και την διασφάλιση μια βιώσιμης ανάπτυξης για τον τόπο αξιοποιώντας και βελτιώνοντας υποδομές και επενδύοντας στην αναβάθμιση υπηρεσιών.

Με αυτό εύχομαι σε όλους να προχωρήσουμε και να εμβαθύνουμε τη συνεργασία μας.»