Τσίπρας: Στα τέλη Ιουλίου οι προσφορές για το αεροδρόμιο στο Καστέλι
16/6/2016
Μήνυμα ενόψει στους θεσμούς εν όψει του κύκλου αξιολόγησης του Σεπτεμβρίου στέλνει ο Αλέξης Τσίπρας με αιχμή τα θέματα των απολύσεων και της λειτουργίας του δημοσίου. Ως κόκκινες γραμμές θέτει τη διατήρηση των συλλογικών συμβάσεων και την αναίρεση των πολιτικών συρρίκνωσης του δημοσίου με ό,τι αυτό σημαίνει.
«Για πρώτη φορά τα τελευταία 6 χρόνια έχουμε σταθερό μακροοικονομικό, δημοσιονομικό και επενδυτικό περιβάλλον. Στο επίκεντρο πλέον μπαίνει η Ανάπτυξη. Όλες οι κυβερνητικές προσπάθειες πλέον επικεντρώνονται σε ένα στρατηγικό στόχο: Στην προώθηση της Δίκαιης Ανάπτυξης». Αυτό τονίζει στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από την Ακρόπολη όπου περιγράφει τους βασικούς αναπτυξιακούς άξονες για τα επόμενα χρόνια
Ο Πρωθυπουργός κάνει λόγο για «χαοτικές οι διαφορές μας με όσους κατέστρεψαν τη χώρα. Για εκείνους πλεονεκτήματα της ελληνικής οικονομίας είναι τα συντρίμμια που άφησαν: συρρικνωμένοι μισθοί και συντάξεις, κατάργηση συλλογικών συμβάσεων εργασίας και ασφυκτική συρρίκνωση του δημόσιου τομέα». «Ως ανάπτυξη αυτοί εννοούν: επενδύσεις με χαμηλό κόστος εργασίας, real estate χωρίς καμία μέριμνα για περιβάλλον, διανομή υπέρ των λίγων με μείωση φορολογικών συντελεστών για τα υψηλά εισοδήματα, μία νεοφιλελεύθερη δυστοπία. Εστιάζουμε σε πόρους και δυνατότητες ανεκμετάλλευτες, στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας, τα υψηλά ποσοστά νέων με πτυχία τριτοβάθμιας παιδείας, τη γη και το φυσικό περιβάλλον, τη γεωγραφική θέση της χώρας» τονίζει.
Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργός τα Αναπτυξιακά εργαλεία είναι τα εξής:
Αναπτυξιακά εργαλεία
· «Η επανεπένδυση στην ελληνική οικονομία είναι εγχείρημα σύνθετο και πολυδιάστατο. H ζημιά που έχει γίνει είναι τρομακτική. Από το 2007 έχουν χαθεί τα 2/3 των συνολικών επενδύσεων. Οι ιδιωτικές επενδύσεις μειώθηκαν κατά 67% το διάστημα 2009-2014.
· Η σημερινή κυβέρνηση κάνει μια μεγάλη προσπάθεια να αντιστραφεί αυτή η πραγματικότητα. Για δεύτερη συνεχόμενη φορά, καταφέρνουμε να αυξήσουμε το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων κατά 250 εκατ. ευρώ.
· Η εμπιστοσύνη των Ελλήνων επενδυτών είναι το ισχυρότερο και το απαραίτητο σήμα για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων.
· Η επικείμενη επαναφορά του waiver, η ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, εξασφαλίζουν περισσότερη και φθηνότερη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
· Ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης επιχειρηματικών δανείων βοηθά την αναχρηματοδότηση των βιώσιμων επιχειρήσεων. Πλαίσιο εξωδικαστικών επιλύσεων για χρέη.
· Νέος αναπτυξιακός νόμος-τομή: προϊόν πολύμηνης εντατικής διαβούλευσης με παραγωγικούς φορείς, αντανακλά όλη τη φιλοσοφία του αναπτυξιακού μας σχεδιασμού.
§ Επιδιώκει τη δημιουργία καινοτόμων, εξωστρεφών, δυναμικών επιχειρήσεων, την αύξηση της απασχόλησης, με έμφαση στο εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, την αύξηση της προστιθέμενης αξίας.
§ Στοχεύει στην αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην επανεκβιομηχάνιση και στους διεθνώς εμπορεύσιμους τομείς.
§ Στηρίζει περιοχές με μειωμένη αναπτυξιακή δυναμική.
§ ενίσχυση πρωτίστως με φοροαπαλλαγές που συνδέονται με την απόδοση και όχι όπως ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα. απλοποιούνται διαδικασίες και αυξάνεται η διαφάνεια, μείωση της γραφειοκρατίας, την ταχύτερη εξυπηρέτηση των επενδυτών.
· Συνδέουμε τα κονδύλια του ΕΣΠΑ με τις προτεραιότητες του νέου αναπτυξιακού νόμου: αγροδιατροφή, υγεία και φάρμακα, τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενέργεια, περιβάλλον και βιώσιμη ανάπτυξη, μεταφορές και εφοδιαστική αλυσίδα, υλικά και κατασκευές, πολιτισμό και τουρισμό.
· Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου ενεργοποιούνται οι προσκλήσεις από το νέο ΕΣΠΑ ύψους 9 δισ.: το μισό νέο ΕΣΠΑ της επόμενης επταετίας θα έχει ήδη ενεργοποιηθεί.
· Σε όλα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 ενθαρρύνεται η δημιουργία συνεργατικών σχημάτων.
· Μέχρι το τέλος του 2016, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το κλείσιμο του προηγούμενου ΕΣΠΑ 07-13, τα ΕΣΠΑ 14-20, τα αγροτικά προγράμματα και τους πόρους του Αναπτυξιακού, υπάρχουν διαθέσιμα 6,75 δις €.
· Και πέρα από αυτά, το πακέτο Junker (πρόγραμμα EFSI). Ήδη έχουν εγκριθεί για ένταξη 42 επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους 5,6 δις.€.
· Να διαλύσουμε κάποιους μύθους σχετικά με την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας. Η δημιουργία του νέου ταμείου αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, δίνει τη δυνατότητα της ορθολογικής και επωφελούς για το Δημόσιο συμφέρον, εκμετάλλευσης της κρατικής περιουσίας και τονώνει την επενδυτική δραστηριότητα. Η διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων των επιμέρους συνιστωσών του νέου ταμείου συνίσταται σε τρεις πυλώνες:
§ Πρώτον, τα περιουσιακά στοιχεία των οποίων παραχωρείται το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών, σε τίμημα επωφελές για το ελληνικό δημόσιο, με όρους που διασφαλίζουν τόσο την υλοποίηση νέων επενδυτικών σχεδίων όσο και τη δημιουργία καινούριων θέσεων εργασίας.
§ Δεύτερον, πώληση μειοψηφικών μετοχικών μεριδίων με σκοπό τη συμμετοχή στρατηγικών επενδυτών με στόχο μεταφορά τεχνογνωσίας και εισροή ρευστότητας.
§ Τρίτον, αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων, όπως τα τουριστικά ακίνητα και οι μαρίνες μέσω συμβάσεων παραχώρησης για υλοποίηση επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας με πολλαπλασιαστικά οφέλη για τουρισμό και ελληνική οικονομία.
· Αποτελεσματικό και φιλικό προς τις επενδύσεις κράτος με αντιμετώπιση γραφειοκρατίας, σαφές θεσμικό πλαίσιο, καταγραφή διαδικασιών και προβλημάτων, σε συνεργασία με ΟΟΣΑ και Παγκόσμια Τράπεζας.
· νέο ηλεκτρονικό σύστημα αδειοδότησης επιχειρήσεων, αρχικά στους τομείς μεταποίησης, τροφίμων και ποτών, καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και τουρισμού.
· One-stop business centres για επενδυτές και επιχειρηματίες.
· Ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης με στελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών και τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού δικαίου.»
Επίσης αναφέρεται στην επανεκκίνηση των μεγάλων έργων υποδομής
Παλαιά έργα
· «Παραλάβαμε 5 συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων, οι οποίες είχαν υπογραφεί το 2007 και προβλεπόταν να ολοκληρωθούν το 2012.
· 8 χρόνια μετά την έναρξη των έργων, είχε υλοποιηθεί μόλις το 40% των εργασιών.
· Ενεργοποιήσαμε τη διυπουργική επιτροπή μεγάλων έργων και ξεκινήσαμε τις διαπραγματεύσεις με τους Παραχωρησιούχους/κατασκευαστές, οι οποίες κατέληξαν σε συμφωνίες έγκαιρης παράδοσης και λειτουργικής ολοκλήρωσης των έργων.
· Ήδη υπάρχει επιτάχυνση του ρυθμού εκτέλεσης των εργασιών σε όλα τα κατασκευαστικά μέτωπα των αυτοκινητοδρόμων. Οι 5 οδικοί άξονες (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, Μαλιακός-Κλειδί, Ολυμπία Οδός, Ιονία Όδος, Ε65) θα ολοκληρωθούν εντός του έτους και ως το α’ εξάμηνο του 2017.
· Ανάλογη περίπτωση το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Τέσσερα χρόνια μετά, η κυβέρνηση μας τον Δεκέμβριο του 2015, έπειτα από διαπραγματεύσεις με την ανάδοχο κοινοπραξία, συμφώνησε στην επανεκκίνηση των εργασιών για την ολοκλήρωση του έργου. Επανεκκινούν οι εργασίες σε 4 σταθμούς, και δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας άμεσα εντός του καλοκαιριού. Και πλέον, μπαίνει ο τελικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου που περιλαμβάνει τη λειτουργία της βασικής γραμμής και την επέκταση μέχρι την Καλαμαριά, εντός το 2020.
Σχεδιασμός για νέα έργα
Σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό τα νέα έργα που σχεδιάζονται είναι τα εξής:
· «Η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, ένα έργο πνοής. Δημοπρατείται εντός του 2016 το πρώτο τμήμα (Άλσος Βεΐκου –Γουδί) της Γραμμής 4, για 14 σταθμούς, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,5 δισ. €. Το τμήμα αυτό θα εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 200.000 επιβάτες και μάλιστα σε ορισμένες από τις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, ενώ παράλληλα θα μειωθούν η κυκλοφορία των ΙΧ αυτοκινήτων και οι εκπομπές αερίων ρύπων.
· Το Αεροδρόμιο στο Καστέλι: Στα τέλη Ιουλίου υποβάλλονται οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, με Σύμβαση Παραχώρησης. Στρατηγικής σημασίας αναπτυξιακό έργο υποδομής, που θα αποφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε πολλούς κλάδους της οικονομίας του νησιού, πέραν του τουριστικού. Το εκτιμώμενο ύψος του έργου είναι κοντά στα 850 εκατομμύρια και αναμένεται εντός πενταετίας να έχει ολοκληρωθεί.
· Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης: Προχωράμε με τη Στρατηγική Μελέτη του ΒΟΑΚ από πόρους του ΕΣΠΑ που σκοπό έχει να διατυπώσει σε χρηματοδοτικό και τεχνικό επίπεδο ένα σχέδιο για ένα ολοκληρωμένο βιώσιμο έργο που θα ενώνει τα Χανιά με το Λασίθι με έναν σύγχρονο ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Το σχέδιο αυτό θα εντάσσει το έργο στο πακέτο Γιούνκερ προκειμένου να διασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι για την ολοκλήρωση του. Το ύψος αυτού του ζωτικού έργου υποδομής ανέρχεται στο 1,6 δις και με βάση τον υπάρχον σχεδιασμό, θα ξεκινήσει το 2018 για να παραδοθεί στους πολίτες της Κρήτης το 2023.
· Ο Σιδηροδρομικός ΠΑΘΕ θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2018, μετά από 20 και πλέον χρόνια, ο σιδηροδρομικός ΠΑΘΕ, γραμμή υψηλής ταχύτητας, πλήρως ηλεκτροκινούμενη, από Πάτρα έως Ευζώνους, με πλήρως διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Με την ολοκλήρωση του έργου, το ταξίδι Πάτρα-Αθήνα θα διαρκεί 2 ώρες, ενώ το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διαρκεί 3 ώρες και 15 λεπτά, από 6 ώρες σήμερα. Τα οφέλη, τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές είναι αυτονόητα.
· Η Επέκταση του ΤΡΑΜ προς το Κερατσίνι. Πρόκειται για την διαδρομή Λιμάνι Πειραιά - Λιμάνι Κερατσινίου, μήκους 3,8 χλμ. με 6 νέες στάσεις. Ένα σημαντικό έργο ύψους 180 εκατομμυρίων που θα ξεκινήσει στα τέλη του 2018 και θα έχει ολοκληρωθεί σε μια τετραετία. Σε συνδυασμό με τα έργα ανάπλασης και αξιοποίησης της λεγόμενης «περιοχής Λιπασμάτων», που με απόφαση της Κυβέρνησης πέρασε από τον ΟΛΠ στον Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας, θα μετατρέψουν αυτή την μέχρι τώρα υποβαθμισμένη και εγκαταλελειμμένη περιοχή σε δημόσιο πόλο υπερτοπικής εμβέλειας για την αναβάθμιση του δυτικού Πειραιά, με χρήσεις πολιτισμού, εκπαίδευσης, υγείας, πράσινου και αναψυχής.
· Το τμήμα «Λαμία-Ξυνιάδα» του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδας Ε65. Ξεκινά μέσα στο 2016 η κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε65, προϋπολογισμού 310 εκ €., με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Με την ολοκλήρωση του τμήματος αυτού το 2020, ο Ε65 θα συνδέεται με τον ΠΑΘΕ, εντασσόμενος έτσι λειτουργικά στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
· Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος. Μέχρι σήμερα έχουν δημοπρατηθεί δύο υποτμήματα του έργου, ενώ μέχρι το τέλος του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί η σειρά των δημοπρατήσεων και θα έχουν αναδειχθεί ανάδοχοι. Το έργο ύψους 475 εκατομμυρίων θα ολοκληρωθεί στο σύνολό του το 2021, με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020.»
Ενέργεια
Όπως αναφέρει ο Αλέξης Τσίπρας:
· «Ξεκίνησαν ήδη οι εργασίες κατασκευής του ελληνικού τμήματος του Αγωγού Φυσικού Αερίου ΤΑΡ, που διατρέχει όλη την Β. Ελλάδα. Ο προϋπολογισμός είναι 2 δις €, η δε απασχόληση από την υλοποίηση του έργου υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τις 8.000 θέσεις εργασίας.
§ Ιδιαίτερα σημαντική είναι η εμπλοκή ελληνικών επιχειρήσεων, ενώ οι πυκνές διακλαδικές αλληλεξαρτήσεις του έργου, θα ωφελήσουν πληθώρα τεχνικών επαγγελμάτων & θα ενισχύσουν την απασχόληση σε τοπικό επίπεδο.
§ Επίσης θα προχωρήσει η υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ύψους 32 εκατ.€, προς τις τοπικές κοινωνίες.
§ Εξασφαλίσεις για τη μέγιστη δυνατή προστασία του περιβάλλοντος υπό τις πλέον αυστηρές απαιτήσεις.
· Ο σχεδιαζόμενος αγωγός Φυσικού Αερίου IGB «γέφυρα» για την μεταφορά φυσικού αερίου προς τις χώρες της νοτιοανατολικής και κεντρικής Ευρώπης.
· Οι αγωγοί TAP και IGB, σε συνδυασμό με τη σχεδιαζόμενη δημιουργία του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, αλλά και με το έργο της αναβάθμισης του Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας αποτελούν εξαιρετικά σημαντικά ενεργειακά εγχειρήματα.
Όραμα
· Το όραμα της δίκαιης ανάπτυξης εμπεριέχει τη σταδιακή ένταξη στην παραγωγή όλου εκείνου του δυναμικού που βρίσκεται στη γκρίζα ζώνη της ανεργίας. Κανείς δεν μπορεί να επαίρεται για τη μεγέθυνση της οικονομίας αν η ανεργία παραμένει στα επίπεδα που την έφεραν οι καταστροφικές πολιτικές τις περασμένης περιόδου.
· Δρομολογημένα έργα στις υποδομές και την ενέργεια ύψους 5 δισεκατομμυρίων μέσα την επόμενη πενταετία. Φυσικά ο κατάλογος θα μεγαλώσει λόγω του υψηλού επενδυτικού ενδιαφέροντος προς τη χώρα μας.
· 6,75 δισεκατομμύρια θα πέσουν στην οικονομία μέχρι το τέλος του 2016 από το τρέχον ΕΣΠΑ. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος προβλέπει συνολικές επενδύσεις ύψους 13 δισ. μέχρι το 2021.
· Η αναπτυξιακή μας στρατηγική έχει μια συγκεκριμένη κατάληξη. Να μπει τέλος στον φαύλο κύκλο της ύφεσης και της ανεργίας. Και οι στόχοι μας σε αυτό τον τομέα, έχουν χαρακτήρα βραχυπρόθεσμο αλλά και μακροπρόθεσμο.
· Στο πρώτο σκέλος, βλέπουμε τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ, στο πρώτο πεντάμηνο του 2016 είχαμε λίγο περισσότερες από 200.000 νέες θέσεις εργασίας. Αριθμός που συνιστά την υψηλότερη επίδοση από το μακρινό 2001.
· Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε τα νέα προγράμματα ενεργητικής απασχόλησης που θα τρέξουν άμεσα και παράλληλα με την ανάκαμψη της οικονομίας. Εντός του 2016 έχουν σχεδιαστεί και είναι προς υλοποίηση προγράμματα απασχόλησης και κατάρτισης για 164.847 ανέργους.
· Έχουμε όμως και μακροπρόθεσμη στόχευση. Και αυτή συνδέεται άρρηκτα με το συνολικότερο όραμα μας για την Ελλάδα του 2021. Και δεσμευόμαστε να εργαστούμε σκληρά με όλες μας τις δυνάμεις έτσι ώστε εκείνη τη χρονιά, η Ελλάδα να έχει καταφέρει να μειώσει την ανεργία στο μισό του σημερινού της ύψους.
· Είναι ένας στόχος φιλόδοξος, αλλά πέρα για πέρα ρεαλιστικός και αναγκαίος, κυρίως για τους νέους και τις νέες αυτής της χώρας που αξίζουν ένα μέλλον δημιουργικό και ελπιδοφόρο.
· Να αναστρέψουμε αυτή την κατάσταση. Να ενώσουμε δυνάμεις για να ζήσουμε σε μια χώρα της δημιουργίας και της δικαιοσύνης. Της ανάπτυξης και της αναδιανομής. Μόνο έτσι μπορούμε να πορευτούμε με σταθερό βηματισμό προς το μέλλον.
· Η Ελλάδα του σήμερα γίνεται συνώνυμο της προσπάθειας για ανάκαμψη και ανασύνταξη. Η Ελλάδα του 2021 θα είναι συνώνυμο δημιουργίας, αλληλεγγύης και ευημερίας.»