Το αστικό αεροδρόμιο του μέλλοντος

7/6/2016
Πώς θα μοιάζουν τα αεροδρόμια στο μέλλον; Πιθανώς να μην έχουν καμία σχέση με τα σημερινά και να εκτελούν αστικά δρομολόγια συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κίνησης. Μια ιδέα γερμανών ερευνητών.

Μεγαλουπόλεις στους δρόμους των οποίων κινούνται αυτοκίνητα δίχως οδηγό αλλά και μικρά αεροπλάνα που εκτελούν σύντομα δρομολόγια σε μόλις λίγα λεπτά. Ακούγεται σαν ταινία επιστημονικής φαντασίας, θα μπορούσε όμως στο μέλλον να γίνει πραγματικότητα. Μια διεθνής ερευνητική ομάδα ονόματι Bauhaus Luftfahrt υποστηριζόμενη από το Πανεπιστήμιο της Γκασκώβης, παρουσίασε πρόσφατα στο Βερολίνο στο πλαίσιο της έκθεσης ILA Βerlin Air Show ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται το αεροπλάνο ως μέσο μαζικής μεταφοράς σε αστικό και υπεραστικό επίπεδο. Η ιδέα τους φέρει τον τίτλο CentAirStation, ενώ το μοντέλο αεροσκάφους που παρουσιάζουν στο κοινό οι σχεδιαστές ακούει στο όνομα City Bird.

Φουτουριστική καινοτομία

To σχέδιο της ερευνητικής ομάδας περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός πρωτοποριακού αστικού αεροδρομίου, με αεροδιάδρομο μήκους 64μ., πλάτους 90 μ. και πολλά επίπεδα. «Θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι και 10,5 εκατομ. επιβάτες τον χρόνο με στόχο σε ένα μεταγενέστερο επίπεδο ο αριθμός αυτός να ανέλθει στα 15 εκατομ.» σημειώνουν οι ερευνητές.
Στόχος ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι να εξυπηρετεί το κοινό σε βάση 16 ωρών ημερησίως, ενώ θα εκτελούνται περίπου 30 δρομολόγια ανά ώρα. Πίσω από τη σύλληψη της βασικής ιδέας βρίσκεται η ολοένα αυξανόμενη ανάγκη εξυπηρέτησης μεγάλου αριθμού επιβατών σε ήδη επιβαρυμένα από την κίνηση αστικά κέντρα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους όρους ασφάλειας, κυρίως αναφορικά με τους νέους τρόπους γρήγορης απογείωσης και προσγείωσης. Τα αεροσκάφη City Bird διαθέτουν επίσης ένα νέο σύστημα πλοήγησης ακόμη μεγαλύτερης ακριβείας καθώς και μηχανισμό αυτόματης προσγείωσης.



Σύνδεση με το υπόλοιπο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών

Το CentAirStation, που θα λειτουργεί σαν αστικό αεροδρόμιο, βασίζεται στη λογική ενός παραδοσιακού σιδηροδρομικού σταθμού. Αποβάθρες, αεροσκάφη στη σειρά, σύντομη αναμονή στις ουρές επιβίβασης. «Οι επιβάτες θα χρειάζονται μόλις 15 λεπτά από την είσοδό τους στο αεροδρόμιο μέχρι την επιβίβαση» αναφέρει η γραπτή έκθεση της ομάδας Bauhaus Luftfahtr, ενώ από την προσγείωση μέχρι την έξοδο από τα αεροδρόμιο θα απαιτούνται μόλις 10 λεπτά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αστικό αεροδρόμιο του μέλλοντος θα βρίσκεται σε άμεση διασύνδεση με τα υπόλοιπα κλασικά μέσα μαζικής μεταφοράς. Θα συνδέεται με το δίκτυο του μετρό αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλών ταχυτήτων. Όσοι φτάνουν στον τερματικό σταθμό με αυτοκίνητα, λεωφορεία, τραμ ή ακόμη και ποδήλατα θα μπαίνουν στο κεντρικό χώρο από ειδικές εισόδους. Ο τερματικός σταθμός θα διαθέτει επίσης πολλά επίπεδα, τα οποία θα επικοινωνούν μεταξύ τους με ένα πρωτοποριακό σύστημα ανελκιστήρων νέας γενιάς.
Μένει να φανεί στην πράξη αν το όλο πρότζεκτ θα βρει τελικά ευήκοα ώτα με στόχο να υλοποιηθεί κάποια στιγμή στο μέλλον. Δίχως αμφιβολία πρόκειται για μια ιδέα που, θεωρητικά τουλάχιστον, θα ανακουφίσει πολλές μεγαλουπόλεις.

DW