Πυλώνας στήριξης του εμπορίου ο τουρισμός

8/4/2021
Στα 9,5 δισ. ευρώ αντιστοιχεί το όφελος -σε ετήσια βάση- για το χονδρικό και λιανικό εμπόριο, υπό κανονικές συνθήκες, προ πανδημίας, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών των ίδιων των ξένων επισκεπτών της χώρας, της συνεισφοράς των καταλυμάτων από τις επενδύσεις τους και των ετήσιων δαπανών που πραγματοποιούνται για την αγορά προμηθειών για τη λειτουργία των καταλυμάτων και των μονάδων εστίασης.

Τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, με βάση τα νούμερα του 2019, τόσο από τη γνωστή εταιρεία gbr consulting, όσο και από τη Grant Thornton.

Αναλυτικότερα, σε σχέση με τη συνεισφορά του ελληνικού τουρισμού και τη διασύνδεσή του με το εμπόριο, όπως ανέφερε χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, κ. Γιάννης Ρέτσος, στην εκδήλωση της ΕΣΕΕ, oι διαθέσιμες έρευνες της gbr δείχνουν ότι η ημερήσια δαπάνη των επισκεπτών για shopping σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αντιστοιχεί στο 25%- 30% της συνολικής ημερήσιας δαπάνης τους. Για το σύνολο της χώρας, η συνολική δαπάνη εκτιμάται ότι έφτασε τα 3,5 δισ. ευρώ το 2019 ή αλλιώς το 20% των συνολικών εσόδων, ποσό διπλάσιο έναντι του 1,8 δισ. ευρώ του 2010.

Διασύνδεση υπάρχει και σε σχέση με τις δαπάνες των καταλυμάτων:

Με βάση σχετική ανάλυση της Grant Thornton (2021) για τα ξενοδοχεία, οι συνολικές επενδύσεις των μονάδων φιλοξενίας (καταλύματα και εστίαση) για ανακαινίσεις και νέες μονάδες εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 1,5 δισ. κατά μέσο όρο και από αυτό το ποσό ένα 20% περίπου ή αλλιώς 300 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε ετήσιο όφελος για το χονδρικό και λιανικό εμπόριο. Επιπλέον, 5,7 δισ. ευρώ προκύπτουν ως όφελος από τις ετήσιες δαπάνες που πραγματοποιούνται για την αγορά προμηθειών οι οποίες απαιτούνται για τη λειτουργία των καταλυμάτων και των μονάδων εστίασης, με βάση τα νούμερα του 2019, εκ των οποίων τα 3,8 δισ. (67%) τις μονάδες εστίασης και 1,9 δισ. (33%) για τα καταλύματα.

Η Ελλάδα, ως προς την εμπειρία shopping σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας της Νότιας Ευρώπης (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία κ.ά.), αξιολογείται όπως προκύπτει από τις έρευνες του Insete και της Travelsat):

σε χαμηλότερα επίπεδα όσον αφορά́ ιδιαίτερα στη ποικιλία αγοραστικών επιλογών και τη σχέση ποιότητας/τιμής –
σε υψηλότερα επίπεδα σχετικά με το «φιλόξενο προσωπικό των καταστημάτων» και το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων
«Θεωρούμε αυτή την κρίση πολύ διαφορετική από την οικονομική. Είναι σφοδρή αλλά έχει ημερομηνία λήξης, υπάρχει επόμενη μέρα και αυτή θα είναι πολύ καλύτερη», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο κ. Ρέτσος.

«Για την περίοδο 2020-2021, η πρόκληση της επόμενης μέρας είναι ο μετασχηματισμός όλων μας για να μπορέσουμε να μη χάσουμε την ανάκαμψη. Οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ότι το shopping να είναι στοιχείο της συνολικής εμπειρίας του επισκέπτη με πιο ποιοτικές και περισσότερες επιλογές, περισσότερες και καλύτερη σχέση ποιότητας- τιμής που λέει ο ίδιος ο επισκέπτης της χώρας ότι συναντά στις ανταγωνίστριες χώρες».