Ο τουρισμός σε σταυροδρόμι: Ψηφιακή μετάβαση, νέα κανάλια πωλήσεων και ποιότητα στο προϊόν

18/10/2019
Το πώς η ελληνική οικονομία της φιλοξενίας θα γυρίσει σελίδα αλλάζοντας μοντέλο περνώντας από τη μαζικότητα στην ποιότητα, από τη μονοσήμαντη εξάρτηση από τους μεγάλους tour operators στην απευθείας αναφορά στον ταξιδιώτη – πελάτη, από τον τεχνολογικό αναλφαβητισμό στην ψηφιακή εποχή των νέων δικτύων, κι από την υπερφόρτωση προορισμών στην βιώσιμη διαχείριση των ροών καταγράφηκε στο ετήσιο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με θέμα "Redefining Realities: #someReactDifferent", που έγινε χτες.

Όπως τόνισε ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Ρέτσος θα πρέπει η ελληνική τουριστική βιομηχανία να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες και να εμπλουτίσει τα κανάλια πωλήσεων με νέους τρόπους προσέλκυσης πελατών. Με αφορμή άλλωστε το θέμα της Thomas Cook που αποτελεί καταλύτη για τον κλάδο ο κ. Ρέτσος, σημείωσε ότι ο τουριστικός κλάδος στην Ελλάδα οφείλει πλέον να πάρει ρίσκα, να δημιουργήσει νέα προϊόντα και να γίνει πιο επιθετικός ξεπερνώντας την παθητική ψυχολογία των χρόνων της κρίσης. «Τα νέα δεδομένα για τον τουριστικό κλάδο είναι να παίξει επίθεση και όχι άμυνα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέτσος. Επισήμανε ότι η παγκοσμιοποίηση δεν ευνοεί την ύπαρξη "σταθερών" και όλα είναι ρευστά. Ωστόσο απευθυνόμενους στους επιχειρηματίες του κλάδου ανάφερε, ότι δεν είναι λύση η απεξάρτηση από τους μεγάλους παίκτες της τουριστικής βιομηχανίας..

Επιπλέον σημείωσε ότι πρέπει πλέον να δοθεί έμφαση στην ποιότητα και όχι στα νούμερα. «Το αφήγημα να φέρουμε περισσότερους τουρίστες έχει τελειώσει» ανέφερε και συμπλήρωσε ότι θα πρέπει η Ελλάδα , χωρίς να απολέσει το δυνατό της χαρτί, το μοντέλο ήλιος και θάλασσα, θα πρέπει να δει το πώς θα συνεχίσει να προσφέρει υψηλού επιπέδου εμπειρίες. Μάλιστα ο κ. Ρέτσος υπογράμμισε την ανάγκη εμπλουτισμού του προσφερόμενου τουριστικού χαρτοφυλακίου της χώρας με νέα προϊόντα που θα προσελκύσουν νέους επισκέπτες. Γαστρονομία, πολιτισμός κ.λπ. είναι στην κορωνίδα των τουριστικών προϊόντων που θα ενισχύσουν τη σύνδεση των επισκεπτών με τους ντόπιους κάτοικους των προορισμών. Μάλιστα σύμφωνα και με πρόσφατη έρευνα ανεδείχθη, ότι οι επισκέπτες της Ελλάδας αναζητάνε την επικοινωνία με τον Έλληνα, ως κάτι ιδιαίτερο για την εμπειρία που θέλουν να ζήσουν στην χώρα μας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως είπε παρουσιάζοντας το συνέδριο ο Paul Papadimitriou, ιδρυτής της Intelligencr, ειδικός στις στρατηγικές του μέλλοντος, οι σύγχρονες τάσεις της τουριστικής βιομηχανίας αλλάζουν με καταλύτη τις τεχνολογικές εξελίξεις. Οι σύγχρονοι ταξιδιώτες πλέον βασίζονται στο εαυτό τους... και στο κινητό τους, σε ό,τι αφορά το τρόπο με τον οποίο οργανώνουν τις διακοπές τους ενώ τόνισε ότι η αυθεντικότητα στην εμπειρία είναι κάτι βασικό που όλοι πλέον αναζητούν.

Μάλιστα οι οικονομικές ανακατατάξεις στην Ασία με την άνοδο των μεγάλων οικονομιών της περιοχής φέρνει το επίκεντρο του τουρισμού σε χώρες όπως η Ινδία και η Κίνα όπου βέβαια η ψηφιακή διείσδυση είναι μεγάλη. Όπως τονίστηκε υπολογίζεται σε 2,5 δισ. η μεσαία τάξη των Ινδών και των Κινέζων που ταξιδεύουν κάνοντας μάλιστα χρήση των νέων ψηφιακών κυρίω ς κινητών υπηρεσιών. Παράλληλα αναδεικνύεται η σημασία για τον τουρισμό της αγοράς των νέων (generation X κτλ) αλλά και των πόλεων καθώς πλέον η αναζήτηση της τοπικής εμπειρίας διαβίωσης σε αστικά κέντρα κερδίζει συνεχώς έδαφος (urbanism). Σε κάθε περίπτωση στην οικοδόμηση ενός τουριστικού brand, όπως τονίστηκε, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η "αξία" που πρεσβεύει για τον υποψήφιο επισκέπτη. Την Ιαπωνία για παράδειγμα την επισκέπτονται κάθε χρόνο 38 εκατομμύρια τουρίστες, γιατί θέλουν να γνωρίσουν την κουλτούρα, τον πολιτισμό κ.λπ. της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου.