Τα δέκα μεγαλύτερα έργα υποδομών στην Σαουδική Αραβία για το έτος 2016

4/2/2016
Με αφορμή την διοργάνωση τον ερχόμενο Μάρτιο τ.ε., 7 έως και 10 Μαρτίου 2016, της διεθνούς κλαδικής εκθέσεως για τον κατασκευαστικό – τεχνικό τομέα και το τομέα των δομικών υλικών – BIG5SHOW – που πραγματοποιείται σε ετήσια βάση στη Τζέντα, η διοργανώτρια εταρεία “DMG Events” παρουσιάζει τα δέκα (10) μεγαλύτερα έργα υποδομών τα οποία είτε έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται είτε πρόκειται να ξεκινήσουν εντός του 2016 και θα κυριαρχήσουν στην αναπτυξιακή προοπτική της Σαουδαραβικής οικονομίας.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη και με βάση διπλωματικές πηγές η υλοποίηση των δέκα αυτών μεγάλων έργων υποδομών θα συνεχισθούν, παρόλη τη σημαντική πτώση της τιμής του πετρελαίου στ 37$ το βαρέλι τη πρώτη εβδομάδα του 2016 από τα 109$ το βαρέλι δέκα οκτώ μήνες πρίν. Μέσα από τα μεγαλεπήβολα αυτά προγράμματα η Σαουδαραβική κυβέρνηση θέλει να καταδείξει ότι η πολιτική ανάπτυξης της εγχώριας οικονομίας και οι προσπάθειες διαφοροποίησης της οικονομίας και απεξάρτησής της από το πετρέλαιο θα συνεχισθούν και για το τρέχον έτος.

1.Σιδηροδρομικό υπόγειο δίκτυο (μετρό) της πρωτεύουσας Ριάντ: το συγκεκριμένο έργο συνολικού προϋπολογισμού 22 δις $ αποτελείται από έξη (6) γραμμές συνολικού μήκους 176 χλμ. με 85 σταθμούς και 69 συρμούς. Η κατασκευή του δικτύου για την πρωτεύουσα της χώρας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στο κόσμο. Το συγκεκριμένο έργο χωρίζεται σε τρείς διαφορετικές φάσεις, όσον αφορά τη κατασκευή του ενώ οι εργασίες κατασκευής έχουν ανατεθεί σε τρείς διαφορετικές κοινοπραξίες. Το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2018.

2.Δίκτυο μετρό πόλεως Τζέντας: συνολικού προϋπολογισμού 8,5 δις $ θα περιλαμβάνει τρείς διαφορετικές γραμμές. Η κύρια γραμμή θα έχει μήκος 67 χλμ. με 22 σταθμούς και θα συνδέει το δρόμο προς τη Μέκκα με τη περιοχή Οbhur, βόρεια της Τζέντας. Θα υπάρχει επίσης η μπλέ γραμμή με 17 συνολικά σταθμούς που θα συνδέει το νέο διεθνές αεροδρόμιο της πόλης “King Abdulaziz International Airport” με το παλιό δρόμο του αεροδρομίου. Η τρίτη πράσινη γραμμή συνολικού μήκους 17 χλμ. θα διασχίζει τη κεντρική οδική αρτηρία της πόλης (Palestine Street) ενώ μία ξεχωριστή γραμμή θα φθάνει μέχρι το παλιό αεροδρόμιο της πόλης. Η ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται έως το έτος 2020.

3.Νέο διεθνές αεροδρόμιο της πόλεως της Τζέντας: συνολικού προϋπολογισμού 7,2 δις $. Το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών αφορά στον νέο αεροσταθμό συνολικού προϋπολογισμού 4 δις $ επί συνόλου 7,2 δις $, που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του ήδη υπάρχοντος αεροδρομίου. Τα υπόλοιπα 3,2 δις $ αφορούν στην κατασκευή του μεγαλύτερου πύργου ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, ύψους 135 μέτρων, νέο σταθμό σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο “Haramain High-Speed” καθώς και στην κατασκευή υπόγειου σταθμού στάθμευσης αυτοκινήτων σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα ακριβώς κάτω από τους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης των αεροσκαφών.

4.”Kingdom Tower” στη Τζέντα: συνολικού προϋπολογισμού 1,23 δις $. Προβλέπεται να είναι το υψηλότερο κτήριο στο κόσμο, κάτι περισσότερο από 1 χιλιόμετρο και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2019. Το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτείται από τον πολυεκατομμυριούχο Πρίγκηπα Alwalled Bin Talal, ιδιοκτήτη της εταιρείας “Kingdom Holding Company”. Τα θεμέλια του εν λόγω έργου αναμένεται να φθάσουν σε βάθος τα 60 μέτρα περίπου.

5.”Saudi Land Bridge”: σιδηροδρομικό δίκτυο σύνδεσης της Ερυθράς Θάλασσας με τον Αραβικό Κόλπο και το σιδηροδρομικό δίκτυο των υπολοίπων χωρών – μελών του Κόλπου, συνολικού προϋπολογισμού 7 δις $. Η Ιταλική εταιρεία Italferr έχει αναλάβει, μετά από την υπογραφή σύμβασης με τον Σαουδαραβικό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (SAR) συνολικού προϋπολογισμού 37 εκατομμ.$, να σχεδιάσει το εν λόγω σιδηροδρομικό δίκτυο συνολικού μήκους 950 χλμ. μεταξύ Ριάντ και Τζέντας και μία δεύτερη γραμμή συνολικού μήκους 115 χλμ. μεταξύ Νταμάμ και Jubail. Με τη κατασκευή αυτή εξοικονομείται σημαντικός χρόνος στις μεταφορές μεταξύ Τζέντας και Νταμάμ σε 18 ώρες συνολικά, ενώ μέχρι σήμερα χρειάζονται 5 έως 7 ημέρες και με δυνατότητα μεταφόρενου φορτίου έως και 8 μετρικούς τόνους ανά έτος.

6.Ανακατασκευή του Μεγάλου Ιερού Τεμένους της Μέκκας: συνολικού προϋπολογισμού 24,4 δις $. Το τραγικό πρόσφατο δυστύχημα με τη κατάρρευση μεγάλου γερανού με αποτέλεσμα το θάνατο 107 ατόμων και τον τραυματισμό 238 επιπλέον ανάγκασε τις κατασκευαστικές εταιρείες να επανεκτιμήσουν τις εργασίες και την πρόοδο του όλου έργου. Το εργό αφορά στην επέκταση του χώρου για την δυνατότητα υποδοχής περισσοτέρων προσκυνητών. Ανακατασκευή της συνολικής έκτασης 400.000 τετραγωνικών μέτρων στην βορειοδυτική και βορειοανατολική πλευρά του Τεμένους καθώς επίσης και νέους σταθμούς αποβίβασης και επιβίβασης των επιβατών του σιδηροδρόμου “Haramain High Speed”.

Επίσης εργασίες επέκτασης θα γίνουν και στη κεντρική πύλη του Τεμένους με σκοπό την δυνατότητα υποδοχής έως και 2,5 εκατομμ. προσκυνητές.

7.Επέκταση του λιμένος “King Abdullah Port”: Ο νέος λιμένας της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 2 δις $ βρίσκεται στη Δυτική Περιφέρεια στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας στην περιοχή της “King Abdullah Economic City”. Η επέκταση του λιμένος και η επιχειρησιακή του λειτουργία αναμένεται να καταστήσουν το όλο έργο στο μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Μέσης Ανατολής, εφάμιλλο του λιμανιού του Ντουμπάϊ “Jebel Ali Port” και το οποίο αναμένεται στα αμέσως επόμενα χρόνια να έχει δυναμικότητα υποδοχής και εξυπηρέτησης έως και 19 εκατομμ. containers 20 ποδών το κάθε ένα. Μέχρι στιγμής η δυναμικότητα καλύπτει έως και 1,3 εκατομμ. containers 20 ποδών, δυναμικότητα η οποία αναμένεται να αυξηθεί στα 4 εκατομμ. στα επόμενα δύο χρόνια και στα 7 εκατομμ. έως το έτος 2018.

8.Jubail II συνολικού προϋπολογισμού 80 δις $: βιομηχανικό έργο το οποίο πρόκειται να επεκταθεί με τη πάροδο των ετών. Το έργο αναμένεται να καλύπτει τις ανάγκες διπλάσιου πληθυσμού της ευρύτερης περιοχής από αυτόν που έχει σήμερα. Με την ολοκλήρωσή του θα αποτελείται από 100 βιομηχανικά πάρκα, 800.000 κυβικά μέτρα για μονάδες αφαλάτωσης του θαλασσινού νερού, πλήρες σιδηροδρομικό δίκτυο, δίκτυο οδικών αρτηριών και αυτοκινητοδρόμων καθώς και πλήρεις εγκαταστάσεις διϋλισης πετρελαίου, έως και 350 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα. Το όλο έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2024.

9.”King Abdullah Economic City”: στην περιοχή Rabigh βόρεια της Τζέντας στις ακτές της Βόρειας Ερυθράς Θάλασσας, συνολικής έκτασης 168 εκατομμ. τετραγωνικών μέτρων συνολικού προϋπολογισμού 27 δις $. Περιλαμβάνει πλήρεις λιμενικές και τελωνειακές εγκαταστάσεις καθώς και υπηρεσίες μεταφορών και logistics, οικονομικό κέντρο, ελαφρά βιομηχανία καθώς και υπηρεσίες που προβλέπεται να δημιουργήσουν περί το ένα εκατομμ. νέες θέσεις εργασίας ενώ υπολογίζεται ότι περί τα δύο εκατομμύρια άνθρωποι θα ζουν στην συγκεκριμένη πόλη.