Κομισιόν: Εν αναμονή αντιδράσεων οι προτάσεις της για κοινούς κανόνες στην οικονομία του διαμοιρασμού

1/6/2016
Πολλές αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει στους κόλπους ξενοδόχων και εταιριών ταξί η έκκληση που αναμένεται να κάνει προς τα κράτη-μέλη η Κομισιόν να μην απαγορεύουν ή να περιορίζουν την προσφορά υπηρεσιών, όπως αυτήν της Uber ή της Airbnb. Μάλιστα αναμένεται να απευθύνει σχετική σύσταση αύριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τους Financial Times.

Πιο συγκεκριμένα η Κομισιόν αναμένεται να δημοσιεύσει κατευθυντήριες γραμμές προς τα κράτη-μέλη στην προσπάθειά της να προλάβει την υιοθέτηση περιοριστικών ρυθμίσεων από τις εθνικές κανονιστικές αρχές.
Πρώτος στόχος της Κομισιόν με τη δημοσίευση κατευθυντήριων γραμμών είναι να εναρμονίσει το πολύ συχνά τελείως διαφορετικό κανονιστικό περιβάλλον που πρέπει να αντιμετωπίσουν εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην Ενωση.

Για παράδειγμα, η εταιρεία Uber, η οποία προσφέρει υπηρεσίες ταξί, έχει γίνει ευνοϊκά δεκτή στη Βρετανία, τη στιγμή που τα ηγετικά της στελέχη απειλούνται με πρόστιμα ακόμη και με ποινή φυλάκισης στη Γαλλία. Στην περίπτωση της Airbnb, η οποία προσφέρει υπηρεσίες βραχυχρόνιας ενοικίασης κατοικιών, η Γερμανία πρόσφατα επέβαλε περιοριστικούς όρους στη δραστηριότητά της στο Βερολίνο, ενώ αντιδράσεις κατά της υπηρεσίας έχουν σημειωθεί και σε άλλες πόλεις όπως η Βαρκελώνη. Η κατάρτιση συνεκτικού κανονιστικού πλαισίου σε πανευρωπαϊκή βάση θα ενίσχυε σημαντικά αυτές τις επιχειρήσεις. Η απαγόρευση προσφοράς τέτοιου είδους υπηρεσιών θα έπρεπε να αποτελεί το «ύστατο μέτρο» για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, αναφέρεται στο προσχέδιο των κατευθυντήριων γραμμών, σύμφωνα με τους FT. H αναμενόμενη θετική προσέγγιση της Κομισιόν απέναντι στις εταιρείας της λεγόμενης οικονομίας του διαμοιρασμού αναμένεται να γίνει ευνοϊκά δεκτή στις ΗΠΑ, όπου η προσπάθεια της Ευρώπης να περιορίσει τη δύναμη εταιρειών όπως η Google και η Apple έχει προκαλέσει ενόχληση.

Ωστόσο, ορισμένες από τις προτάσεις της Κομισιόν θα προκαλέσουν και αυτές ανησυχία στις αμερικανικές εταιρείες που μέχρι σήμερα κυριαρχούν στον τομέα της οικονομίας του διαμοιρασμού. Για παράδειγμα η Κομισιόν προτείνει ότι εταιρείες που δεν επιτρέπουν στους συνεργάτες τους να καθορίζουν οι ίδιοι τις τιμές τους (η Uber π.χ. καθορίζει η ίδια τις τιμές που χρεώνουν οι οδηγοί της για τις υπηρεσίες ταξί που προσφέρουν) ή που τους αναγκάζουν να δέχονται πελάτες θα πρέπει να θεωρείται ότι διαθέτουν «σχέση εργοδότη» με αυτούς. Κάτι τέτοιο θα προκαλούσε την έντονη αντίδραση της Uber, η οποία υποστηρίζει ότι οι οδηγοί της δεν είναι υπάλληλοι της εταιρείας και ότι συνεπώς δεν είναι υποχρεωμένη να καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές για αυτούς.

Στο μεταξύ στην Ελλάδα μορφή τσουνάμι έχει πάρει η επέκταση της οικονομίας διαμοιρασμού δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τα ξενοδοχεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι για μηδενική αύξηση πληρότητας για τα ξενοδοχεία της Αθήνας- Αττικής στο α΄τετράμηνο 2016 έκανε λόγο η Ένωση Ξενοδόχων Αττικής Αργοσαρωνικού σε πρόσφατη ανακοίνωσή της.

Παρά τους πανηγυρισμούς περί αύξησης κατά 6,1% των αφίξεων στην Αθήνα, το α΄ τετράμηνο 2016, τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης στα ξενοδοχεία της Αθήνας, κατέδειξαν την ίδια περίοδο «μηδέν εις το πηλίκον»: Η διαφορά πληρότητας στις μονάδες έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου είναι 0,0%, ενώ παράλληλα, η διακύμανση στη μέση τιμή δωματίου (ARR) και στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (revPAR) καθηλώνονται από τον μήνα Απρίλιο σε ποσοστά 0,0% και -0,3% αντίστοιχα.
Σταθερά επίσης αποδεικνύεται, όπως αναφέρει, η απώλεια επισκεπτών προς τα μη αδειοδοτημένα και μη φορολογούμενα «τουριστικά» καταλύματα - τόσο από τα μηνιαία στοιχεία που καταγράφονται από την ΕΞΑΑΑ με την συνεργασία της GBR Consulting, όσο και από την “ψαλίδα” που συνεχώς αυξάνει, μεταξύ των αφίξεων επισκεπτών στο αεροδρόμιο της Αθήνας και των πληροτήτων στα ξενοδοχεία.
Υπενθυμίζουμε πως η μελέτη Grant Thornton για το ΞΕΕ, από τις 8-10-2015 αποδείκνυε απώλειες για το κράτος, σε έναν μόλις χρόνο, φόρων ύψους 350 εκατ. ευρώ.
Διερωτόμαστε, λοιπόν, γιατί ενώ δια στόματος Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αναπληρώτριας Υπουργού Τουρισμού το πρόβλημα θεωρήθηκε τότε «μείζον» και παράλληλα ανακοινώθηκε «η δημιουργία και η άμεση εφαρμογή νέου αυστηρότερου πλαισίου λειτουργίας και φορολόγησης αυτών των καταλυμάτων», δεν έχει γίνει ακόμη κανένα ουσιαστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.