Ήρθε η ώρα για την εκπόνηση συγκεκριμένου σχεδίου ανοίγματος της ελληνικής τουριστικής αγοράς

24/4/2020
Των Γιώργου Αλεξάκη και Λάμπρου Καραγεώργου

Ας καταγράψουμε ορισμένα δεδομένα που αφορούν την εικόνα του ελληνικού τουρισμού στην εποχή του κορονοϊού:

1. Όλα τα ελληνικά ξενοδοχεία είναι κλειστά, αλλά η χώρα μας έχει τα λιγότερα κρούσματα μεταξύ όλων των παραθαλάσσιων χωρών της Νοτίου Ευρώπης και επίσης έχει γίνει από τα δημοσιεύματα παγκόσμιο παράδειγμα για το πώς διαχειρίσθηκε μέχρι στιγμής την πανδημία. Η Ελλάδα είναι η πιο «καθαρή» υγειονομικά παραθαλάσσια χώρα της Νοτίου Ευρώπης.

2. Το διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου- Σεπτεμβρίου επισκέφθηκαν πέρυσι τη χώρα μας περί τα 16,5 εκατ. τουρίστες από τα 34 εκατ. που ήρθαν όλη τη χρονιά και τα έσοδα ανήλθαν στα 10,6 δις. ευρώ από 16,5 δις. ευρώ που ήταν τα συνολικά έσοδα το 2019. Αυτή είναι λίγο πολύ και η φέρουσα ικανότητα φιλοξενίας από πλευράς των ελληνικών ξενοδοχείων. Είναι προφανές ότι το κενό δεν μπορεί να καλυφθεί με τον εσωτερικό τουρισμό, των 1,3 εκατ. ταξιδιωτών, και του 1,5 - 2 δισεκ περίπου εσόδων, ακόμη και όσοι δύνανται να πάνε διακοπές τρεις και τέσσερις φορές ο κάθε ένας.

3. Το τρίτο δεδομένο είναι ότι οι βασικοί πελάτες μας (Βρετανοί, Γάλλοι, Γερμανοί, Ιταλοί, Αμερικάνοι) είναι άρρωστοι, ενώ βέβαια εξαρτόμαστε αποκλειστικά σχεδόν από τις αεροπορικές εταιρείες. Επίσης οι πολιτικές ηγεσίες των χωρών αυτών θέλουν για φέτος το χρήμα να μείνει στη χώρα τους και αποτρέπουν το κόσμο από το να ταξιδεύει. Στην καλύτερη επιδιώκουν μια ανάπτυξη του τουρισμού κοντινών αποστάσεων. Ενδειρτική η τάση των κρατών της Κεντρικής Ευρώπης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η υπουργός Τουρισμού της Αυστρίας Ελίζαμπετ Κέστινγκερ, απαντώντας σε ερώτηση εάν θα μπορέσουν να έρθουν το ερχόμενο καλοκαίρι τουρίστες στην Αυστρία και, αντίστροφα, να ταξιδέψουν οι Αυστριακοί στο εξωτερικό έκανε λόγο για διμερείς συμφωνίες στο πεδίο του τουρισμού με χώρες στις οποίες καταγράφονται ικανοποιητικές εξελίξεις στο μέτωπο του κορωνοϊού. «Εάν κάποιες χώρες βρίσκονται σε πολύ καλό και θετικό δρόμο, όπως για παράδειγμα η Γερμανία, τότε υπάρχει ασφαλώς η δυνατότητα να συμφωνήσουμε διμερώς», είπε η υπουργός. Η ίδια επισήμανε ωστόσο ότι τη φετινή χρονιά θα έχει την τιμητική του ο εσωτερικός τουρισμός στην Αυστρία. Παραδέχεται βέβαια ότι χωρίς ξένους τουρίστες η χώρα «θα υποστεί σημαντικές οικονομικές απώλειες». Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία είναι η σημαντικότερη τουριστική αγορά για την Αυστρία. Τo καλοκαίρι του 2019 το 37% των τουριστών που διανυκτέρευσαν στη χώρα ήταν Γερμανοί.

Επίσης, να ανακαλύψουν το φετινό καλοκαίρι τις ομορφιές της πατρίδας τους προτρέπει την ίδια ώρα τους συμπατριώτες του ο τσέχος πρόεδρος Μίλος Ζέμαν. Ο ίδιος προτείνει να κλείσουν για έναν ολόκληρο χρόνο τα τσέχικα σύνορα για ταξίδια στο εξωτερικό, «προκειμένου να μην προκληθεί νέο κύμα επιδημίας και να μην ταξιδέψουν άνθρωποι σε χώρες όπου δεν έχει τελειώσει ακόμη η επιδημία», όπως είπε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη χθες Κυριακή.

Υπάρχουν όμως και αντίρροπες δυνάμεις, όπως οι αεροπορικές εταιρείες ή οι μεγάλοι tour operators που θέλουν να ανοίξουν πάλι τα φτερά τους και τα ταξιδιωτικά πρακτορεία που ζουν από την διοργάνωση ταξιδιών κ.λ.π. Ενδεικτικές είναι οι δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Γερμανών τουριστικών πρακτόρων DRV, Norbert Fiebig, ο οποίος σημείωσε ότι οι δηλώσεις πολιτικών παραγόντων στη Γερμανία που καλούν τους πολίτες να ξεχάσουν τις καλοκαιρινές διακοπές φέτος δεν είναι καθόλου χρήσιμες ούτε για τους πολίτες, αλλά ούτε και για την ταξιδιωτική βιομηχανία και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας, που απειλούνται στη Γερμανία και στους προορισμούς διακοπών. Ο ίδιος κάλεσε την κυβέρνηση να κάνει σταδιακά όλες τις ενέργειες για να ξαναγίνει εφικτό το ταξίδι και στο εξωτερικό.

4. Ο «δικός μας ΕΟΔΥ» και ο καθηγητής κ. Σωτήρης Τσιόδρας έχουν αποκτήσει διεθνώς μία αναγνωσιμότητα λόγω της επιτυχημένης διαχείρισης της δύσκολης κατάστασης και είναι σε συνεργασία με τον τουριστικό κλάδο της χώρας μας ώστε η Ελλάδα κεφαλαιοποιήσει αυτή την επιτυχία με την δημιουργία ενός οδικού χάρτη ασφαλούς λειτουργίας των ελληνικών ξενοδοχείων, εστιατορίων, αλλά και των αεροπορικών κι ακτοπλοϊκών εταιρειών.

5. Ήδη φορείς και χώρες με μεγάλη τουριστική παράδοση αλλά «τραυματισμένες» από τον κορονοϊό κινούνται δυναμικά. Άραγε η Accor με τον Bureau Veritas ξέρουν κάτι παραπάνω που δεν ξέρουν οι ‘δικοί μας επιστήμονες, που ετοίμασαν την πιστοποίηση ασφαλούς λειτουργίας ξενοδοχειακών μονάδων, σε συνεργασία όπως αναφέρουν οι ίδιοι με λοιμωξιολογους; Από κοντά και η Marriott , που δημιούργησε το συμβούλιο Marriott Global Cleanliness Council για να αντιμετωπίσει τη νέα πραγματικότητα της πανδημίας του κορωνοϊού σε επίπεδο ξενοδοχείου και να προωθήσει περαιτέρω τις προσπάθειες της εταιρείας σε αυτόν τον τομέα.

Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα αντί να μένουμε με επικοινωνιακή ομφαλοσκόπηση στα καλά λόγια των άλλων και να αναλωνόμαστε είτε σε εκτιμήσεις για το πότε και εάν θα ανοίξει η αγορά, πότε και να θα μειωθεί το ΦΠΑ, πότε και αν θα ρυθμίσουμε τα δάνεια, πρωτίστως να συγκεντρώσουμε όλες μας τις δυνάμεις στο να προχωρήσει δυναμικά και τεκμηριωμένα η χώρα στην κατάρτιση συγκεκριμένου σχεδίου ανοίγματος της τουριστικής αγοράς προκειμένου να κεφαλαιοποιήσει και τα μέχρι τώρα θετικά αποτελέσματα και σχόλια; Μήπως έχουμε ήδη καθυστερήσει;