Περιφερειακά Αεροδρόμια: Το κόστος ανά αναχωρούντα επιβάτη πονοκέφαλος για τις τουριστικές αγορές
14/10/2014
Έντονη ανησυχία επικρατεί στην τουριστική κοινότητα των Χανίων, αλλά και σε άλλες περιοχές λόγω της επικείμενης παραχώρησης του αεροδρομίου Ιωάννης Δασκαλογιάννης και άλλων περιφερειακών αεροδρομίων αντίστοιχα. Ενδεικτικά στελέχη της αγοράς μιλώντας στο Bluebirds θέτουν ερωτήματα για το κατά πόσον η αξιοποίηση από ιδιώτες του αεροδρομίου θα αυξήσει τα κόστη για τις αεροπορικές εταιρίες που προσεγγίζουν τα Χανιά. Επίσης θέτουν και το ζήτημα του πώς το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, του οποίου ο αεροδιάδρομος εξυπηρετεί την 115 Πτέρυγα Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας και τις ανάγκες της αμερικανικής βάσης της Σούδας θα μπορέσει να λειτουργήσει. Σήμερα οι αποπροσγειώσεις έχουν μια συγκεκριμένη περιοδικότητα που επιτρέπει το «κούμπωμα» με τις στρατιωτικές χρήσεις. Βέβαια παραδέχονται ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να δώσει πλούτο υπηρεσιών κι ενίσχυση υποδομών.
Αναφορικά με το κόστος ανά αναχωρούντα επιβάτη σήμερα ανέρχεται στα 15 ευρώ στα περιφερειακά αεροδρόμια. Σημειώνεται ότι μέσα από τη σύμβαση παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, διαμόρφωσε νέους όρους αναφορικά με τις χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, ύψους έως 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων και έως 20 ευρώ μετά. Παράλληλα μέσα από τη σύμβαση οι επενδυτές δεσμεύονται να υλοποιήσουν επενδύσεις 200-250 εκατ. ευρώ τα πρώτα 4 χρόνια.
Ο ανάδοχος, εκτός από την εκμετάλλευση των 14 αεροδρομίων για 30 + 10 έτη, αναλαμβάνει την υποχρέωση εκσυγχρονισμού των υποδομών τους. Εκτιμάται ότι η επένδυση, σε κατασκευαστικό επίπεδο, θα είναι της τάξης των 250 εκατ. ευρώ περίπου.
Η περιοχή χαρακτηρίζεται ως δυναμικά αναδυόμενος προορισμός καθώς φέτος καταγράφει αύξηση αφίξεων κατά 12,5% το 9μηνο. Μέχρι το Σεπτέμβρη 874.973 επισκέπτες πέρασαν το κατώφλι του αεροδρομίου.
Σημειώνεται ότι με προϋπολογισμό 110.085.000 ευρώ από κονδύλια και του ΕΣΠΑ είναι σε εξέλιξη επέκταση του αεροσταθμού στα Χανιά καθώς και λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις αλλά και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου. Ο χρόνος υλοποίησης του έργου, που αποτελούσε για χρόνια κεντρικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας, είναι 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, που έγινε το 2013. Αναμένεται δε να βοηθήσει περαιτέρω την αύξηση της τουριστικής κίνησης στα Χανιά.
Το αεροδρόμιο Χανίων ανήκει στη Ομάδα Α των παραχωρήσεων, που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Στην Ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Για αυτά κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές και για τις δυο ομάδες οι εξής κοινοπραξίες: * CASA (Corporation America S.A.) – METKA Α.Ε. * FRAPORT AG- SLENTEL Ltd * VINCI Airports S.A.S. – ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε.