Σωσίβιο εσόδων από αναθεώρηση αντικειμενικών σε εκτός σχεδίου περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον;

26/9/2019
Με μια μεταρρυθμιστική ρελάνς, το άνοιγμα θεμάτων που αφορούν δομές της οικονομίας, αλλά και την προώθηση μέτρων που θα έχουν ισχυρό δημοσιονομικό αποτύπωμα επιχειρεί η κυβέρνηση να απαντήσει στις αιτιάσεις των θεσμών για το δημοσιονομικό σενάριο του νέου έτους.

Σύμφωνα με τους θεσμούς οι παροχές που έχει εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός δημιουργούν να δύσκολη εξίσωση καθώς τα 1 - 1,2 δισ. ευρώ των εξαγγελθεισών παρεμβάσεων δημιουργούν δημοσιονομικές απειλές στον προϋπολογισμό του 2020. Σε σχέση, πάντως, με τον τρέχον και το νέο προϋπολογισμό και το πακέτο παροχών της κυβέρνησης για το 2020, εκτιμάται ότι φέτος ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ θα τηρηθεί.

Σύμφωνα, πάντως, με κορυφαίο παράγοντα του υπ. Οικονομικών η ελληνική πλευρά δίνει έμφαση στην προώθηση μεταρρυθμίσεων αλλά και της αναπτυξιακής διαδικασίας που αναδεικνύουν την «ελληνική ιδιοκτησία» του προγράμματος. Ο ίδιος παράγοντας έκανε λόγο για περισσότερα από 50 θέματα, τα οποία άνοιξαν στο τριήμερο των συζητήσεων. Ωστόσο το Ασφαλιστικό, όπου η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει παρεμβάσεις δεν μπήκε στην ατζέντα.

Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να «κερδίσει» πόντους στο πεδίο ιδιωτικοποιήσεων ή μεταρρυθμίσεων ή αλλιώς της ανάπτυξης ώστε να παρακάμψει ενστάσεις για ενδεχόμενο δημοσιονομικό κενό από το πακέτο παροχών, αλλά και «γκρίνιες» για το αίτημα αξιοποίησης της επόμενης δόσης για «κάλυψη» των παροχών.

Στο πλαίσιο αυτό και για να διασκεδάσει γκρίνιες προτάσσει μεταξύ άλλων την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών ένεκα και της αναθέρμανσης της αγοράς ακινήτων αλλά και «σπρώξιμο» ιδιωτικοποιήσεων ιδιαίτερα στην ενέργεια.

Αντικειμενικές αξίες

Επιπλέον φαίνεται ότι «ανοίγει το κουτί της Πανδώρας» των αντικειμενικών αξιών με αιχμή περιοχές εκτός σχεδίου και εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού. Εκεί σήμερα η επιβάρυνση είναι χαμηλή ωστόσο καταγράφονται εκεί σημαντικές κινήσεις ανοικοδόμησης ή εμπορικής κίνησης υφιστάμενων κτισμάτων λόγω τουρισμού. Συνολικά πάντως η αναθέρμανση της αγοράς ειδικά σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για μια αναθεώρηση αξιών, εγχείρημα όμως ιδιαίτερα δύσκολο δοθέντος και του κλίματος που έχει δημιουργηθεί λόγω της πολιτικής μειώσεων φόρων που ακολουθεί η κυβέρνηση.

Ήδη πάντως η πίεση των θεσμών για την καθυστέρηση στην ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές στα ακίνητα είναι καταγεγραμμένη. Γιαυτό η προηγούμενη κυβέρνηση το 2018 προώθησε την πρώτη φάση της αναθεώρησης. Ωστόσο η δεύτερη εκκρεμεί ενώ θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2019

Χθες, η ελληνική πλευρά ανέπτυξε στα υψηλόβαθμα στελέχη των θεσμών το νέο σχέδιο προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών με τρόπο που ικανοποίησε, όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών, τους θεσμούς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιες εκτός σχεδίου περιοχές εντάχθηκαν μαζικά στο αντικειμενικό σύστημα πριν από περίπου δεκαριά χρόνια. Σημειώνεται ότι ο νόμος που μας έφερε τον ΕΝΦΙΑ αναφέρει στη διάταξη του άρθρου 4 του ν.4223; «Κτίσματα εντός ή εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, για τα οποία δεν έχει καθοριστεί τιμή ζώνης, καθώς και τα ειδικά κτίρια της υποπαραγράφου γ΄ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης της Δημοτικής Ενότητας στην οποία βρίσκονται. Αν δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης στη Δημοτική Ενότητα, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης του οικείου Δήμου και, αν δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης στο Δήμο, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και, αν δεν έχουν καθοριστεί τιμές ζώνης στην Περιφερειακή Ενότητα, εντάσσονται στην κατώτερη τιμή ζώνης της οικείας Περιφέρειας».

Αυτό δημιουργεί προϋποθέσεις ώστε να ανοίξει ένας κρουνός ρευστότητας για το κρατικό ταμείο λόγω και της ανάπτυξης του ενδιαφέροντος για τουριστικά ακίνητα σε πολλές τέτοιες περιοχές της χώρας.

Πηγή: Reporter.gr