Τρία στοιχήματα για τον ελληνικό τουρισμό το 2019

3/1/2019
Συνηθίζουμε να λέμε ότι για την Ελλάδα ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας. Τα τελευταία χρόνια με τα συνεχή ρεκόρ αφίξεων και εισπράξεων η ρήση αυτή αποκτά μια πραγματική ουσία καθώς ο τουρισμός έφτασε να συνεισφέρει στο 21% του ΑΕΠ και να είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας.
Παράλληλα παγκοσμίως ο τουρισμός αναπτύσσεται με ρυθμούς 3,5% ετησίως και υπολογίζεται ότι πάνω από 1,3 δις. άνθρωποι ταξίδεψαν το προηγούμενο έτος. Όλη η Ευρώπη αναμένει νέο υψηλότερο κύμα επισκεπτών κυρίως από την Κίνα. Συνεπώς ο τουρισμός θα κινείται συνεχώς με υψηλότερους ρυθμούς και θα αποκτά όλο και μεγαλύτερη οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική σημασία.
Η Ελλάδα «ευλογημένος τουριστικός προορισμός» θα διεκδικεί όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αυτής της κινητικότητας. Ταυτόχρονα οι νέες ιδέες και αντιλήψεις με τις οποίες αντιμετωπίζεται διεθνώς ο τουρισμός και εμπλουτίζουν τους στόχους και επιδιώξεις μας ως τουριστική αγορά γίνονται κτήμα της ελληνικής αγορά χάρη καις τις επιτυχημένες πρωτοβουλίες του ΞΕΕ, του ΣΕΤΕ και άλλων φορέων. Αναφερόμαστε στο πολύ επιτυχημένο συνέδριο του ΣΕΤΕ για το οποίο μόχθησε ο νέος πρόεδρος του Γιάννης Ρέτσος και η ηγετική ομάδα του συνδέσμου αλλά και στο 2nd International Hospitality Forum του ΞΕΕ που όπως είπε ο πρόεδρος του Αλέξανδρος Βασιλικός στόχο είχε «να είμαστε σε συνεχή επαφή με τις παγκόσμιες τάσεις στον κλάδο της φιλοξενίας». Με βάση λοιπόν τη εμπειρία των προηγούμενων χρόνων αλλά και τα τεκταινόμενα διεθνώς τρία είναι τα μεγάλα στοιχήματα για τον ελληνικό τουρισμό το 2019:

-Το πρώτο να μην πέσει κάτω από το ρεκόρ του 2018 σε αφίξεις και έσοδα. Είναι ένας στόχος και ουσίας αλλά και «ψυχολογικός» καθώς πρακτικά λίγη σημασία θα έχει αν αντί για 32 εκατ. επισκέπτες έχουμε 31,9 εκατ. ή αντί για 16 δις. ευρώ έσοδα έχουμε 15,8 δις. ευρώ, ωστόσο από την άλλη πλευρά έχει τη σημασία του να διατηρείς μια δυναμική και να συνεχίζεις την προσπάθεια να παραμένεις ανταγωνιστικός!

- Το δεύτερο που είναι και πιο ουσιαστικό είναι να διευρυνθεί το «κίνημα» των destination management organizations (DMO) με βάση και το παράδειγμα της Αθήνας με την δημιουργία του This is Athens & Partners από τον δήμο Αθηναίων, τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) , την AEGEAN τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και άλλες επιχειρηματικές δυνάμεις. Μπορούν να δημιουργηθούν και άλλοι τέτοιοι φορείς σε άλλους προορισμούς περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλείς, με την αποφασιστική συμβολή άλλων επιχειρηματικών δυνάμεων π.χ. Fraport, που θα έχουν ως αντικείμενο τη διαχείριση προορισμών που είτε μπορούν να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο της πίττας είτε να διαχειριστούν με περισσότερη επιτυχία το φαινόμενο του overtourism. Παράλληλα μέσω αυτών των φορέων ο τουρισμός θα πρέπει να γίνει και υπόθεση της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης με ότι αυτό συνεπάγεται. 

-Το τρίτο να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος για τις υποδομές και τις νέες ανάγκες σε κάθε περιφέρεια της χώρας, σε κάθε δήμο, λαμβάνοντας υπόψη και την αναμενόμενη τουριστική ανάπτυξη των επόμενων χρόνων μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης, περιφερειών δήμων και τουριστικών φορέων. 

Αυτές οι τρεις προτεραιότητες στοιχήματα δεν υποβαθμίζουν άλλες επιδιώξεις όπως την μείωση της υπερφορολόγησης, αλλά όσο πιο ψηλά είναι στην ατζέντα τόσο συμβάλλουν στη διαμόρφωση μια πιο σύγχρονης και αποτελεσματικής τουριστικής πολιτικής!

Καλή χρονιά!
Η συντακτική ομάδα του bluebirds.gr